עבור מי שחושב שניסה את כל השיטות והגיע למסקנה שהסיגריה חזקה ממנו, חשוב לדעת שיש דרך מוכחת לגמילה, עם רקורד בינלאומי של עשרות שנים. רשת אלן קאר פועלת בעשרות מדינות ועזרה למיליוני מעשנים להיגמל מההתמכרות. מהי השיטה שמאחורי ההצלחה? ומדוע אתם לא צריכים לחכות לנקודה שבה אתם רוצים להפסיק, כדי להגיע לסדנה?
שוחחנו עם מרב נירן, מנהלת ההדרכה ומדריכה באלן קאר ישראל, ועם עו"ד עמרי בן נתן, שהפסיק לעשן אחרי השתתפות בסדנה, על ייחודיות השיטה של אלן קאר ועל הסיבות להצלחה הגלובלית שלה.


אין דבר הגיוני יותר מכך שהרשת הוקמה על ידי מעשן כבד, רואה החשבון הבריטי אלן קאר, שחקר את המנגנון הפסיכולוגי והפיזיולוגי של ההתמכרות לעישון אחרי שכשל בניסיון להפסיק לעשן בכל שיטה אפשרית. נירן מספרת כי נכון להיום הרשת פועלת ביותר מ-54 מדינות באמצעות 150 סניפים, 5 מהם בישראל.
הרגע הנכון לא יגיע - עכשיו הזמן המושלם להיפטר מהסיגריות אחת ולתמיד. לפרטים על הסדנה הקרובה לביתכם של רשת אלן קאר, היכנסו: לאתר הבית>> עמוד פייסבוק>> דברו איתנו בוואטסאפ>>
עוד מציינת נירן כי השיטה מתאימה לכל סוגי המעשנים - "מי שחשוב שהוא מעשן קשה מידי ומקרה אבוד, וגם המעשנים הקלים שחושבים שהם לא מספיק מכורים", לדבריה.

"הסדנה מתאימה גם למי שאוהב לעשן ולא בטוח שהוא רוצה להפסיק"

נירן מפתיעה בהצהרה על כך שהסדנה מתאימה למי שלא בטוח שהוא רוצה להספיק, ופוחד לוותר על ההנאה שבעישון. "אומרים לנו שבחיים אם אתה לא רוצה משהו, זה לא יצליח. אולי זה נכון לגבי תחומים אחרים, אבל לא לגבי הפסקת עישון".
בשורה התחתונה, נירן אומרת כי "המעשנים אוהבים לעשן, ויש סיכוי נמוך שהם באמת ירצו להפסיק. גם מי שמבין שהוא רוצה וצריך להפסיק, כנראה לא ירצה ב-100%. זו טעות לחכות לרגע שרוצים להפסיק".
3 צפייה בגלריה
(צילום: אלן קאר)
הסיבה לכך, לדבריה, היא שהמעשנים נמצאים בקונפליקט של רצונות - מצד אחד הם מבינים שזה מזיק להם, יקר, מסריח ומשעבד. "אבל מצד שני, הם אוהבים את זה, זה מרגיע אותם, וזה הכיף שלהם. ממילא כולנו בלחץ עכשיו וחוסר ודאות - תמיד יש תירוצים למה להמשיך לעשן. כל עוד מישהו מעשן, תמיד יהיה לו את הקונפליקט הזה, לא צריך לחכות שהוא ייפתר ואז לבוא לסדנה. צריך לבוא עם הקונפליקט לסדנה- ושם הקונפליקט נפתר".

"ההפסקה מפסיקה להיות פיל גדול בחדר שאתה פוחד ממנו"

עו"ד עמרי בן נתן, שנגמל מסיגריות באמצעות הסדנה של אלן קאר, מספר כי "כמוני יש עוד הרבה מעשנים שניסו או הפסיקו הרבה פעמים בחיים, עד שהפכו להיות מקצוענים. אחרי שהגעתי לאלן קאר, אני מרגיש שזו הפעם האחרונה שהפסקתי לעשן".
עו"ד בן נתן משתף מהחוויה של הסדנה, "בה מבינים את התהליכים בזמן הגמילה, יחד עם ייצור הרציונל שמאחורי הפסקת העישון. התוצאה היא שאתה מגיע למסקנה שהמלחמה הזו לא קשה כמו שחשבת. ההפסקה מפסיקה להיות פיל גדול בחדר שאתה פוחד ממנו".

להפסיק זה לא מספיק - הסדנה גורם לאנשים לרצות להפסיק לעשן

נירן מספרת כי "למעשנים יש כוח רצון להמשיך לעשן, וגם לנסות שוב ושוב. מה שמאפיין מעשנים זה התמכרות פיזית, אבל בעיקר מנטלית. הם לא רוצים להשלים עם העובדה שיהיו מעשנים לכל החיים, אבל מצד שני אוהבים וזקוקים לזה". היא מספרת מהחוויה האישית שלה, בתור מעשנת מגיל 14. "הפחד הכי גדול שלי, יותר מהפחד שזה יהרוג אותי או יפגע בעור שלי, הוא הפחד של איך אני אחיה בלי זה. איך אני איהנה מהחיים? הרגשתי שלקחת ממני את הסיגריות יהיה כמו לכרות לי את היד".
הסיבה להצלחה של הסדנה של אלן קאר, מספרת נירן, היא "שאנחנו לא רק גורמים לאנשים להפסיק לעשן, אנחנו יודעים לגרום לאנשים לרצות להפסיק לעשן".
3 צפייה בגלריה
 אלן קאר
 אלן קאר
אלן קאר
(צילום: אלן קאר)

"הרי אפשר להפסיק לעשן גם אם קושרים את הידיים מאחורי הגב ומונעים סיגריות ל-21 יום. אבל אותו אדם ימשיך להיות מעשן בראש". נירן מספרת על נשים שמפסיקות לעשן בהיריון ובתקופת ההנקה, או שומרי שבת שלא מעשנים בשבת - "הבעיה היא לא להפסיק את הפעולה, אלא להפסיק את המלחמה בראש".
בשורה התחתונה, אומרת נירן, "התוצאה של הסדנה היא ביטול כל היתרונות שהמעשן רואה בסיגריות - הירגעות, ריכוז, הפגת שעמום. הוא יוצא מהסדנה כשהוא מסתכל על הסיגריה, הדבר הזה שבהתחלה הכי אהב בעולם - ועכשיו רואה מקל שהוא לא צריך בחיים שלו יותר".
היתרון הגדול של השיטה הוא שאין צורך בפיצוי שמגיע במקום סיגריות, כמו אכילה מוגברת. "מי שלא מוכן לעלות במשקל כתוצאה מגמילה - הסדנה היא המקום בשבילו, כי אין רצון לפצות, לא מתעצבנים ולא מקנאים במעשנים אחרים. לא מתגעגעים לסיגריה", אומרת נירן.

אל תחכו לרגע הנכון - סקפטיים בקשר ליכולת להפסיק לעשן? אתם מוזמנים להגיע עם הסקפטיות לסדנה

לסיכום, אומרת נירן כי "אל תחכו לרגע הנכון - כי הוא לא יגיע. למה הוא לא הגיע עד עכשיו? אני מדברת לפעמים עם מעשנים בני 75 שאומרים לי שהם עדיין לא בשלים. מתי תהיה בשל? אי אפשר להרגיש בשל לשינוי של משהו שאתה כל-כך חושש ממנו. אתם חייבים לבוא עם הפחד והסקפטיות האלו לסדנה".
3 צפייה בגלריה
(צילום: אלן קאר)
הרגע הנכון לא יגיע - עכשיו הזמן המושלם להיפטר מהסיגריות אחת ולתמיד. לפרטים על הסדנה הקרובה לביתכם של רשת אלן קאר, היכנסו: