בפרוס יום העצמאות ה־75 למדינת ישראל, תושבי דימונה בוחרים בחזון סביבתי של חיים בני קיימא בסביבה נקייה. זאת כחלק ממהפכה סביבתית המתחוללת בעיר בעת האחרונה ומקיפה את כל רובדי החיים. בד בבד ובמשולב שוקדים בעיר על יצירת תעסוקה איכותית, שתשאיר בה את הדור הצעיר ותהיה גורם משיכה רב עוצמה להצטרפותם של תושבים חדשים ואיכותיים.
בעשור האחרון דימונה משנה את פניה והופכת מיישוב פריפריאלי מנותק שנזנח, לעיר משגשגת, מעודכנת וחדשנית. העיר, שמספר תושביה נמצא בעלייה עקבית ומרשימה, מתגאה במערכת חינוך מצטיינת, שזכתה בשלושה פרסים, עם תלמידים מרשימים המייצגים את דימונה בתחרויות בארץ ובחו"ל.
3 צפייה בגלריה
פארק האגם והשכונה הצפונית
פארק האגם והשכונה הצפונית
פארק האגם והשכונה הצפונית
(צילום: באדיבות עיריית דימונה)
נופי המדבר השלווים והמהפנטים, המספקים אוויר נקי ושקט נפשי, לצד אפשרויות התעסוקה האיכותיות ההולכות ומתרחבות, ומחירי הדיור שנמצאים ברף הגיוני, מביאים משפחות וזוגות צעירים רבים לרצות להשתקע בעיר. איכות החיים הגבוהה מלווה בתופינים נוספים, שבין הבולטים שבהם הטבת המס מהמדינה, המאפשרת למשפחות לחסוך מדי שנה כ־6,000 שקל. כמו כן מסבסדת העיר את פעילות גני הילדים, החוגים והקאנטרי קלאב העירוני.

חינוך ועשייה לסביבה נקייה

המציאות היומיומית מוכיחה, שההשפעה הגדולה ביותר על חיי התושבים נמצאת בידי הרשויות המקומיות. הן האחראיות לכך ששכונות העיר יהיו נקיות, שתדירות פינוי האשפה תהיה לשביעות רצון התושבים, שייסללו שבילי הליכה ורכיבה לרווחתם, שהמדרכות יהיו מתוחזקות, שמוסדות החינוך יהיו מטופחים ומצוידים, שיוקמו פארקי משחקים וספורט לילדים ולכל המשפחה והרשימה עוד ארוכה. פרט לאלה, לרשות המקומית השפעה רחבה על שני תחומים רחבים ואסטרטגיים נוספים, שאותם בחרה דימונה לקדם באופן משמעותי - קיימות ואיכות סביבה ותעשייה חדשנית.
כידוע, יום העצמאות הוא גם יום החד"פ הלאומי. דווקא בעקבות שימוש מוגבר בחג הזה בכלים חד־פעמיים שאינם מתכלים, בדימונה החליטו לקדם פעילות ענפה בתחום השמירה על הסביבה. על כך מגיע לעיר פרס ישראלי.
3 צפייה בגלריה
קריית הספורט העירונית
קריית הספורט העירונית
קריית הספורט העירונית
(צילום: נועם חיים)
אוכלוסיית העולם גדלה כל שנה ויחד איתה תופחות כמויות הפסולת. שימוש גובר במשאבי טבע בארץ ובעולם מביאים לדילולם, לצד פגיעות מהותיות נוספות בטבע, שמצריכות חשיבה מחודשת על אורחות החיים של כולנו. בהמשך לתובנה זו, תעשיות מיחזור מבוססות שימוש באנרגיות מתחדשות, לצד הטמעת ערכים דרך חינוך, הכרחיות להמשך קיומנו.
מחקרים כלכליים וסביבתיים חוזרים ומצביעים תועלות משמעותיות, הן חיצוניות והן ישירות, כתוצאה מקידום מאמצי מיחזור במסגרת תעשייה מקומית, ואלה עולות בהרבה על התועלות מפיתוח אתרי הטמנה חדשים.
דימונה חרטה על דגלה להוביל ולהשפיע בתחום זה, כשלנגד עיניה טובת התושבים, רווחתם ובריאותם והחזון ליצור מקום שטוב לחיות בו בתקופה של אתגרים גדולים ומורכבים.
בעיר עמלו על תוכנית־אב, המאגדת בתוכה את המדיניות כלפי פיתוח בר קיימא ועוסקת בנושאי מיחזור, הסברה סביבתית, בנייה ירוקה, טיפול בפסולת אלקטרונית, העלאת מודעות הציבור, הקמת גינות קהילתיות, קידום אנרגיה ירוקה, טיפול בפסולת בנייה, הטמעת שימוש בכלים רב־פעמיים ושיקום אתרי טבע.

עיר בת־קיימא

תפיסת פיתוח בר־קיימא מתחילה בראש ובראשונה בקרב עובדי הרשות בכל הדרגות והתפקידים. העירייה פועלת בתחום חיסכון האנרגיה בכלל מוסדותיה. תחילה הוחלפה התאורה בעיר לתאורת לד חסכונית. בשלב השני הורכבו גגות סולריים על כ־90 אחוז ממוסדות העירייה. כמו כן מתקיימות הדרכות לעובדים כיצד לנהוג מתוך אחריות סביבתית ולצמצם את הצריכה.
תחום נוסף שבו הרשות משקיעה את מרבית מאמציה הוא החינוך. זאת מתוך הבנה כי דרך חינוך אפשר להשפיע על התנהגות התושבים ולהשיג תוצאות יוצאות דופן. בבתי הספר בעיר מתקיימים ימי הדרכה מרוכזים יחד עם תחרויות מיחזור נושאות פרסים על מנת לעודד אותם להשתתף וליטול חלק במיזם. הוקמו מועצות ירוקות בבתי הספר בשיתוף עם הצוותים החינוכיים, שדרכן מופצת המדיניות העירונית הסביבתית לכל התלמידים. נוסף על כך מתקיימות השתלמויות למורים במסגרת "בתי ספר ירוקים", שבמסגרתן הם נחשפים לתחומי קיימות, דוגמת מיחזור, הפרדת פסולת, שמירה על איכות הסביבה, משבר האקלים ועוד. בכל בית ספר ישנו מנחה לאיכות הסביבה, ויחד איתו ועם אגף קיימות נבנות תוכניות עבודה לקידום ערכי מיחזור וקיימות בבתי הספר. גם בגני הילדים מתקיימת פעילות שוטפת להטמעת החינוך לקיימות, וגן ניצן נבחר כגן מצטיין ארצי למיחזור כבר מספר שנים ברצף. בתי ספר מקבלים תקציב נרחב מאגף קיימות לשם קיום פעילויות בנושא, ופעם בשנה נערך יום שיא המשותף לכל מערכת החינוך בדימונה.
3 צפייה בגלריה
מתחם הסקייטפארק
מתחם הסקייטפארק
מתחם הסקייטפארק
(צילום: אלירן כהן "רקורד")
עוד מציעה העיר מרכזי מיחזור של פסולת אלקטרונית, פחים כתומים ומכלי מיחזור נייר וזכוכית.
גם תחום התחבורה זוכה לעדכון גרסה, דהיינו שימוש באנרגיות מתחדשות. בשנה הקרובה תעבור העיר לשימוש באוטובוסים חשמליים, ובכך יוחלפו כלל האוטובוסים המזהמים, מתוך תפיסה של שמירה על הסביבה וצמצום פליטות מזהמים. בד בבד יותקנו עמדות טעינה חשמליות לכלי רכב ברחבי העיר.

מובילת התעשייה המתקדמת

תחום נוסף ומשמעותי בראייה צופה פני עתיד הוא התעשייה החדשנית המתהווה בעיר, וזאת עם הקמת מרכז לאומי למחקר ופיתוח לרובוטיקה דואלית. מדובר במרכז שיהווה שדה ניסויים למחקר ופיתוח וישמש חברות וארגונים לביצוע מחקר בשטח וקיום ניסויים בטכנולוגיה מתקדמת. המרכז הלאומי לטכנולוגיה ורובוטיקה בדימונה נועד להיות הגוף הלאומי להובלת טכנולוגיה בכלל ורובוטיקה בפרט. המרכז ישמש כמוקד לביצוע מו"פ, המאתר צרכים בתעשיות השונות ומספק פתרונות טכנולוגיים לאתגרים קונקרטיים. המרכז ישמש כעוגן חשוב לחברות הזנק (סטרטאפ) וגופים טכנולוגיים מבוססים, לצד תשתית לביצוע מחקר, שדה בדיקות ובחינות לפיתוח טכנולוגיות. בכך הוא יהווה קטליזטור להצמחתו של אקו־סיסטם טכנולוגי במרחב הנגב המזרחי בכלל ובתחומי העיר דימונה בפרט. המרכז הינו פרי שיתוף פעולה של העירייה עם גופים לאומיים כמשרד הביטחון וגופים ציבוריים נוספים.
עוד מתוכנן להיחנך מרכז החדשנות לפיתוח יזמות ותעסוקת העתיד - גוף ייעודי המופקד על קידום חדשנות בכלל ותעסוקה ויזמות חדשנית בפרט כמנוף לצמיחה כלכלית מכילה ובת־קיימא. משימות הליבה שהגדיר המרכז הן שימור וחיזוק התעסוקה הטכנולוגית והתרבות היזמית בעיר; הגדלת ההיקף והערך לכלכלה המקומית; תרומה לתוצר ולייצוא; יצירת משרות איכות חדשות; חיזוק מערכת החינוך בעיר בדגש על מגמות טכנולוגיות והנחת תשתית חינוכית מיטבית; מינוף ההון האנושי המקומי; חיזוק מקומם של דימונה והנגב המזרחי בחזית החדשנות הישראלית.
המרכז גם יממש את מדיניות הרשות המקומית בכל הקשור לחדשנות בדימונה ובנגב המזרחי, יעקוב וינתח את השינויים בסביבת החדשנות הטכנולוגית בישראל וברחבי העולם, ייצור שיתופי פעולה עם גופים מוסמכים אחרים ברחבי המדינה לצורך סיוע בקידום החדשנות הטכנולוגית בתעשייה ובמשק המקומי, ויהווה שדה ניסויים למחקר ופיתוח, שישמש חברות וארגונים לצורך ביצוע מחקר בשטח וקיום ניסויים בטכנולוגיה מתקדמת.
על אלה ועוד מקבלת העיר פרס ישראלי!

שם הרשות המקומית: דימונה
שנת ייסוד: 1955
מספר תושבים: כ־37 אלף
שטח מוניציפלי: 220,520 דונם - הרשות המקומית בעלת השטח הגדול ביותר בישראל
אפיון עירוני: מערכת החינוך בדימונה זכתה בשלושה פרסי חינוך.
נבחרת הרובוטיקה המקומית נבחרה לייצג את מדינת ישראל באליפות העולם המתקיימת ביוסטון, ארצות הברית זו השנה החמישית (!), וזאת בזכות ההשפעה והפעילות החברתית. התלמידים מובילים פרויקטים חינוכיים לילדים בסיכון לצד לימודים בתחום הרובוטיקה החל מגן חובה.
חזון עירוני: מתוך מחשבה כי הנגב הוא עתידה של מדינת ישראל, תמשיך העיר לייצר הזדמנויות רבות עבור תושביה ותפתח תשתיות בתחומי חינוך, רפואה, תחבורה ותעסוקה, כל זאת במטרה להעניק לילדי העיר את ארגז הכלים הטוב ביותר