מאז פרוץ משבר הקורונה, שבעקבותיו עלה מספר דורשי העבודה מ־150 אלף ל־1.135 בתוך שלושה שבועות, מצאו עצמם עובדי שירות התעסוקה מתמודדים עם עלייה של 750% בהיקף הרשומים בלשכות, שעה שמצבת כוח האדם נותרת בעינה. לאורך כל המשבר עובדי השירות עמלו נמרצות כדי להבטיח שכלל דורשי העבודה יקבלו כלי השמה וכלים תומכי השמה, תוך טיוב משמעותי של עבודתם, ולאור זאת זכה באחרונה השירות במקום הראשון בתחרות "מצוינות בשירות" של המרכז הישראלי לניהול. אחד ממובילי המערכה בחזית התעסוקתית היה עופר בן שטרית (55), המשמש מאז חודש מרץ האחרון כמנהל מחוז ירושלים, לאחר שניהל את לשכת באר שבע. בן שטרית, סא"ל במיל', השתחרר לאחר 23 שנות שירות בצה"ל, כשבתפקידו האחרון שימש כקצין שלישות פיקודי במז"י. עם שחרורו, ביקש להשתלב בשירות התעסוקה, כי כמי שניהל בצבא מערכת גדולה ומורכבת שנדרשה, בין היתר, לספק מענה לאלפי חיילים משכבות מוחלשות, מתן "חכות ולא דגים", כלשונו, הוא ערך ראשון במעלה.
בניהול מחוז ירושלים, המאופיין בשיעור גבוה של דורשי עבודה בעלי מיומנויות נמוכות, מאשכולות סוציו־אקונומיים נמוכים המתקשים יותר בחזרה לעבודה, מצא בן שטרית אתגר מקצועי וערכי, וכדרכו, הסתער עליו. כדי ללמוד על המאמצים שמוביל שירות התעסוקה להשבת מאות אלפי דורשי העבודה למעגל העבודה, נפגשנו איתו.
2 צפייה בגלריה
לשכת תעסוקה
לשכת תעסוקה
לשכת תעסוקה
(צילום: דוברות שירות התעסוקה)

אז איך מחזירים מאות אלפי אנשים לעבודה?
“בכוחות משולבים של מדינה ואזרחים - באחריות המדינה להעמיד בפני הציבור את מלוא הכלים שיאפשרו גשר לעבודה, ובזה אנחנו מתמקדים. כתוצאה מטיוב העבודה שלנו, אפילו ב־18 חודשי הקורונה, למרות הסגרים, מגבלות התווים ומספר גבוה של תובעי קצבאות, סייענו - בעקיפין ובמישרין, לחזרתם של כחצי מיליון איש לעבודה. שירות התעסוקה הוא גוף ההשמה הגדול, המתקדם והאפקטיבי ביותר בישראל, וגם בקורונה ידענו להעביר מאות אלפי דורשי עבודה תהליכים תומכי השמה, שסייעו להם אז ויסייעו להם בעתיד להשתלב במעגל העבודה, להתמיד ולהתקדם בו. בהנהגת מנכ"ל השירות רמי גראור, שלושה ערכי יסוד מובילים את הארגון - מסירות נפש על כל דורש עבודה; מקצוענות חסרת פשרות; ולא להשאיר אף אחד מאחור”.
מה התהליך? איך מקבלים עזרה מהשירות?
“כל דורש עבודה שמגיע אלינו, עובר מעין CT תעסוקתי; מפגש ראשוני עם מתאמי השמה, שעומדים במקצועיות על חוזקותיו, אתגריו, מאפייניו, כישוריו ורצונותיו התעסוקתיים, ויחד איתו משרטטים את מפת התעסוקה שלו - איפה הוא כעת, לאן מבקש להגיע ומה נדרש כדי להגיע אל היעד. על בסיס זה אנחנו בונים תוכנית מותאמת אישית, שכוללת את מיטב הכלים, החל בייעוצי קריירה, חישוב מסלול מחדש ואימון תעסוקתי ועד להכשרות, סדנאות, קורסים וכמובן, השמות בפועל. השירות מחויב ויודע לעזור לכל דורש עבודה ולא מוותר על אף אחד. אנחנו זמינים ב־72 הלשכות וגם במוקד טלפוני, ברשתות החברתיות ובאתר אינטרנט זמין, נגיש ומלא בתוכן, ממידע ומיצוי זכויות ועד לוח משרות וכלים תומכי השמה. אבל, וזה אבל גדול, הצלחת התהליך תלויה גם ובעיקר ברצון, במוטיבציה ובמחויבות של האדם עצמו לתהליך”.
זה לא תפקידה של המדינה לדאוג להם?
“ודאי, וזה מה שאנחנו עושים. אך בסוף אדם צריך לעשות כל מאמץ כדי לחזור לעבודה, וזה אומר מגויסות אינסופית. זו תובנת היסוד שהמנכ"ל גראור ואנחנו, מנהלי המחוזות, מטמיעים שוב ושוב בנהלים ובסדרי העבודה בארגון, ומבקשים להנחיל זאת לתודעת האזרחים. אחת מההנחיות הראשונות שלי כמנהל מחוז ירושלים הייתה לשקף לכל דורש עבודה שמגיע ללשכות את המשמעות ארוכת הטווח של שהייה ממושכת מחוץ לעבודה. העובדים המסורים והמקצועיים במחוז ירושלים - מנהלים, יועצים, מתאמים ומאמנים - משקיעים רבות לגיוס, דירבון ועידוד דורשי העבודה לגלות מחויבות לתהליך. ובמקביל לגיוס מעסיקים ומשרות בהתאמה לחתך דורשי עבודה, כשיש מחויבות ורצון אצל דורשי העבודה - לנו יש הכלים המוכחים לסייע להם בחזרה מיטבית לעבודה”.
2 צפייה בגלריה
עופר בן שטרית
עופר בן שטרית
עופר בן שטרית
(צילום: דוברות שירות התעסוקה)
מה זה אומר חזרה מיטבית לעבודה?
“שוק העבודה משתנה ותובע יצירתיות, חשיבה כמותית וביקורתית, כישורי שפה, סתגלנות, מיומנויות דיגיטליות גבוהות ונכונות ללמידה מתמדת. מי שלא יסתגל לשינויים התכופים, יתקשה לשוב למעגל העבודה ולא ייהנה מאופק תעסוקתי של התמדה והתקדמות בשוק. לכן אנחנו מעמידים כלים שיאפשרו חזרה מיטבית לעבודה ואפיק תעסוקתי ארוך טווח. אנחנו לא סתם שולחים מועמד למשרה, אנחנו רוצים לצייד אותו בכלים שיאפשרו לו יציבות ותעסוקה ארוכת טווח, לא רק בהקניית מיומנויות וחיזוקן, אלא גם ב"השמה חכמה". למשל, אנחנו מובילים יחד עם התאחדות התעשיינים מערך הכשרות במקום העבודה. מעסיק קולט מועמד, מכשיר אותו למשרה וקולט אותו לעבודה כבר מיום ההכשרה הראשון. אנחנו מעמידים למעסיק תמריץ, שגובהו נקבע לפי משך ההתמדה וגובה השכר. בכך אנחנו מבטיחים לא רק קליטה בעבודה ומילוי חוסרים למעסיקים, אלא גם אופק תעסוקתי, ביטחון ויציבות למועסקים עצמם.
“שירות התעסוקה הוא ארגון יעיל, בעל חזון, מטרות ויעדים, הפועל לאור תוכנית סדורה, ומי שמאפשר את מימושה אלו, כמובן, העובדים המקצועיים, חדורי המוטיבציה והמסורים של שירות התעסוקה. אני גאה בזכות להיות חלק משירות התעסוקה ובעובדי מחוז ירושלים, שעושים לילות כימים למען דורשי העבודה במחוז במקצוענות חסרת פשרות ומבלי להשאיר אף אחד מאחור- הם פשוט מעוררי השראה”. 