המחסור בכוח אדם מקצועי בענף הבנייה קיים כמעט בכל תפקיד, אך מעל כולם בולט המחסור החמור במנהלי עבודה. הלימודים בתחום, שהתמקדו עד כה בתיאוריה בלבד ולא שילבו פרקטיקה, עומדים בפני שינוי שיכול לעשות מהפכה בהכשרת כח האדם המיקצועי בשטח: המכללה הטכנולוגית הנדסאים באריאל, אשר זיהתה את הצורך בחיבור בין הכשרת הסטודנטים למצוקת חברות הבנייה בשטח, יצאה בשיתוף פעולה ייחודי שמטרתו המרכזית היא לספק אנשי מקצוע איכותיים לענף המשווע לעובדים מיומנים.

תכנית המתמחים של אריאל - מנטור צמוד, ניסיון תעסוקתי וטעימה מהשטח

תכנית המתמחים של המחלקה להנדסה אזרחית (הנדסאי בניין) של המכללה הטכנולוגית הנדסאים באריאל, המחלקה הגדולה בישראל בתחומה, היא חלק ממיזם גלגל התנופה - שותפות עסקים בענף הבנייה לקידום מקצוע מנהל עבודה, שבו חברים גם: "התאחדות הקבלנים בוני הארץ", "הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה", "קרן ביחד" של סטלה ויואל קרסו ועמותת "ציונות 2000". השותפות כוללת 21 חברות בניה מהמובילות בישראל שפועלות עם המדינה והמכללות לקידום הכשרה מותאמת והעסקה של הנדסאים, בין השאר בתפקיד מנהל עבודה, בתחום הביצוע. זאת, תוך פיתוח אופק מקצועי ומסלול תעסוקה איכותי.
במסגרת התכנית מגובשת קבוצה מובחרת של סטודנטים, מתוך מאות הלומדים במחלקה, אשר מתחילים את תהליך הפרקטיקום (התנסות מעשית תוך כדי לימודים) בשטח, באתרים הפעילים של חברות הבנייה מהמובילות בישראל. לכל משתתף בתכנית מוצמד מנטור מקצועי המלווה אותו בהכשרה. היתרון המשמעותי של התכנית עבור הסטודנט הוא מתן הזדמנות ללמוד מקרוב את צרכי התחום המקצועי, להתנסות בתחום לימודיו ולצבור 300 שעות של ניסיון תעסוקתי במקביל ללימודים.
לקראת השקת המיזם במכללה, ביקרו הסטודנטים במגה-פרויקטים של בנייה ובמרכז ההדרכה לבטיחות של קבוצת דניה, והתרשמו מהיקפי הבנייה ומהאופק התעסוקתי הנפתח בפניהם.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

"אני בטוחה שענף הבנייה ייהנה מהסטודנטים בוגרי התכנית"

ד"ר יוכבד פנחסי-אדיב מנהלת המכללה הטכנולוגית הנדסאים באריאל, אומרת כי היא "שמחה ומתרגשת לפתוח את התוכנית ולאפשר לסטודנטים שלנו להתמחות באתרי הבנייה בפועל. הנדסאי אזרחי - בניין הפך לאחד מהמקצועות המבוקשים אצלנו במכללה, ולפיכך אנו מחויבים להיות קשובים לצרכי המשק, ולצרכי החברות כדי שהסטודנט המוכשר יהפוך לאיש עשייה פעיל ויצרני, שסגל המערכת יהיה גאה בהכשרתו ובידיעותיו. אני מאחלת לנבחרת הצלחה רבה, בטוחה שענף הבנייה ייהנה מהסטודנטים שלנו ויראה בהם עובדים טובים ומקצועיים".
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "ענף הבנייה זקוק לכישרון וליכולות של ההנדסאים בשטח. אני מאמין שרק עבודה משותפת של קבלנים עם הממשלה והמכללות יביאו לשינוי המיוחל ואני שמח על ההתחלה היפה הזו במכללת אריאל ובמכללות נוספות. אני מבקש להודות לתאיר וצוות של מה"ט שעושים את הכי טוב שהמדינה יכולה לעשות, כשהם בוחרים להקשיב לצרכי השטח ולאפשר למיזמים מסוג זה להתקיים ולהתרחב. אנחנו מחכים לסטודנטים ולבוגרי המכללות עם במגוון תפקידי ניהול בכל הארץ. השכר והיציבות התעסוקתית בענף שלנו הם מהטובים במשק ומי שמגיע אליו עם ההכשרה המקצועית המתאימה יגלה מהר מאוד שהשמים הם באמת הגבול".
אשר גרין, יו"ר שותפות העסקים בענף הבנייה אומר: "התמחות של סטודנטים של אריאל באתרים של חברות הבנייה היא סנונית ראשונה במהלך שבו חברות קבלניות מהמובילות בישראל לוקחת אחריות, משתתפות ותורמות באופן אקטיבי להכשרה וההכוונה של דור העתיד בענף. החברות בענף שלנו זקוקות למנהלי עבודה ומנהלי פרויקטים מקצועיים ומיומנים על מנת לעמוד בדרישות הבנייה בישראל. אנו רואים בהנדסאים הון אנושי איכותי שיכין את הענף לעתיד עם הבנה טכנולוגית, מנהיגות ואחריות".
שי בירן, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל: "ענף הבנייה של שנת 2021 הוא ענף מתקדם, טכנולוגי, מאתגר מאוד ומתגמל, והוא משווע לכוח אדם איכותי שיסייע במשימה הלאומית של בניין הארץ. תכנית הלימודים החדשה להנדסאי בניין, שפותחה בשיתוף גורמים מתוך הענף, חושפת את הסטודנטים לענף ולשער הכניסה המשמעותי ביותר שלו - תפקיד מנהל העבודה, באמצעות הכשרה חדשנית שרלוונטית לעבודה בענף ותכניות להשתלבות בתפקידי ניהול מרתקים ומתגמלים. אנחנו בפתחה של מהפכה ואני קורא למכללות ולסטודנטים להצטרף אלינו".
אדר אברהם, סמנכ"לית משאבי אנוש בקבוצת דניה, מספרת כי "במסגרת שיתוף הפעולה אנחנו מקבלים 10 סטודנטים השנה לביצוע פרקטיקום באתרי החברה, אשר צוותו למנהלי עבודה ותיקים עם ניסיון של עשרות שנים בענף, כדי ללמד את הסטודנטים את התפקיד שהם לומדים לקראתו במכללה, וזאת כפי שבא לידי ביטוי הלכה למעשה באתרי הבניה. הסטודנטים מבינים כך את מהות תפקידם, כמו גם מה זה אתר בנייה, קבלן מבצע, ואת מהות יתר הממשקים שיש להם בעבודתם מול גורמי תכנון, בטיחות, איכות וכו'". 

"מנהל עבודה עם 5-6 שנות ניסיון יכול להגיע לשכר כפול מהשכר הממוצע, עם רכב ותנאים"

מנכ"ל עץ השקד הנדסה בע"מ, יניב שפטניצקי, אומר כי "המחסור בדירות רק צפוי להתעצם בשנים הקרובות. מבחינת כוח אדם, המחסור המשמעותי הוא במנהלי עבודה, תחום מאוד ספציפי שאי אפשר להתקיים בלעדיו באתר על פי חוק".
רונן גינזבורג, מנכ"ל קבוצת דניה, אומר כי "אין ספק שענף הבנייה נמצא בשיא, אנו רואים את התקציבים הממשלתיים שמוקצים לבנייה ותשתיות, בין היתר בשל בעיית הדיור - מה שמוביל לכך שהחברות משוועות לכוח אדם מקצועי ואיכותי, בהתאם לתוכניות הגרנדיוזיות של המדינה".
לדברי שפטניצקי, "התחום מאוד מתגמל ועם אופק כלכלי טוב. מנהל עבודה עם 5-6 שנות ניסיון יכול להגיע לשכר כפול מהשכר הממוצע בשוק, עם רכב ותנאים, וגם אופק תעסוקתי והתפתחותי".
גינזבורג מספר כי "מנהל עבודה זהו תפקיד חשוב ומשמעותי, הרבה לא יודעים אך למנהלי עבודה יש תנאי שכר והעסקה מצוינים, הסכם קיבוצי מיטיב, ותנאים נלווים הרבה יותר טובים מבענפים רבים במשק. אך מלבד האופק הניהולי, ההתקדמות בשכר, ותנאי ההעסקה הטובים, אין ספק שזה מקצוע לחיים, בעל סיפוק אדיר - רואים את פירות העבודה והיצירה בשטח".

"זו הפעם הראשונה שמוסד אקדמי מאפשר לסטודנטים לראות באמת איך מתנהלת העבודה"

"במקום שאותו הנדסאי יילחם על תפקיד המהנדס, היוזמה של מכללת אריאל מנסה לקחת את ההנדסאים למגוון תפקידים וביניהם חשיפת פועלו של מנהל עבודה, וכך ליצור זרם שוטף של מועמדים מתוך המכללות", אומר שפטניצקי. "זה מצב של win-win. אני כמעסיק עושה ראיון של 300 שעות, הם רואים את השטח, ואני מקבל מועמדים איכותיים אחרי התמחות. הסטודנטים חווים מה זה מנהל עבודה, הסטיגמה משתנה ואנחנו מתקדמים לסגירת הפער האדיר בתחום".
גינזבורג אומר כי "התוכנית של מכללת אריאל היא הפעם הראשונה בה מוסד אקדמי מאפשר לסטודנטים לראות באמת איך מתנהלת העבודה. אני כסטודנט להנדסה אזרחית בטכניון למדתי הרבה, אך לא ביקרתי אף לא פעם אחת באתר בנייה, וזה ללא ספק היה חסר".
"תכנית כזו, שקיימת כבר במקומות אחרים בעולם באופן מובנה במסלול הלימודים, תוציא מהלימודים אנשי מקצוע עם יכולות טובות יותר", אומר גינזבורג. "זה מבטיח שמי שרוצה לעשות את העבודה - ירצה את זה מכל הלב. התוכנית תביא את העובדים הנכונים ביותר לעבודות המתאימות להם".
מצד המעסיק, אומר גינזבורג, "החברה יכולה להכיר טוב יותר את המועמדים באמצעות התוכנית. אם הסטודנטים שקיבלנו מתאימים לתפקיד, הם ימשיכו לאחר מכן, לעבודה בחברה". בנוסף, "תכנית כזו מקצרת תהליכים באופן ניכר. בוגרי התוכנית ייטמעו בחברות הבנייה בקלות, יבינו טוב יותר לאן הם חותרים בשוק העבודה, יתקדמו מהר יותר, וישפרו את השכר מהר יותר".
לדבריו, "אנחנו משוועים לקשר של האקדמיה איתנו. לא סירבנו לאף פנייה של האקדמיה, והלוואי שיהיו פניות ותוכניות משותפות נוספות בין האקדמיה למגזר העסקי".

"אני מלווה פרויקט ענק בשווי חצי מיליארד ש"ח - החוויה מטורפת"

רועי מיכאל גוז, סטודנט במחלקה ללימודי הנדסאות אזרחית (בניין) במכללה הטכנולוגית אריאל, מספר כי "אחרי תהליך מיון לפי ציונים וראיונות במכללה ועם החברה הקבלנית, גובשה רשימת הסטודנטים המשתתפים בתכנית. הפרקטיקום הוא 300 שעות בשנה, יום בשבוע של 10 שעות, ועד עכשיו החוויה מטורפת. אני מלווה פרויקט ענק של שני מגדלים בשווי של חצי מיליארד ₪ בקריית הממשלה בירושלים. בכל פעם אני מתלווה לבעל מקצוע אחר באתר, ולומדים מקרוב את ההתנהלות".
פרויקט הגמר של גוז מבוצע בפרויקט בו הוא נמצא, "זה מרגש ומעצים שדבר כמו חישוב כמויות בפרויקט גמר שלי, הולך באמת להזמנה של בטון וברזל. בדיקת פיגום היא אמיתית ושומרת שפועלים לא ייפלו ממנו. אני עושה בקרת איכות, בטיחות. אין יותר פרקטי מזה.
גוז מספר כי "השאיפה שלי היא להיות מנהל עבודה בשטח. להתקדם בעולם הזה כמה שיותר וכמה שאפשר. אני אוהב את התחום".
פורסם לראשונה: 13:02, 03.08.21