ישראל היא מעצמת הייטק שאף זכתה לכינוי המחמיא 'סטארטאפ ניישן'. על רקע ההצלחה הגלובלית, אחד הנתונים הבולטים ביותר בתחום הוא הנוכחות הנמוכה של נשים בקרב העובדים. בשנה האחרונה אנחנו רואים רוחות של שינוי עם כניסה של יותר ויותר נשים לתחום ההייטק ועם ההבנה שכחלק מהפתרון של המחסור בכוח אדם, ההייטק הישראלי צריך לשלב יותר ויותר נשים בתפקידים שבעבר, מסיבות לא רלוונטיות, לא היו מגיעות אליהם מספיק נשים. כעת נותר להתוות את מסלול הכניסה המתאים לכל מי ששואפת להצטרף להצלחה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הנוכחות הנמוכה של נשים בהייטק הישראלי היא נתון ידוע ומתסכל כבר שנים רבות. בתמונות של עובדי סטארטאפ המצטלמים יחד אחרי האקזיט המיוחל, במקרים רבים קשה לאתר את הנשים שבחבורה. ככל שעולים בסולם הדרגות, כך הנוכחות של הנשים הופכת לדלילה יותר.
על פי דו"ח ההון האנושי בתעשיית ההייטק ל-2020 של Start-Up Nation Central ורשות החדשנות, שיעור הנשים בענף ההייטק עמד ב-2020 על 28% בלבד. הנתון צונח ל-23% בתפקידים טכנולוגיים ול-19% בתפקידי ניהול טכנולוגיים.
עניינית כולם יודעים שאין לכך שום סיבה רציונאלית ואין שום מניעה שנשים יצטרפו ליוניקורן הישראלי הבא. לאור המחסור הגדול בעובדים ולאור העובדה שתעשיית ההייטק מציעה מסלולי הכשרה ועבודה שמאוד רלוונטיים גם לנשים עם משרות נחשקות ומתגמלות, הציפיה היא שבעתיד הקרוב נראה גידול משמעותי בכמות הנשים שעוברות הכשרה ומשתלבות בתעשיית ההייטק.
על מנת לנסות ולהבין מדוע כדאי לנשים להיכנס להייטק, שוחחנו עם מרגריטה ריפקין, סמנכ"לית Delivery במכללת ג'ון ברייס, זרוע ההדרכה של מטריקס וגוף ההדרכה הגדול בישראל בתחומי ההייטק והטכנולוגיה, שהיא עצמה דוגמא קלאסית למנהלת בכירה שהצליחה להגיע לטופ בחברת ההדרכה הגדולה ביותר בעולם ההייטק ולהוביל את המהפכה בתחומי הלימוד בעולם זה.

הקורונה ניפצה את התפיסה הרווחת שמנעה מדורות שלמים של נשים להצטרף להייטק

"ישנה תפיסה רווחת כבר הרבה שנים שבתחום ההייטק מאתגר להגיע לאיזון הולם של בית-עבודה" אומרת ריפקין."אנחנו נתקלים בזה אפילו בג'ון ברייס, כאשר אנחנו מנסים לגייס מרצות לקורסים טכנולוגיים. יש משהו שמוטמע חזק מאוד אצלנו כחברה שמוביל נשים לחשוב שמדובר בתחום גברי".
כמובן שהמיתוס הזה הוא לא נכון ודווקא בעולם ההייטק והסטארט-אפים יש מודעות הרבה יותר גדולה לחשיבות של האיזון בין הבית לעבודה ואפשרות של כל אחת לבחור בתקופות השונות של חייה מתי הזמן להשקיע יותר בעבודה ומתי הזמן להשקיע גם במשפחה. אחת מהתוצאות החיוביות ביותר של הקורונה היא שהנושא הפך את המושג של איזון עבודה ובית לאפשרי יותר עם ניפוץ הגבולות הגיאוגרפיים והמעבר לעבודה היברידית. "ענף ההייטק של היום יכול לתגמל מבחינת שכר וגם לתת גמישות בשעות העבודה", אומרת ריפקין. "החל ממארס 2020, כשכולנו התחלנו לעבוד מהבית, שוק העבודה ניפץ פרדיגמות שהושרשו במשך השנים בכל הנוגע לעבודה במשרה מלאה-פלוס מהמשרד. גם ההכשרות מועברות היום באופן מקוון, מה שמאפשר השתתפות כמעט מכל מקום. המונח 'היברידי' השתלט על שוק העבודה מצד המעסיקים, אך הוא רלוונטי מאוד גם עבור הנשים עצמן. כולן צריכות להבין שגם במקצועות המגוונים בעולם ההייטק, הן יכולות לקבוע את המינונים הנכונים עבורן של שילוב הקריירה, הבית וחיי הפנאי".

הזמן הנכון לקפוץ על עגלת הייטק - השוק רותח וכל אחת יכולה למצוא את עצמה בתוכו

קרוב לוודאי שיצא לכן להיתקל לאחרונה בכותרות על חברות ההייטק המציעות שכר גבוה ותנאים מפנקים למועמדים המתאימים. שלטי החוצות והאירועים הראוותניים לעובדים הם חלק מהקמפיינים של החברות המובילות לאיתור הכישרונות של עולם הטכנולוגיה.
"השוק נמצא בנקודת רתיחה, הוא יודע לתגמל, והקפיצה בו גדולה - מתחילות במשרה התחלתית אבל ההתקדמות מהירה. הביקוש גדול מספיק בשביל לאפשר כניסה מהירה למתחילות כאשר הטיפוס בסולם הדרגות והשכר מהיר יחסית לשוק העבודה הכללי" מסבירה ריפקין.
מרגריטה ריפקיןמרגריטה ריפקין, סמנכ"לית Delivery בג'ון ברייסצילום: יח"צ
ריפקין מדגישה גם כי "יש מנעד גדול מאוד של מקצועות ומשרות בהייטק, הענף צומח ומתאים לכולם. ההייטק הוא מקום מצוין ליישם בו הסבה מקצועית, גם מתחומים אחרים וגם בגיל יחסית מאוחר. יש נשים שהגיעו אלינו ועשו הסבה מעולמות רחוקים מאוד מטכנולוגיה כמו ראיית חשבון , עריכת דין, עיצוב אופנה, תיירות, הוראה ועוד. היתרון הוא שאפשר לבחור ולהתאים את המסלול המקצועי ליכולות, לכישורים ולאופי החיים שלך. היום אפשר להצטרף לקורסי בדיקות תוכנה, פיתוח, ניהול פרויקטים, ניתוח נתונים, עיצוב גרפי ושיווק דיגיטלי - רק תבחרי".
לפי הנתונים העדכניים של ג'ון ברייס, הדרך של הנשים הישראליות עוד ארוכה - אחוז הנרשמות לקורסי ההסבה של המכללה עומד בתחום פיתוח ותכנות על 16.5%, בתחום הדאטה על 18%, בתחום בדיקות התוכנה 31% נרשמות ובתחום השיווק הדיגיטלי נשים מהוות 35% מהנרשמים כאשר קיימת מגמה איטית של עליה ברישום של נשים, מגמה שאנחנו מצפים שתתגבר עם עליה בכמות הנשים גם במסלולי הפיתוח והדאטה לדוגמא.

הדרך הנכונה לקריירה בהייטק מתחילה באבחון, התאמה והכוונה אונליין ללא תשלום

ההייטק הוא עולם ומלואו של הזדמנויות ותחומי עיסוק, כאשר המפתח הוא להתאים את היכולות והכישורים הטבעיים לתחום ולתפקיד המתאימים. "כל המועמדות של ג'ון ברייס (וגם המועמדים כמובן) עושות אבחון אונליין חיצוני לבדיקת התאמה לתחומי ההייטק השונים - ללא עלות. לאחר קבלת התוצאות הן מגיעות לפגישת ייעוץ לימודים וקריירה, בה על בסיס התוצאות והצרכים של המועמדות, אנו מתאימים להן את מסלול הכניסה המיטבי אל עולם ההייטק".
האבחון נבנה על ידי אדם מילא, חברת האבחון התעסוקתי המובילה בישראל. "האבחון מנבא את הסיכוי לסיים את הקורס בהצלחה, ואנחנו לא מקבלים כל אחת ואחד לכל מסלול", מסבירה ריפקין. "האבחון מבטיח שכל הכיתה תורכב מסטודנטים וסטודנטיות שנמצאו מתאימים לאותו מסלול".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"האבחונים שאנו מבצעים באדם מילא מאתגרים את המועמדות והמועמדים באופן הרלוונטי לסל הכישורים והמיומנויות הנדרשים, ובהתאם לכך מתבצע תהליך ההתאמה לתפקידים, לתחומים ולתכניות הכשרה ופיתוח שונות. ניתן להצביע על מגוון סיבות מדוע מלכתחילה מספר הגברים הניגשים למבחני ההתאמה למקצועות ההייטק גבוה יותר ממספר הנשים, אך חשוב להבהיר שבהקשר של מידת ההתאמה לא נמצאו הבדלים מובהקים בין גברים לנשים בציוני המיומנויות הקוגניטיביות הנדרשות למסלולי הלימוד". אומרת רינת אלקסלסי-שלו, פסיכולוגית ארגונית מומחית, מחלקת R&D באדם מילא.
"למעשה, נשים וגברים מגיעים לאותם אחוזי התאמה הודות לתמהיל מיומנויות ומאפיינים אחרים. בשוק העבודה הנוכחי יש מקום למגוון מאוד רחב של כישורים ומיומנויות, ובסופו של דבר מה שמשפיע ביותר על מידת ההתאמה לתפקיד ולתחום זה תמהיל המיומנויות (Skills) שיש לאדם, ללא קשר למגדר שלו". מוסיפה אלקסלסי-שלו.

הפתרון למחסור הכרוני בכוח אדם בהייטק הישראלי - נשים ישראליות מוכשרות

"אחת המטרות החשובות ביותר של ג'ון ברייס, בתור גוף משמעותי ומוביל בעולם ההכשרה להייטק, היא קבלה של נשים מתאימות למגוון הקורסים שלנו", אומרת ריפקין. "שוק ההייטק נמצא בנקודת בעירה, והאש לא צפויה להיכבות בקרוב. המחסור העצום בכוח אדם מוביל את המעסיקים לעשות מאמצים גדולים בגיוס ולקבל עובדים חסרי רקע, אחרי הסבה מקצועית. עכשיו זה הרגע המושלם להיכנס להייטק ללא ניסיון".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מכללת ג'ון ברייס מציעה מגוון רחב מאוד של קורסים, ועשרות אלפי בוגרי המכללה מאיישים מגוון משרות בכל מקום בתעשייה. בוגרות ובוגרי המכללה נהנים מליווי צמוד בתהליך חיפוש העבודה באמצעות מחלקת השמה ייעודית, אשר מעניקה סיוע בתהליך ההשמה וקישור למעסיקים פוטנציאליים, שירותי ייעוץ ומגוון סדנאות הכנה לראיונות עבודה עוד בשלבי ההכשרה.
שוקלת האם הסבה להייטק מתאימה לך? לקביעת מועד למבדק אונליין ללא עלות ולפרטים על ימי חשיפה לעולם ההייטק, היכנסי >>
JS Snippet: Image Tag: Add the Insight Tag to your site by copying and pasting the following code into the body section of your site's HTML, right above the tag. Learn more
פורסם לראשונה: 16:04, 22.12.21