כשחושבים על מקצוע ההוראה, לרוב מדמיינים מורה עומד מול כיתה ומוסר ידע. אלא שעם התפתחות הטכנולוגיה, הידע מקיף אותנו מכל עבר והוא קל לשליפה. בשנים האחרונות, ובפרט עקב מגפת הקורונה, נאלץ העולם כולו, וגם מערכת החינוך, לבצע שינויים מהירים בדרכי העבודה, שהביאו לחשיבה מחדש על הגיוס, ההכשרה וההתפתחות המקצועית של מורים, מכשירים להוראה והמוסדות המכשירים, חוקרים ואנשי חינוך. בהתאם לכך קובעי המדיניות מחפשים שיטות עבודה חדשות ומבוססות מחקר, שיבטיחו הוראה איכותית ללומדים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יניב ברמן)
איך מפחיתים את מסירת הידע ומתמקדים בעבודת צוות ליצירת חדשנות חינוכית? איך מביאים לכך שבית הספר משקיע הרבה יותר במוריו כיחידה שלומדת ביחד? בשאלות אלה ורבות אחרות עוסק מכון מופ"ת - המכון הארצי למחקר ולפיתוח בהכשרת מורים ובחינוך. המכון מחבר בין השדה החינוכי, המוסדות האקדמיים להכשרת מורים ולמחקר חינוכי, משרד החינוך וארגונים חברתיים – במטרה להוביל לשינוי ולשיפור בחינוך, בפרופסיית ההוראה ובהכשרת המורים. המכון מתמחה במחקר יישומי ובהערכה של מהלכי מדיניות במערכת החינוך בכלל, ובהכשרת המורים ובהתפתחותם המקצועית, ופועל לזיהוי אתגרים ולעיצוב מענים אסטרטגיים ומבוססי מחקר ופיתוח בתחום.
מטרות המכון הן: לפתח ולהוביל מהלכי שינוי ושיפור בתהליכי למידה והוראה של מורי מורים, בהכשרה ובהתפתחות מקצועית ובהכשרת עתודות מנהיגות למוסדות האקדמיים להכשרת מורים; לתמוך בשיפור ההכשרה האקדמית של מורים ובקידום מעמד המורה ואיכות החינוך; ליזום ולקדם מחקר יישומי, כתיבה, פרסום והנגשה בתחומי העיסוק והדעת בהכשרת המורים ובחינוך; לפתח, לקדם ולשלב ידע תאורטי/אקדמי בשלבי ההתפתחות המקצועית; לקדם שותפויות במחקר יישומי ובפיתוח תוכניות; לשפר את פרופסיית ההוראה ואיכות תהליכי ההוראה והלמידה; לייצר מעורבות פעילה בגיבוש, בתמיכה ובהערכה של מהלכי מדיניות ומהלכים אסטרטגיים ארוכי טווח בתחום.
לצורך השגת היעדים הפעילות מתבצעת באמצעות שלוש רשתות מומחיות שפועלות בשיתוף פעולה מלא: רשת פיתוח תוכניות, רשת מחקר ורשת למידה מקצועית בקרב חברי הסגל האקדמי בחינוך ובהכשרת מורים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יניב ברמן)

השקעה בהון האנושי

"מבנה בית הספר הוא עדיין בבואה של עידן המהפכה התעשייתית. מי אמר שזה חייב להישאר כך? זה 30 שנה אני עוסק בדרכים שמאפשרות לשנות את בית הספר מארגון שרק מלמד ומעביר אינפורמציה, כמו תחנת ממסר, לארגון שיוצר ידע. איך גורמים למורים לרקום בעבודה צוותית חזון משותף, ואיך בית הספר יכול להשקיע הרבה יותר במוריו כיחידה שלומדת ביחד ומייצרת ידע", כך מסביר ראש מכון מופ"ת, פרופ' חן שכטר. "במדינות שמקיימות את התהליך המתואר, יש לכך השפעה חיובית מאוד על תוצאות התלמידים. גם המורים מחויבים הרבה יותר לבית הספר ותופסים עצמם כבעלי יכולת הרבה יותר גבוהה". לדבריו, כדי לשבור את דפוס ההוראה הנוכחי, יש להעצים את הלמידה השיתופית של המורים כמו גם של התלמידים. "אומרים 'בואו ניצור סקרנות אצל הילדים ונשלב את הפן הקוגניטיבי, החברתי והרגשי', לכן חשוב לאפשר לצוות המורים הזדמנויות ליצירה משותפת. כשמורה כזה נכנס לכיתה, הוא מייצר סקרנות גם בקרב התלמידים. כך ילד ייצא לעולם התעסוקה עם כלים לעבוד בצוות וליצור תהליכים משותפים. הכי חשוב להיות תחילה בתי ספר שלומדים. גם ב־OECD ניכרת המגמה".
4 צפייה בגלריה
פרופ' חן שכטר
פרופ' חן שכטר
פרופ' חן שכטר
(צילום: יניב ברמן)
כדי להכשיר מורים לומדים מכון מופ"ת עוסק בהכשרה לעבודה צוותית ובהכנת המורים להבנה של תפקידם החדש. "המכון מבקש ליצור את המחקר היישומי הכי רחב בשטח. בנינו את החזון שלנו, שמהותו מחקר, פיתוח והוראה. אנחנו עובדים עם כלל המוסדות המכשירים ובוחנים איך לייצר הכשרה דינמית יותר, שתכין את המורה לסביבה ארגונית של למידה משותפת עם עמיתים", אומר פרופ' שכטר ומספר, שבעולם המערבי כ־40% מהמורים פורשים בשלוש השנים הראשונות, משום שאינם יודעים להתנהל בסביבה של עבודה צוותית וחשים ניכור. "המשימה הכי חשובה שלנו ושל משרד החינוך היא לשמר את ההון האנושי ולייצר לו אופק במערכת".
ומה תפקיד המנהלים/ות?
"תפקידם לפתח את יכולות המורים לאורך הקריירה שלהם. כשהם מקבלים מורה חדש, עליהם לפעול לפיתוח הצוות. כמעט כל מוסד מחזיק מנהלי משאבי אנוש שמפתחים את ההון האנושי. על זה ייפול ויקום דבר".
איך מודדים הצלחה בחינוך?
"התחום קשה לכימות, אבל בין מגוון התוכניות במכון, יש למשל שלוש תוכניות שעוסקות בקהילות מקצועיות לומדות – איך ליצור דיאלוג ולמידה בתוך תחומי הדעת בבית הספר ובין המורים כדי ליצור חדשנות. כאן האפקטיביות נמדדת במחויבות הגדלה של המורים לבית הספר לצד תפיסת מסוגלות עצמית גבוהה יותר".
4 צפייה בגלריה
(צילום: יניב ברמן)
תפיסה נוספת שמקדם המכון בהקשר זה היא למידה מהצלחות כמשאב לפיתוח ולהעצמת ההון האנושי. בעוד צוותים חינוכיים נוהגים להפיק לקחים דווקא מכשלונות - מה שעשוי ליצור שיח שלילי המונע הזדמנויות ללמידה משמעותיות - למידה מהצלחות מתמקדת דווקא בחקירת פעולות מוצלחות, במטרה לחשוף את הידע הסמוי שהוביל אליהן וליצור אקלים חיובי, לעודד דיאלוג ולחולל שינוי לשם שיפור הארגון.

מופ"ת של כנס

לרגל ציון 40 שנות פעילות, נערך בשבוע שעבר במכון מופ"ת בתל אביב הכנס הבינלאומי ה־8 באווירה ידידותית לסביבה. האירוע, שכותרתו Passion and Professionalism in Teacher Education, הציג את כל מה שחדש, חשוב ומעניין בחינוך ובהכשרת מורים. הכנס, שהוא האירוע האקדמי הגדול בישראל, אירח את מיטב החוקרים וקובעי המדיניות מ־160 גופים ומוסדות אקדמיים ב־25 מדינות, וכלל 106 מושבים, מתחם EDUspace לפעילות חדשנית בחינוך, מרחבים אלטרנטיביים לשיתופי פעולה אקדמיים, מפגשים עם עורכים של כתבי עת אקדמיים ועוד.