"אנחנו מגרש משחקים אחר, מקום להתאמן, להתאהב בבעיות, לשחק בפתרונות ולהרחיב ביחד את הגבולות שלנו. אצלנו צומחים מהדרך ונהנים גם כשמנצחים וגם כשמפסידים". כך כתוב במסך האלקטרוני שמרצד בכניסה ל"האולם" מרכז החדשנות והיזמות של המועצה האזורית דרום השרון הממוקם בבית ברל. כמה מילים פשוטות שמבטאות חזון גדול, שמנחה את עבודת הצוות ואת מאות התלמידות והתלמידים שמגיעים לשם מדי שבוע במסגרת בית הספר.
מרכז החדשנות והיזמות הוקם על ידי המועצה האזורית כחלק מיישום תוכנית אסטרטגית בתחום החינוך, שמבקשת לעצב ולפתח תוכניות חינוך חדשניות וייחודיות שפורצות את גבולות הכיתה ומרחבי המקום.
3 צפייה בגלריה
‎הדמיה לשלב ב של האולם. בן ארי אדריכלים
‎הדמיה לשלב ב של האולם. בן ארי אדריכלים
‎הדמיה לשלב ב של האולם. בן ארי אדריכלים
המרכז הוקם בשיתוף חברת EdValue, אותה ייסד ד"ר גדי ביאליק, המקדמת מודל חינוכי־ציבורי חדשני המפגיש תלמידים ואנשי חינוך עם "שותפי עולם" מעולמות התעסוקה, התרבות והקהילה לידי יצירת חדשנות. "ביחד אנחנו מעודדים אותם להתמודד עם אתגרים אמיתיים וללמוד זה מזה", מסבירה אושרת גני גונן, ראשת המועצה האזורית דרום השרון. "המרכז מבקש לפתח ולעודד את העשייה היזמית מתוך הקהילה, ומערכת החינוך שלנו מבקשת לטפח דור של צעירים וצעירות סקרנים ויצירתיים ולאפשר להם לקבל כלים ומיומנויות של העולם החדש ושוק התעסוקה העתידי".
אל "האולם" אותו מנהלת שירי שיפר, מגיעות מדי שבוע כיתות מרחבי המועצה של תלמידים משכבות ה' עד ט' ובהן גם כיתות מדעיות וכיתות חינוך מיוחד, המגיעות למפגשים של 90 דקות. התלמידים מתנסים בתוכניות למידה המשלבות דיגיטציה, רובוטיקה, תלת־ממד ואגרוטק, ובמקביל נוצר חיבור למלאכות וסדנאות של עבודת כפיים כמו נגרות, אומנות, בישול וצורפות ושימוש בחומרים כמו עץ, בד ועוד.
בשעות היום, "האולם" משמש כמרכז משאבים אליו מגיעים תלמידים שמתנסים בפתרון אתגרים רלוונטים שמעניינים אותם, ועוברים תהליכים של למידה התנסותית יזמית. באמצעות חשיפה לעולם היזמות והעשיינות (Making) התלמידים רוכשים מיומנויות כמו עבודת צוות, חשיבה יצירתית, פתרון בעיות מורכבות ומשפרים את תחושת המסוגלות, ההנעה העצמית, יכולת התכנון והארגון ועוד.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רוני בן שטח)
במרכז נמצאת גם "מעבדת הדמיון" של קרן אתנה, המאפשרת פיתוח הוראה ולמידה רב חושית באמצעות טכנולוגיות של מציאות מדומה ומציאות רבודה. בשעות אחר הצהריים המרכז מקיים קורסים, סדנאות, חוגים והרצאות שמתאימים לכל הגילאים ולכל המעוניינים ליצור, להיפגש, ללמוד ולצמוח.
"במסגרת תוכנית אסטרטגית בתחום החינוך במועצה החלטנו להקים מרכזיות רשת חינוכיות, שישמשו את כל התלמידות והתלמידים מכל 31 יישובי המועצה", אומרת ראשת המועצה אושרת גני גונן. "בין השאר הקמנו גם חווה חקלאית ומתחם נינג'ה שנמצאים בקריית המועצה, ואליהם מגיעים מדי יום מאות תלמידים, החל מגיל גן ועד לעל יסודי. כך נולד גם החלום להשמיש את המבנה הישן בבית ברל ולהקים בו מרכז ליזמות וחדשנות. רצינו לייצר חינוך דרך חוויה של יצירה ועשייה. התלמידים יוצאים מגבולות הכיתה, מתנסים בלמידה אתגרית, ונחשפים לעולם היזמות כאשר נוצרות אצלם חוויות חינוכיות בלתי נשכחות".
שטח המרכז הנוכחי הוא רק השלב הראשון של הפרויקט. בימים אלה משפצים ומפתחים את הקומה השנייה של "האולם" שתכלול מרכז מייקרים ובו שטחי קהילה, מרחבי תעסוקה עבור יזמים, אומנים ועוד. הכוונה היא שהיזמים שיעבדו במרכז המייקרים יהוו מנטורים לתלמידים הצעירים וילוו אותם בתחומי עשייה שונים כמו תכנון, אלקטרוניקה, אריזת מוצר, שיווק ועוד.
"'האולם' נולד כתוצאה מתהליך ארוך עם הקהילה", מוסיפה נני רייזברג, מנהלת אגף החינוך במועצה. "בתקופת הקורונה קיימנו מפגשים אליהם הזמנו את כל הקהילה כדי לעצב יחד את התפיסה החינוכית שלנו. בפגישות עלו שני נושאים מרכזיים - הקמת חווה חקלאית והקשר בין האדם לאדמה, וכן נושא החדשנות והיזמות החינוכית. במועצה שלנו קיימת קהילת יזמים ענפה מאוד, והחלטנו להקים מרכז ליזמות וחדשנות שתאפשר לקבל מיומנויות וכלים לחדשנות יזמית לכל השותפים שלנו לדרך - תלמידים, מורים וקהילה".
מה הערך המוסף של מקום כזה?
"הערך המוסף הוא בכך שהוא מפתח סקרנות, יצירתיות ותשוקה ללמידה ומאפשר לצבור כלים חדשים. תלמידים מכל רחבי המועצה מגיעים לתוך זירה של התרחשות שיש בה שיח, פעילות, יצירה, התפתחות ומפגש עם תושבים, יזמים ואנשי חינוך.
3 צפייה בגלריה
( צילום: באדיבות מ.א דרום השרון)
המקום מאפשר גם צמיחה של מערכת החינוך. אם אנשי חינוך ותלמידים לומדים יזמות בתוך 'האולם', כשהם חוזרים למרחב הפורמלי מתקיים בו תהליך של צמיחה והטעמת תרבות יזמית וחדשנות. הקשר שנוצר בין היזמים לתלמידים ולקהילת החינוך הוא הדדי. גם היזמים מקבלים ערך מהמפגש הזה. אני מאמינה שמערכת החינוך חייבת לצאת ממרחבי הזמן והמקום למרחבי למידה אחרים שמאפשרים למידה אחרת. התלמידים שלנו, צוותי החינוך והקהילה מסוגלים לכך ובגדול".
"מרגש לראות את צוותי החינוך שלנו עפים עם החלומות של התלמידים ומתמודדים עם אתגרים משמעותיים בעלי ערך", מסכמת ראשת המועצה גני גונן. "אולי בהמשך האולם יהיה מרכז אזורי שיפרוץ את גבולות המועצה שלנו ומה שבטוח שזוהי רק ההתחלה".