מעמד הביניים הצומח במדינות המתפתחות, המעבר המהיר לערים, המחסור בתשתיות ובהשקעות, הצורך בחדשנות בחקלאות, תהליכי הדיגיטציה וההתפתחות התעשייתית פותחים לחברות ישראליות מגוון רחב מאוד של הזדמנויות עסקיות. זאת במדינות רבות באמריקה הלטינית, מזרח אירופה ואפריקה. יחד עם זאת, לצד הפוטנציאל הגדול הטמון בהרחבת הפעילות באזורים אלה, השלכות משבר הקורונה, בעיות כלכליות וחוסר יציבות פוליטית בחלק מהמדינות מהווים סיכון משמעותי עבור היצואן הישראלי.
על מנת לאפשר ליצואנים הישראלים למצות את הפוטנציאל העסקי ולהרחיב את שווקי הייצוא, תוך הפחתת הסיכונים הנובעים מכך, מדינת ישראל, בהובלת החשב הכללי באוצר, מעמידה עבורם ביטוח אשראי וערבות מדינה לעסקאות הייצוא. זאת באמצעות אשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ. החברה, המתמחה בביטוח עסקאות גדולות וארוכות טווח, מציעה ליצואנים פתרונות ביטוח מגוונים המאפשרים מזעור סיכונים וקבלת מימון לעסקאות. החברה מספקת כיסוי כנגד שני סוגי סיכונים: סיכונים פוליטיים הקשורים לשלטון במדינת היעד (כגון מלחמה או הלאמה) וסיכונים מסחריים, הקשורים לחברה שמולה מתבצעת העסקה (כגון פשיטת רגל). בנוסף, החברה מציעה מגוון פתרונות ביטוחיים ושירותים, כגון ביטוחים לאשראי קונים, אשראי בין בנקאי, אשראי ספקים, אשראי דוקומנטרי, חילוט ערבויות שלא כדין, ביטוח השקעות לבעלי מניות וביטוח טרום משלוחים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

זינוק בביקושים לפוליסות הביטוח של אשרא

ואכן, השילוב של הפוטנציאל הגדול בהרחבת הפעילות העסקית יחד עם הסיכונים הטמונים בכך הביאו לזינוק בהיקף הביקושים לפוליסות ביטוח האשראי של אשרא ולערבויות אותן מעמידה המדינה, באמצעות החברה. מנתוני החברה עולה כי בתקופת הקורונה בלבד, מינואר 2020 ועד למחצית 2021, ניתנו אישורים עקרוניים לעסקאות ייצוא בהיקף של כ־3.7 מיליארד דולר. נכון להיום, אשרא מבטחת עסקאות רבות במדינות השונות באמריקה הלטינית, מזרח אירופה ואפריקה ובכללן הרפובליקה הדומיניקנית, הונדורס, פרגוואי, מונטנגרו, אוזבקיסטן, רומניה, זמביה, גאנה, אנגולה, חוף השנהב, טוגו, גאבון, סנגל, אתיופיה וקניה. היקף הכיסוי שמעמידה החברה לעסקאות הייצוא נע בין מיליוני דולרים בודדים לעסקה ועד לכיסוי עסקאות בגובה של עשרות ומאות מיליוני דולרים, ולטווחי זמן ארוכים. מגוון התחומים אותם מבטחת החברה הוא גדול וכולל כיסוי ביטוחי לפרויקטים בתחומי התשתיות והמים, החקלאות, התקשורת, תשתיות הבריאות, החשמל ועוד.
"היצואנים הישראליים מבינים את הפוטנציאל הטמון בהרחבת הפעילות העסקית הקיימת ובכניסה לשווקים חדשים ותפקידנו לסייע להם", מסביר ניסים בן אלי, מנכ"ל אשרא. "במיוחד בתקופה זו, מומלץ ליצואנים לבחון את האפשרויות והכלים השונים שמעמידה עבורם אשרא ואת האפשרויות העומדות בפניהם להרחבת פעילותם הגלובאלית", אומר בן אלי.

אשרא מאפשרת פתרון לבעיית המימון ממנה סובלות המדינות המתפתחות

אולם, הבעיה המרכזית של מדינות מתפתחות רבות היא בעיית המימון, ובמיוחד בעקבות משבר הקורונה. "למרות שברור שהדרך הטובה ביותר של מדינות להאיץ את הצמיחה היא באמצעות השקעות בפרויקטים של תשתיות, חלק ניכר מהמדינות המתפתחות סובלות מבעיית נזילות בימים כתיקונם ועל אחת כמה וכמה בתקופה כמו זו בה הן חוות האטה כלכלית עקב משבר הקורונה. לכן, המדינות הללו מתקשות, ולעיתים אינן מסוגלות, להעמיד מימון ארוך טווח לפרויקטים בתחומי התשתיות השונים", אומר בן אלי.
2 צפייה בגלריה
ניסים בן אלי
ניסים בן אלי
ניסים בן אלי
(צילום: תמר מצפי)
כאן נכנסת לתמונה אשרא. ביטוח האשראי משמש כבטוחה לצורך קבלת מימון לפרויקטים, כך שהיצואן הישראלי יכול להציע למדינות השונות חבילה כוללת: ביצוע הפרויקט והמימון שלו. במקום שהמדינה עצמה תאלץ ללוות כספים מהמערכת הבנקאית או הבינלאומית על מנת לממן פרויקט בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, היצואן הישראלי הוא זה שמשיג עבורה את המימון מבנקים ישראלים או בינלאומיים. במקרים אלו פוליסת הביטוח של אשרא וערבות מדינת ישראל, מהווים בטוחה עבור הבנק. למעשה הבנק לא צריך לתמחר את הסיכון של המדינה המתפתחת אלא של מדינת ישראל. "היות ומדינת ישראל נהנית מדירוג גבוה, עלות המימון זולה משמעותית מהמימון אותו הייתה מקבלת מדינה באמריקה הלטינית, באפריקה או במזרח אירופה. באופן זה היצואן הישראלי יכול להציע לממשלה באותה מדינה מתפתחת עסקה מושלמת: הקונה מקבל פרויקטים ברמה המתקדמת ביותר בעולם, במימון זול במיוחד. המשמעות עבור אותה מדינה הינה הוזלה של מיליוני דולרים בעלויות המימון, ואף מעבר לכך. היצואן מקבל את התשלום במשך תקופת האספקה ולא למשך תקופת ההלוואה", אומר בן אלי.
מעבר להליכי החיתום, התנאי לקבלת המימון הוא שהייצוא יכלול מרכיב ישראלי של לפחות 30%. מבחינה משקית מדובר ב־Win Win: המדינה מאפשרת להגדיל את היקפי הייצוא והרכיבים הישראליים, כאשר כל מיליארד שקל של ייצוא תורם לייצור של כ־2,500 מקומות עבודה. היצואן הישראלי יכול להגדיל את היקפי הפעילות לשווקים חדשים, לקבל את כספו מיידית ומבלי להגדיל את רמת הסיכון, והמדינה הרוכשת יכולה ליהנות מאיכויות הייצוא הישראלי בשילוב של מימון אטרקטיבי.
לפרטים נוספים ולקבלת הצעה לביטוח - לחצו כאן