למה בחרת לעסוק בדיני משפחה?
אני עוסקת בתחום למעלה מ-25 שנה. כבר מהשנה הראשונה ללימודי המשפטים ידעתי שזה התחום שאני רוצה לעסוק בו. הצד האנושי לצד המורכבות המשפטית, הם שעניינו אותי מתחילת דרכי ועד היום. תחום דיני המשפחה מצריך לא רק בקיאות ויכולות משפטיות הנדרשות מכל עורך דין, אלא גם יצירתיות והבנת נפש האדם.
בשונה מתחומי משפט אחרים, עורך דין העוסק בדיני משפחה חייב להיות בעל יכולת ראיית כלל המשפחה ועליו, להפעיל צדדים אנושיים ולהפגין יכולות בין אישיות.
מה לדעתך צריכה להיות התכונה החשובה ביותר של עורכי דין בתחום?
אנושיות. רוב הלקוחות באים אליי ברגעי משבר ובשלב מאוד ירוד בחייהם. הם נמצאים בצומת קשה וצריכים להתמודד עם דילמות בכל היבטי החיים: היבט אישי- כישלון הזוגיות, שבר משפחתי, חרדה לילדים, דאגה כלכלית, היבטים רכושיים ועוד. הכול קורה במקביל, מה שמעצים את המצוקה עוד יותר.
אחריותו של עורך הדין היא רבה. לא רק בצד המשפטי אלא גם בצד אישי. שמירה על טובת הלקוח היא הערך המוביל והראשון במעלה ועורך הדין העוסק בתחום חייב לדעת לשלב בין ההיבטים המשפטיים להיבטים האישיים המאפיינים כל לקוח ולקוח.
איך את מתמודדת עם חוסר הצלחה?
אף אדם אינו אוהב חוסר הצלחה ובמיוחד כאשר חייו של אחר עלולים להיפגע מכך. אך יש לזכור שבדיני משפחה לא הכול שחור ולבן. הלקוחות מגיעים אלי בעת מצוקה ומבקשים עזרה. ממש כפי שחולה פונה לרופא בעת חוליו ומבקש כי ירפא אותו. המשבר כבר קיים ותפקידי כעורכת הדין לצלוח עם הלקוח את המשבר בצורה המטיבה ביותר עבורו ולהובילו, יד ביד, לתקופה טובה יותר ולחיים חדשים. לפיכך, יש לבחון את המדד להצלחה בקונטקסט רחב ותמיד לשאוף למקסם את ההישגים.
המטרה העיקרית הנה, ככל הניתן, לפתור את הסכסוך עם כמה שפחות נפגעים ומלחמות. בתוך המאבק והתחושות האנושיות שאנשים חשים בתהליכי פרידה: אכזבה, כעס, נקמה, חרדה, קשה מאד לייצב את הטלטלה ולגרום לאנשים להבין שלמרות הכל ועל אף הקשיים הרבים, דרך ההדברות והגעה להסכם הנה האופציה המועדפת ותותיר שליטה על חייהם בידי האנשים עצמם. האלטרנטיבה הנה התדיינות בבית משפט וזו בעלת מחיר אישי וכלכלי כבד.
יחד עם זאת חשוב לדעת שההגעה להסכם תלויה גם בצד השני, ולפעמים כשהוא מתנגד אין ברירה אלא ללכת בכל הכוח לצורך השגת המטרה.
ספרי לנו על הישג מקצועי שאת מתגאה בו
כל לקוח בשבילי הוא עולם במלואו. תמיד באים ואומרים לי "בטח דבר כזה עוד לא ראית". אבל כל לקוח זה סיפור שלם, עולם שלם. בשבילי בכל עזרה, לא משנה כמה המקרה גדול או קטן, הסיפוק זהה. כל פעם שאני מצליחה להביא לקוח למקום אופטימלי בתקופה של משבר והוא מתחיל לראות את האור בקצה המנהרה, זו הצלחה.
יש חלום מקצועי או מטרה מקצועית שעוד לא הגשמת?
מטרה חשובה שלי היא להנגיש "מוצרים משפטיים" קיימים ללקוחות לצורך הגנה על זכויות אדם ובדרך שהיא לעיתים מניעתית.
כך למשל, בתחום הסכמי הממון שניתן לערוך כאשר זוג מחליט לחיות יחדיו, בין אם בנישואים דתיים ובין אם כידועים בציבור ללא נישואים וכך למנוע מחלוקות בעתיד.
כך גם במקרה של עריכת ייפוי כח מתמשך או צוואה- במסגרתם ניתן להגן על זכויות אדם כאשר הנו כשיר ולהתכונן למקרה בו יאבד חלילה מכשירותו או אחרי פטירתו.
בנוסף, על אנשים להבין שמשפחה זאת מערכת יחסים שלא מפסיקה אחרי שההליך המשפטי מסתיים. אחרי שהסכסוך המשפטי נגמר ועורכי הדין יוצאים מהתמונה, הם צריכים להתחיל לחיות את היום שאחרי עם בן/בת הזוג לשעבר, שהוא/היא אבא או אמא של הילדים.
זו מערכת יחסים שקושרת אותם יחד לכל החיים. כדי להבטיח שימשיכו את הקשר בצורה הטובה ביותר יש חשיבות עצומה ליישב הסכסוך בדרכי שלום.
1 צפייה בגלריה
עו"ד מיה רשל ארבל
עו"ד מיה רשל ארבל
עו"ד מיה רשל ארבל
(צילום: מיה רשל ארבל)
מה מיוחד במשרד שלך?
אני מאמינה שהייחודיות האמיתית שלי מתבטאת ביכולות הבין אישיות שלי. יש לי יכולות ניתוח מעבר ליכולת משפטית. אני מייצגת אוכלוסייה מאוד מגוונת הכוללת גברים ונשים ויש לי ראייה מאוד רחבה בכל התחום.
ההליך בדיני משפחה הוא הליך מאוד דינאמי, בעל המון רבדים וצריך להיות נוכח במאה אחוז כדי להביא את הלקוח למצב האופטימלי. המשרד שלי מעניק תשומת לב מלאה לכל לקוח, ואני בשליטה מלאה עם היד על הדופק מההתחלה ועד הסוף.
חלק מהשירות שאני נותנת ללקוחותיי נובע מהחשיבות שאני מעניקה בלגרום לאנשים לסמוך על עצמם מחדש.
בתהליכי פרידה לעיתים תכופות אנשים מוצאים עצמם נעזרים באנשי מקצוע רבים: פסיכולוגים, יועצים זוגיים, פסיכולוג ילדים, אקטוארים, מטפלים שונים וכמובן עורכי דין. בתהליך שכזה, אנשים לפעמים מאבדים את המצפן האישי שלהם והיכולת לסמוך על עצמם. כאשר הסכסוך מסתיים חשוב שאנשים יחזרו ל"אני המאמין" שלהם ולכוחות הפנימיים שלהם.
יש נושא מסוים שאת מעדיפה?
כל הקשור להגנה על זכויות " חסרי ישע" - ילדים וקשישים, הוא בדמי. אני רואה את עבודתי בנושאים אלה כשליחות של ממש וכזכות להיות כשופר לאלה שקולם אינו נשמע.
תחום הסכמי הממון הוא חשוב ומעניין. המדובר בנושא מאוד משמעותי שעבר תהפוכות במהלך השנים. זכות יסוד זו במסגרתה אדם יכול להחליט את שיקרה עם חייו במקרים מסוימים, הנה אבן יסוד בדמוקרטיה. דיני משפחה הוא תחום דינאמי המשתנה כל הזמן. בשל העובדה שלעיתים אין אחידות בפסיקה וכתוצאה מכך נוצר חוסר וודאות, הסכם ממון מייצר את הוודאות הנחוצה. הסכם ממון מאפשר לכל זוג שמעוניין בכך לקבוע מראש באופן ברור ומדויק איך תראה הפרידה שלו, במידה ומערכת היחסים תסתיים.
עו"ד מיה רשל ארבל עוסקת בדיני משפחה
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.