אסם-נסטלה וארגון 'לתת' חברו השבוע יחדיו ושיתפו פעולה במטרה לסייע למשפחות הזקוקות לסיוע במזון לקראת החורף. שיתוף הפעולה הזה מתקיים כבר למעלה משני עשורים והפעם, הצטרפו אליהם מתנדבים מקהילות הפייסבוק הגדולות והפעילות בישראל- אבא פגום, הצודקת, אימאל'ה, הורים בזכות ואימהות מעצבות ביחד. כולם התגייסו יחד למטרה חשובה במרכז הלוגיסטי באסם-נסטלה- לארוז מזון לאלפי משפחות נזקקות.
''אלו קהילות של הורים בעיקר'' מספרת חן ריבנר, מנהלת אחריות תאגידית באסם-נסטלה ''אנשים בעלי משפחות, שהנושא של ביטחון תזונתי נוגע לליבם ולכן הם כאן''. ביטחון תזונתי הוא הסממן המובהק ביותר של עוני, כאשר משפחה נדרשת להחליט האם לשלם את חשבון החשמל או לקנות אוכל לרוב יגיע הצמצום על חשבון התזונה ולא יודעים מאין תגיע הארוחה הבאה. יחד, למעלה ממאה מתנדבים ארזו אלפי מארזים המכילים מוצרי מזון רבים שנתרמו על ידי החברה בסימן ''חורף חם''.
1 צפייה בגלריה
(צילום: בלק בוקס מדיה)

עובדים מודים על הזכות להתנדב ולהחזיר לקהילה, לכולם מגיע חורף חם

''עם הקורונה הגדלנו את כמות התרומות מתוך הבנה שהצורך גבר וכך גם הפעילות שלנו בתחום גברה והעובדים בחברה מאוד מרוצים מהעובדה שהם יכולים להתנדב ולסייע למשפחות. לעיתים, הם גם מחלקים בעצמם את סלי המזון'' אומרת ריבנר. הפעילות הייחודית שמקיימים ארגון לתת ואסם-נסטלה קיבלה חיזוק בדמות מנהלי קהילות הפייסבוק המובילות בישראל השנה, ''זו פעילות ייחודית שאנו עושים לקראת החנוכה. הקשר הזה של משפחה וילדים, הרצון לתת למשפחות שזקוקות לסיוע זה נושא שנוגע מאוד לליבם ויחד עם ארגון לתת, שזה ארגון מדהים שעושה טוב בכל רחבי הארץ כבר שנים, יכולנו לקיים את הפעילות המשמעותית הזאת''. המארזים הכילו סל עשיר של מוצרי אסם- נסטלה כמו פסטות, פתיתים, קוסקוס, אבקות מרק ורטבים וגם מוצרים מפנקים כמו במבה ועוגיות וכן, מוצרים נוספים שנתרמו מלתת. ''להחזיר לקהילה דרך מזון זו הדרך הטבעית ביותר עבורנו להחזיר לקהילה. בפעילות לקחו חלק עובדים מכל הדרגים, המנכ"ל, צוותי השיווק, עובדי המחסן ושירות הלקוחות וכולם עבדו יחד כדי לעשות משהו טוב''. מסבירה בהתרגשות ריבנר. כל קהילה הכניסה את הברכה שלה למארז, להראות למשפחות שהן לא לבד ושיש קהילות שלמות מאחוריהן שדואגות להן ותומכות בהן בשעתן הקשה''.

"החל מתחילת המשבר נוספו כ- 270 אלף משפחות למעגל העוני ואנו הכפלנו את הסיוע שלנו"

מנתונים מדאיגים שפורסמו בספטמבר האחרון עולה כי 633,000 משפחות, כ-21.8% מהמשפחות בישראל, חיות באי ביטחון תזונתי. מתוך משפחות אלה, 292,000 משפחות, כ-10.1%, חיות באי ביטחון תזונתי חמור.
"אני קוראת לזה "הרעב של המערב" אומרת רוני אבירי, מנהלת מחלקת פיתוח משאבים של ארגון לתת". משפחות וילדים הסובלים מאי ביטחון תזונתי חמור סובלים למעשה ממחסור חמור בנגישות למזון, נדרשים לעשות ויתורים כואבים, לדלג על ארוחות ולהסתפק לרוב במוצרי מזון בסיסיים ולא בהכרח מזינים". ארגון לתת מפעיל את תכנית "לתת ביטחון תזונתי" המסייעת דרך רשת על עמותות שותפות לכ 80,000 משפחות נזקקות החיות באי ביטחון תזונתי על בסיס חודשי קבוע בכל רחבי הארץ ובכל המגזרים.
"אנחנו מצליחים לסייע בצורה כ"כ יעילה ובהיקף כה נרחב בשל העובדה שהתכנית מתבססת ברובה על "הצלת מזון" מסבירה אבירי, "הצלת מזון משמעותה ייעוד מוצרים מעולים למאכל מתעשיית המזון (יצרנים, יבואנים ורשתות השיווק) שמסיבות שונות לא ניתנים לשיווק, ארגון לתת מציל את המזון מהשמדה ומנגיש אותו לאלו הזקוקים לו. הצלת מזון היא תחום מרתק שיש לו השפעה חברתית אדירה אבל לא רק השפעה חברתית – גם השפעה סביבתית והשפעה כלכלית משמעותית".
''השותפות האסטרטגית ארוכת השנים שלנו עם אסם-נסטלה, כשחקן מוביל ומשמעותי בתעשיית המזון הישראלית, עומדת בבסיס היכולת שלנו להפעיל את תכנית הסיוע "לתת ביטחון תזונתי לסייע לכ"כ הרבה משפחות. מעבר לכך שהחברה מצילה מוצרים על בסיס יומי המגיעים לסיוע בשווי של מיליוני שקלים בשנה, הם גם תורמים לתמיכה בתשתיות להפעלת התכנית ועובדי אסם מתנדבים מספר פעמים בשנה בפעילות הארגון. מבחינתנו השותפות על אסם נסטלה היא מודל לשותפות של ארגון עסקי מוביל עם המגזר השלישי – DNA של שותפות שמתבסס על נתינה בתחום הליבה של החברה, הערכה הדדית והבנה של האתגרים החברתיים העומדים מולנו בתחום זה" מסכמת רוני אבירי.
משבר הקורונה הביא לזינוק במספר המשפחות שנזקקו לסיוע. לפי דוח העוני האלטרנטיבי של ארגון לתת החל מתחילת המשבר כ-270 אלף משפחות הידרדרו לעוני, ו-143 אלף משפחות התווספו לאלו החיות באי ביטחון תזונתי. "במהלך תקופה הצלחנו והודות לשותפויות אמיצות הצלחנו לתת גלגל הצלה לאותן משפחות שהיו זקוקות לסיוע נקודתי להחזיק את הראש מעל המים".

המטרה היא לתת סיוע מידי עבור מי שצריך וכאימהות אנו לא יכולות לעמוד מנגד ולא לעשות דבר

''כקהילה אנחנו מקפידות מאוד לתת עבור החברה, זו הפעם הראשונה שאנו משתפות פעולה עם אסם-נסטלה'' אומרת חן אלפסי, מנהלת קהילת הפייסבוק ''הצודקת'' ''אנחנו מקפידות להתנדב ככל יכולתנו, בבתי חולים לפני החגים ולנערות בסיכון, במיוחד לקראת החורף והפעם עשינו את השיתוף הפעולה המיוחד עם אסם-נסטלה וארגון לתת במסגרתו, ארזנו חבילות מזון למשפחות והתרגשנו לראות את האכפתיות והדאגה לזולת''. יחד חברו ליום של התנדבות מנהלי קהילות מובילות ברשתות, המונות יחדיו מאות אלפי חברים ליום של נתינה והתנדבות. ''היה יום מרגש ומלא באנרגיות טובות. ניכר שהיו שם המון ידיים עובדות ואנשים שאיכפת להם ורוצים לתת. באופן כללי ארגון לתת הוא ארגון שעושה המון טוב ושיתוף הפעולה עם אסם- נסטלה שתרמו גם מזון ומוצרים טובים וגם ההתגייסות של העובדים הרגיש טוב והתמיכה הייתה מדהימה. זה היה ממלא עבורנו", מספרת. ''גם כקהילה וירטואלית אנחנו משתדלות להיות שם אחת עבור השנייה ברגעים הפחות מחייכים של החיים. יש סיפורים מאוד כואבים. כאמא אני חושבת על הרגע הזה שהילדים שלי רוצים לאכול ואין להם מה ומבחינתי זו סיטואציה בלתי נתפסת שהייתי רוצה לעזור למנוע'' מספרת חן.