במשך עשרות שנים, העולים מכיוון המרכז נכנסו לעיר בכניסה אחת מיתולוגית - דרך הכביש המפותל המטפס לעבר גינות סחרוב. אולם, לאחרונה מתחולל מהפך היסטורי. דרכי הגישה לירושלים שופרו משמעותית.
55 שנים לאיחודה ובהשקעה של מיליארדים, ירושלים מוקפת בכניסות, וזאת במסגרת מהפכה תחבורתית שהופכת אותה לעיר הנגישה בישראל.
את המהפך התחבורתי בעיר, אותו מוביל ראש העיר ירושלים, משה ליאון, ומשרד התחבורה, מנהלת ומבצעת חברת מוריה-החברה לפיתוח ירושלים. מוריה, הינה חברה עירונית המבצעת במהלך שנה זו (2022) כ-300 פרויקטים בהיקפי ביצוע של כ-2.3 מיליארד ש"ח בכל רחבי העיר.
5 צפייה בגלריה
(צילום: שי שחר)
לרגל יום ירושלים 2022, נערוך היכרות קצרה עם הפרויקטים של התחבורה, שיעצבו את שערי הכניסה החדשים של העיר, כדלהלן:

שער הכניסה הראשית לעיר: פרויקט מחלף סחרוב החדש והרחבת כביש 1

בתום עבודה של מספר שנים, הכניסה הראשית לירושלים חוותה מהפך היסטורי שכלל את הרחבת כביש 1, והקמת מחלף חדש שכולל שלושה נתיבים בשדרות בן-גוריון, שני נתיבי תחבורה ציבורית ושני גשרים. הפרויקט מסתיים ממש בימים אלו.
פרויקט מחלף סחרוב מהווה פרויקט משמעותי בשיפור דרכי הגישה לבירה. הפרויקט הינו באורך של כ-2.4 ק"מ ומאפשר נסיעה רציפה ובטוחה ביציאה ובכניסה לירושלים, ללא רמזורים. הפרויקט כולל, בין היתר, נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) דו-כיווני, ואת הרחבת נתיבי התנועה בכביש הכניסה לירושלים.

פרויקט הכניסה לעיר - שדרות שז"ר

בימים אלו מבצעת חברת מוריה עבודות בשדרות שז"ר - אחד מצירי הכניסה המרכזיים של הבירה. הפרויקט בוצע בשיטת מנהור תת קרקעי.
5 צפייה בגלריה
(צילום: שי שחר)
העבודות כוללות בין היתר שינוי משמעותי של כל תוואי האזור, כאשר במרכז העבודות מקודמת יצירת הפרדה מפלסית לתחבורה ציבורית ולכלי רכב פרטיים, וכן מעבר תת-קרקעי להולכי רגל. כל זאת בנוסף לשדרוג המרחב הציבורי. הפרויקט עתיד להסתיים בשנת 2024.
המנהרה שתעבור מתחת לרחוב שז"ר ותחל מגשר המיתרים תגיע עד לרחוב אגריפס, תאפשר לכלי רכב פרטיים לעקוף את אזור הכניסה לעיר ולהגיע מיד לאזור השוק ומרכז העיר. בנוסף, מתחת למנהרת שז"ר מוקם בימים אלו חניון תת-קרקעי בן חמש קומות, המכיל כ-1,380 מקומות חניה, חלקם בשיטת "חנה וסע". החניון יאפשר לבאים לירושלים וליוצאים ממנה להחנות את רכבם ולהשתמש ברכבת ישראל, ברכבת הקלה ובתחבורה הציבורית באזור.

שער הכניסה הצפון-מזרחית: הפרדה מפלסית - צומת הגבעה הצרפתית

עבור הבאים והיוצאים מכיוון הכניסה הצפון מזרחית של העיר בצומת הגבעה הצרפתית מתבצע פרויקט נוסף. העבודות כוללות הפרדה מפלסית כאשר הבאים מאזור מעלה אדומים ופסגת זאב ייסעו דרך מנהרות לשני הכיוונים באורך כולל של כ־ 4.4 ק"מ, שתעבורנה תחת שלושה צמתים ראשיים: הגבעה הצרפתית, צומת הקברים וצומת 'קוקה קולה'. הפרויקט עתיד להסתיים בשנת 2024. לצורך קיצור לוחות הזמנים, העבודות מתבצעות תוך שימוש ב-12 ראשי כרייה, הפרויקט יביא להקלה משמעותית בעומסי התנועה באזור, בדגש על צומת הגבעה הצרפתית.

שער הכניסה הדרומית: הרחבת פרויקט כביש המנהרות (כביש 60)

פרויקט משמעותי נוסף של חברת מוריה הינו הכפלת "כביש המנהרות" (כביש 60), הכולל כריית שתי מנהרות חדשות, הקמת גשר חדש, וכן הוספת שני נתיבי תנועה לכל צד. כל זאת לצד מנהרה קיימת. הפרויקט עתיד להסתיים בשנת 2025.
5 צפייה בגלריה
(צילום: שי שחר)
הכביש מתחיל מצומת רוזמרין שבשכונת גילה בירושלים, ונמשך עד לצומת חוסאן שבגוש עציון באורך של כשישה ק"מ.
לראשונה, הפרויקט יכלול גם נתיב תחבורה ציבורית מתחלף, כאשר בשעות העומס מגוש עציון לכיוון ירושלים הציר יהיה פתוח לכיוון הבירה, ובשעות היציאה מהבירה לכיוון גוש עציון, התנועה בציר תתהפך. כך תתאפשר יציאה קלה ומהירה לתחבורה ציבורית מהעיר.
הפרויקט נבחר ברוב קולות כפרויקט המצטיין בתחום התשתיות בישראל לשנת 2021, בכנס השנתי של איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות.
כחלק מתוכנית העבודה מתמקדת חברת מוריה בביצוע מקטעים נוספים של הרכבת הקלה, בתכנון תוכנית אב לתחבורה, ובהם הארכת הקו האדום, קו הירוק והתחלת מקטעי הקו הכחול; הקמת חניוני "חנה וסע"; הקמת נתיבי תחבורה ציבורית; חניונים ומסופים לאוטובוסים; והמשך ביצוע עבודות בכבישים במזרח העיר.
עוד בביצוע, פרויקטים אורבניים: הקמת מערך שבילי אופניים ושבילי הליכה, מתקני ומגרשי ספורט, פיתוח שכונות, הקמת פארקים וגני משחקים חדשים, פרויקט שדרוגי רחובות ועוד. במסגרת חטיבת המבנים, החטיבה מובילה ומבצעת הקמת מבני חינוך ומבני ציבור חדשים.
5 צפייה בגלריה
ראש העיר ירושלים, משה ליאון
ראש העיר ירושלים, משה ליאון
ראש העיר ירושלים, משה ליאון
(צילום: ראובן קפוצינסקי)
משה ליאון, ראש העיר ירושלים ויו"ר דירקטוריון מוריה: "ירושלים נמצאת בנקודת זמן היסטורית בכל הקשור לפיתוח חסר תקדים בעיר כולה. פרויקט הדגל הינו כמובן שיפור הכניסות והיציאות לעיר, לצד מהפכת התחבורה הציבורית והרכבת הקלה, שתשתלבנה יחד במערך עירוני, שיציב את ירושלים כעיר המתקדמת והנגישה בישראל. חברת מוריה הינה שותפה משמעותית לפיתוח ולקידומה של העיר. חשיבותן של עבודות אלה באה לידי ביטוי בפיתוח משמעותי של העיר, הגדלתה והרחבתה למען התושבי העיר והמבקרים בה ולמען הדורות הבאים".
5 צפייה בגלריה
 גלעד בר אדון, מנכ"ל מוריה
 גלעד בר אדון, מנכ"ל מוריה
גלעד בר אדון, מנכ"ל מוריה
(צילום: יח"צ)
גלעד בר-אדון, מנכ"ל חברת מוריה: "הפרויקטים הרבים המנוהלים והמבוצעים על ידי חברת מוריה מקדמים את ירושלים לעבר עתיד תחבורתי מתקדם, נגיש וחדשני. פרויקטים ייחודיים אלו ממצבים את ירושלים בחזית הפיתוח התחבורתי - כיאה לבירתה של מדינת ישראל. חברת מוריה גאה להיות חברה מובילה בתחומה, ומעריכה את הזכות לקחת חלק כה משמעותי בבנייתה של העיר, הניכרת לעיני כל".