אין ישראלי שלא מכיר את חברת אגד מי שנחשבת למפעילת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל. אבל האם ידעתם שיש לה אחות קטנה שעונה לשם "אגד אירופה" ופועלת למעלה מעשור במספר ערים בהולנד ופולין? אפי ארבל מנכ"ל אגד אירופה מספר על חברת הבת הפחות מוכרת לציבור הישראלי : "אגד מביאה איתה ניסיון וידע מצטבר של כמעט 90 שנה וברגע שאתה רוצה להתחרות בשווקים בינלאומיים, כמו בשוק האירופאי, הרי שגם הידע וגם הניסיון העשירים האלו נותנים לנו עדיפות על פני שחקנים אחרים בשוק", הוא אומר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: ארכיון אגד)
לדבריו, "לאגד יש ניסיון רב בתחזוקת אוטובוסים, בהפעלה של אוטובוסים וברכש של אוטובוסים. כאן נכנס גם ממד המחיר כי כחברה גדולה אנו יכולים לרכוש רכבים במחירים נמוכים יותר. את כל הדברים האלו אנו מקבלים מקבוצת אגד, ולעיתים קבוצת האם לומדת מחברת אגד אירופה.
חלוקת הידע הזו פועלת גם באופן דו כיווני, לדוגמא בכל הקשור לאנרגיות מתחדשות?
"בהחלט. כשאנו מתייחסים למשל לתחום של אוטובוסים חשמליים הרי שאגד צברה בארץ ניסיון רב בהפעלת אוטובוסים בעלי טעינת לילה. כך כשאנו מפעילים בהולנד אוטובוסים עם טעינה מהירה יש איזון חוזר בין ישראל לאירופה שיוצר את המיטב לשני הצדדים."
באיזה אופן אגד פועלת באירופה? האם יש סיכוי שניתקל בכם במהלך טיולים במדינות היבשת?
"ראשית יש לציין כי אגד משתתפת במכרזים שונים להפעלת תחבורה ציבורית בערים ובאזורים גדולים באירופה. יחד עם זאת, נכון לעכשיו ישראלי שיטייל באירופה לא יראה בה את האוטובוסים הירוקים המזוהים עם אגד, בעיקר בשל העובדה שעל החברות המשתתפות במכרזים לעמוד בתנאים מוגדרים מראש של צורת האוטובוס וצבעו על פי דרישות המזמין. אם למשל זכינו במכרז בוורשה, אזי האוטובוסים שלנו יהיו בצבעים של האוטובוסים בוורשה, כך שישראלי לא יוכל לזהות כי מדובר על אוטובוסים של אגד."
3 צפייה בגלריה
(צילום: ארכיון אגד)
למה בכלל אגד מחפשת שווקים חדשים בחו"ל, הרי היא החברה הדומיננטית בתחומה בישראל?
"זה נכון, אבל בסופו של יום השוק הישראלי הוא אמנם גדול אך מוגבל בהיקפו. כאשר לפני למעלה מעשור התקיים דיון בשאלה כיצד אגד יכולה להרחיב את פעילותה, התשובה הכמעט אוטומטית הייתה שאם אגד יודעת לספק שירותי תחבורה ציבורית בישראל, היא תוכל לעשות זאת בצורה טובה גם באירופה, והדבר הוכיח את עצמו."
מהו היקף הפעילות שלכם באירופה?
"אנחנו מפעילים כ-300 אוטובוסים ב-3 ערים בפולין: וורשה, ורוצלב וקראקוב. בנוסף אנו מפעילים כ-400 אוטובוסים באזור המטרופולין בהולנד סביב הערים אמסטרדם, האג ורוטרדם. סך הכל יש לנו כ-2000 עובדים באירופה שעובדים על אוטובוסים שונים, חלקם חשמליים וחלקם בהנעה מבוססת גז."
3 צפייה בגלריה
(צילום: ארכיון אגד)
לבסוף, מהו החזון שלכם?
להמשיך לתת ללקוחות שירות טוב. אחד הדברים שאנו הכי גאים בהם באגד אירופה זו העובדה שאנו מדורגים מדי שנה בסקרי שביעות רצון של הנוסעים בהולנד במקומות הראשונים. שירות טוב הוא הבסיס מבחינתי והציונים הגבוהים שאנו מקבלים גורמים למקבלי ההחלטות בענף התחבורה הציבורית באירופה להסתכל עלינו בצורה אחרת וכך קל לנו יותר לזכות במכרזים ואף להתרחב למדינות נוספות."