רותם גנץ (26) ויהודה ליבלר (23) כבר הספיקו להקים סטרטאפים ולייעץ לחברות בורסאיות מסביב לעולם. אבל כשהתבקשו לייעץ גם לחברות בארץ, הם הבינו ששוק ההון כאן פשוט לא רגיל להתייחס לעובדות. היום הם משיקים, ביחד עם אתר ynet מבית "ידיעות אחרונות", את אתר שוק ההון ynet Capital ששם במרכז את המשקיע הישראלי הקטן, משקיע ה"ריטייל".
גנץ וליבלר נכנסו למיזם לאחר שחברת ARX שהקימו קנתה מקום של כבוד בשווקי ההון בצפון אמריקה, עם רזומה מרשים של מיזוגים, רכישות, והנפקות שבהם עסקו בשנים האחרונות. ״אנחנו בעצם מגדלור של דאטה ואסטרטגיה שמונגשים עבור חברות ציבוריות, בנקאי השקעות ושחקנים נוספים", מסביר גנץ. "הייחודיות שלנו היא שאנחנו עוזרים לחברות להבין לא רק את פעולות המוסדיים ומגמות השוק, אלא גם דווקא את קהל המשקיעים הקטנים – אתגר טכנולוגי לא פשוט. כשהקמנו את ARX, שמנו במרכז השולחן את מערכת היחסים שבין חברות ציבוריות למשקיעים שלהם, בדגש על משקיעי הריטייל, והתחלנו להאיר בתדרים שונים את הדיאלוג הזה".
"בישראל המצב אנוש. יש אתגרי נזילות וסחירות שהם אקוטיים, השוק שייך למוסדיים ולבעלי שליטה, וניכר שהאזרח הישראלי הממוצע פשוט לא רואה לעצמו מקום בשוק, שלא לדבר על חלק ניכר מחברות ההייטק שהולכות ישר לבורסות בחו״ל. לא סתם הוציאה לאחרונה הבורסה קריאה לממשלה לפעול להורדת מס רווחי ההון ל-20%" מוסיף ליבלר. עם זאת, הוא אומר, אין די בשינוי המצב החוקי ובמתן תמריצים כדי לגרום לשוק הישנוני בישראל להתעורר. "נדרש שינוי תרבותי בשוק, שיכלול מעבר לשוק ששם במרכז את המשקיע הקטן, ומנגיש לו נתונים עובדתיים ואמינים. יהיה לזה אפקט כפול: הציבור ישקיע יותר ויצרוך יותר מידע, והחברות הבורסאיות יתומרצו לשקיפות ושיח בגובה העיניים מול קהל המשקיעים". גנץ מוסיף: "צריך להבין, ישראל במצב קולוסלי בכל הקשור להנגשה של מידע למשקיע הקטן – אתר הדיווחים של השוק, המאי"ה, הוא דבר מאוד מורכב ומסועף למשקיע הממוצע, מה שיוצר חוסר בהירות ושקיפות מול קהל המשקיעים הישראלי, ומרתיע אותם מלהכניס אצבע למים".
1 צפייה בגלריה
יהודה ליבלר ורותם גנץ
יהודה ליבלר ורותם גנץ
יהודה ליבלר ורותם גנץ, שותפים להקמת ynet Capital
(צילום: יח"צ)
את אתר ynet Capital הגו השניים מתוך מקום של אובדן עצות. "אנחנו רגילים שהעמדות שלנו על הנגשה של נתונים בשוק הצפון-אמריקאי הן טריוויאליות", אומר גנץ, ״ופתאום פה, בתל-אביב, בירת הדאטה העולמית, חברות בורסאיות אמרו לנו 'השתגעתם? שאני אתן יחס למערכת היחסים שלי עם המשקיעים הקטנים, שקונים מניות באלף שקל?'. ואי אפשר להאשים אותן. חברות ציבוריות רגילות לדבר עם הבנקים וחדרי העסקאות ולשתף מידע רק עם מתי מעט, כיוון שהאזרח הישראלי הקטן לא באמת עושה הבדל בעבור החברות האלו".
המצב בעולם שונה לגמרי. לפי נתונים שהציג בנק ההשקעות העולמי ג׳יי.פי.מורגן, שנת 2023 היא שנת שיא במעורבות של משקיעים פרטיים בשוק המניות האמריקאי. "הנתונים שלנו מצביעים על כך שלמרות האתגרים והסכנות הכרוכות בכך, המעורבות בשיח הפיננסי, בעיקר דרך פלטפורמות חברתיות כמו רדיט הביאה לרנסאנס במעורבות המשקיעים הקטנים במניות צפון-אמריקאיות", אומר ליבלר, "וצריך להבין מדוע. המשקיעים הפרטיים סולדים מניחוח מלאכותי של יחסי ציבור ומכתבים שמסתפקים בהעתק-הדבק. הם מעריצים דמויות 'מחתרתיות' ברשתות החברתיות, שמדברות בגובה העיניים, עם נתונים מונגשים, שסוחפות אחריהן קהלים גדולים״.
אתר שוק ההון החדש של ynet עתיד להיות הבמה לתכנים מסוג זה בדיוק. במקום לפנות לכתבים הוותיקים של התעשייה, פנו גנץ וליבלר לדמויות שמוכרות דווקא למשקיעי הריטייל. לאותם אנליסטים מחתרתיים שלא עובדים במוסדות הגדולים, ושסוחפים אחריהם קהלים בישראל בקבוצות ווטסאפ וטלגרם במטרה שדווקא הם, שכבר רכשו את אמון המשקיעים, יהיו יוצרי התוכן המרכזיים בפלטפורמה. "זו מערכת סימביוטית שבמסגרתה התכנים של האנליסטים ה'קטנים' עוברים לראשונה עריכה עיתונאית, ומצד שני למשקיע המתחיל והלא-מהוקצע יש כתובת חדשה להיכנס אליה, תרתי משמע. אנחנו רואים את זה כחוזה חברתי חדש בין ציבור המשקיעים ובין שוק ההון', מסכם גנץ.
ומה הלאה? "המטרה העליונה שלנו היא להביא לציבור מידע אמין, מעניין ושימושי, תוך עידוד החברות הציבוריות לדבר בכנות ובשקיפות מלאה עם המשקיעים הישראלים", אומר ליבלר. "בסוף, אנחנו רוצים שהחברות הציבוריות יספרו את המשקיע הפשוט, ויבנו מולו מערכת יחסים שמבוססת על אמון", מדגיש גנץ. "ברגע שזה יקרה, החברות הציבוריות יקבלו בתמורה משקיעים נאמנים על פני שורטיסטים אופורטוניסטיים ששולטים כיום בחלק ניכר מתנועות המסחר הפרטיות במניות".
אתר ynet Capital זמין בכתובת www.ynet.co.il/capital ובמסגרתו אפשר להיחשף הן לניתוחים על אודות ניירות ערך הנסחרים בישראל, לעדכונים שוטפים באמצעות הבלוג שבמתחם, וכן מידע על חברות ישראליות הנסחרות מעבר לים. כמו כן האתר יציע בהמשך כתבות מחקר מקיפות בכתיבה של אנליסטים ציבוריים ופינה לעדכונים שוטפים מטעם החברות הציבוריות.