השימוש במתקני חנייה הפך פופולרי בשנים האחרונות בעיקר בפרויקטים של התחדשות עירונית – תמ"א 38 ופינוי־בינוי, אך לא רק. אלפי מקומות חנייה הותקנו במתקנים רובוטיים, במכפילי חנייה ובמתקנים חצי אוטומטיים בכל רחבי הארץ גם בבנייה חדשה למגורים, מסחר ומשרדים ואפילו בפרויקטים של מחיר למשתכן.
היתרונות לשימוש במתקני חנייה לעומת חניונים מסורתיים ברור: הם מאפשרים למקסם את מספר מקומות החנייה בתא שטח נתון ולעיתים אף להכפילו או לשלשו. בערי גוש דן ההולכות ומצטופפות, ובפרויקטי התחדשות עירונית בהם מוכפל מספר הדירות פי כמה באותו תא השטח, מדובר בפתרון האבסולוטי.
2 צפייה בגלריה
100 מקומות חנייה על גבי מכפילים בהייט פארק של תדהר
100 מקומות חנייה על גבי מכפילים בהייט פארק של תדהר
100 מקומות חנייה על גבי מכפילים בהייט פארק של תדהר
(צילום פרומוט מתקני חניה)
אלא שעל ענף מתקני החנייה מעיבה גם בעיה קשה. התקן הישראלי למתקני חנייה שנכתב לפני שנים, מעולם לא הפך לתקן מחייב, ובהיעדר פיקוח מצד המדינה על התחום, פועלות בשוק, ללא הפרעה, כמה חברות המייבאות מתקני חנייה שאינם עומדים בדרישות התקן. אותן חברות אומנם מציעות מחירים זולים לעומת המתקנים התקניים, אך מדובר במחיר זול שעליו צפויים היזמים והדיירים לשלם ביוקר. אלפי בעלי דירות מתמודדים כיום עם מתקנים מרובי תקלות במקרה הטוב, ועד מתקנים שאינם פועלים כלל או שהתקנתם מעולם לא הושלמה במקרה הרע.

נזק בלתי הפיך לפרויקט

מלבד הסבל שנגרם לדיירים, המצב מעמיד בסכנה גם את יזמיות הבנייה, שנחשפות לתביעות עתק לאחר שלא סיפקו לרוכשי הדירות את מקום החנייה שלו התחייבו. כשהיזמים מבינים כי טעו בבחירת הספק ומנסים להכניס לפרויקט חברה הפועלת בהתאם לתקן, בדרך כלל זה כבר מאוחר מדי.
אודי דרזנר, מנכ"ל פרומוט מתקני חנייה, החברה הגדולה והוותיקה בישראל למתקני חנייה, והיבואנית הבלעדית של ענקית מתקני החנייה WÖHR מגרמניה, מספר כי "בשנה החולפת נרשמה עלייה בכמות הפניות שהגיעו אלינו מצד חברות יזמיות ונציגויות בתים משותפים בפרויקטים שבהם מערכות החנייה אינן פועלות. במקרים הקשים ביותר הספק פשט רגל עוד בטרם הספיק להתקין מערכת רובוטית, והבניין ניצב כעת מעל פיר חנייה ריק שלא מתאים לאף מערכת חנייה".
ואז אתם נכנסים לפרויקט ומחליפים את הספק שכשל?
"לצערי, לא. כמעט בכל המקרים אין לנו יכולת לסייע לבניין. ברוב המכריע של הפרויקטים תכנון המרתפים וחפירת הפיר למתקן החנייה נעשו עם חברה שלא עובדת לפי התקן האירופי והישראלי ולכן לא ניתן לשלב את המערכות שלנו. זה נזק בלתי הפיך לפרויקט.
2 צפייה בגלריה
100 מקומות חנייה על גבי מכפילים בהייט פארק של תדהר
100 מקומות חנייה על גבי מכפילים בהייט פארק של תדהר
מתקן בן 1,000 מקומות חניה בהייטק פארק של תדהר
(צילום פרומוט מתקני חניה)
"חשוב לציין, שגם במקרים בהם החניון כבר הותקן, יזמים רבים אינם חושבים על השנים שעוד יבואו, ובהן המתקן יידרש לתחזוקה שוטפת. הדיירים בפרויקט במקרים רבים נשארים עם מתקנים לא תקניים ולעיתים לא בטיחותיים, כדוגמת המתקנים הקונזוליים ובהם אפשרויות התחזוקה מאוד מוגבלות. היתרון הגדול של מתקני חנייה שנבנים לפי התקן עם ספק מוכח, הוא שכל חברה מוסמכת יכולה להיכנס לחניון ולתחזק אותו. כך, לקוחות שלא מרוצים מרמת התחזוקה שהם מקבלים מהספק המקורי, יכולים לעבור לחברת שירות אחרת".
בשוק הפרוץ הזה איך היית ממליץ ליזמים להתנהל?
"עליהם לגלות אחריות בבחירת מתקן לפרויקט. רבים מהיזמים מותירים את בחירת הספק לקבלן המבצע וזה לרוב סוגר במחיר הזול ביותר, אך עליהם לבדוק מה עומד מאחורי המחיר. יש לפנות לבודק מוסמך שיאשר כי המתקן עומד בתקן הישראלי, והעיקר - על היזם לוודא שהספק יודע להציע לדיירים שירות 24/7 לאורך שנים. המתקן אמור להחזיק עשרות שנים".

אין מקום להימורים

נקודה נוספת שמצליחה לבלבל לא מעט יזמים היא הבטחות לטכנולוגיה חדשנית, שמוזילה לכאורה עלויות. עד לא מזמן פעלה בשוק חברה שהבטיחה טכנולוגיה חדשנית, סגרה עסקאות, ולבסוף קרסה והותירה עשרות פרויקטים עם נזקים עצומים. "גם אם מדובר בטכנולוגיה מעולה, היזם והדיירים לא צריכים להיות הראשונים שיתנסו בה", מתריע דרזנר, "כפי שאף יזם לא היה מסתכן בהתקנת מעלית המבוססת על טכנולוגיה שמעולם לא נוסתה, כך אין מקום להימור שכזה בתחום החנייה האוטומטית".
ולבסוף, מומלץ לראות מקרוב את העבודות של הספק בשטח. במקרה של פרומוט, שהתקינה עד היום כ־20,000 מקומות חנייה במתקנים, קבלות שכאלה יש למכביר. בין הפרויקטים הבולטים שבהם נבחרה החברה לספק את מתקני החנייה, ניתן למנות את הייטק פארק ברעננה, שאותו יזמה חברת הבנייה תדהר יחד עם חברת רוגובין וחברת הביטוח מגדל ובו הותקנו כ־1,000 מקומות חנייה על גבי מכפילים, וכן התקנת מאות מקומות חנייה במכפילים בפרויקטים של מחיר למשתכן במתחם כורדני בקריית מוצקין ובירושלים.
גם בהקשר לחניונים רובוטיים לפרומוט יש ניסיון רב. היא חתומה על התקנת שניים מהחניונים הרובוטיים הגדולים בישראל: האחד מונה כ־150 מקומות חנייה במלון היוקרה The Jaffa ביפו, והשני הותקן במעוז ההייטק הישראלי ברמת החי"ל, בבניין משרדים, ומונה כ־60 מקומות חנייה.