דווקא עכשיו, כשנושא המנהיגות כל כך מרכזי במדינה, מבחנה הגדול של ירושלים בטווח הארוך יהיה בביסוס מנהיגות אזרחית צעירה, המחויבת לכלל הקהילות, שתישאר בעיר ותשפיע על עתידה שנים רבות קדימה. עתיד העיר הוא הצעירים, והיוזמות שהם מובילים היום בעיר מרתקות. אין עושר כזה בשום מקום בארץ, ואני שמח שהקרן לירושלים עומדת מאחורי כל כך הרבה מהיוזמות המתקיימות בקרב הקהילות השונות", כך פותח ואומר בריאיון לרגל יום ירושלים, נשיא הקרן שי דורון. לדבריו, הקרן משקיעה משאבים ומאמצים רבים בפיתוח הנהגה צעירה, מתוך הבנה עמוקה, שעתידה של ירושלים תלוי באנשים שיובילו אותה. "מנהיגות שתצמח מכל המגזרים ותהיה מחויבת לעיר, תייצר חברה ירושלמית טובה ובריאה".
6 צפייה בגלריה
פיתוח  מנהיגות צעירה  באמצעות  תנועות  הנוער
פיתוח  מנהיגות צעירה  באמצעות  תנועות  הנוער
פיתוח מנהיגות צעירה באמצעות תנועות הנוער
(צילום: יח"צ)
אילו תוכניות הקרן יוזמת ומפעילה?
"אנו רואים את החיים המשותפים כציר משמעותי בכל היבטי העשייה ובכל המגזרים, ופועלים לפתח מנהיגות שתראה צורכי הקהילות השונות, תפעל לצמצום הפערים ביניהן ותאפשר הזדמנויות שוות לכולם". במסגרת זו מונה הנשיא כמה יוזמות פורצות דרך.

קיימה: דוקטורים לירושלים

אחת מתוכניות הדגל של הקרן לירושלים פונה למנהיגות האקדמית ומציעה לדוקטורנטים מכל התחומים, המצויים לקראת סיום התואר, מלגה וגם משרה בתמורה להתחייבות לעבוד ולגור בעיר. הדוקטורנטים, שהם בעלי השכלה רחבה במגוון תחומים, משתלבים בגופי החברה האזרחית (מלכ"רים) בתפקידי מפתח ומובילים בהם פרויקטים ארוכי טווח.
דורון: "הרגשנו חובה לחזק את העתודה המנהיגותית של העיר, כדי שבעוד כמה שנים הם יוכלו להוביל את החברה האזרחית שלה. מדובר בחבר'ה בני 30 ו־40, עם פוטנציאל אישי ומטען ידע משמעותיים, אשר יקימו רשת מנהיגות צעירה שתפעל יחד ובשיתוף פעולה, כשהקרן תומכת בהם במשך חמש שנים".
6 צפייה בגלריה
פרס הקרן  לירושלים  לאזרחות  טובה
פרס הקרן  לירושלים  לאזרחות  טובה
פרס הקרן לירושלים לאזרחות טובה
(צילום: יח"צ)
הדוקטורנטים שנבחרו וייבחרו יעברו במקביל לימוד והשתלמות שמטרתם העמקת ההיכרות עם ירושלים והמורכבות הקיימת בה. הקרן תלווה אותם בכל שלבי התוכנית ותעשיר אותם בתוכנית העוסקת בירושלים, במדיניות ציבורית ובמנהיגות. "זוהי הזדמנות יוצאת דופן להוביל עשייה חברתית משמעותית על ידי קבוצת איכות שתהווה את שדרת המנהיגות הירושלמית הבאה. אנו רואים חשיבות גם ביצירת קהילה של עמיתי התוכנית, שמדי שנה יצטרפו אליה עמיתים נוספים, וביחד תהיה להם השפעה על עתידה של ירושלים".
דוגמה להצלחה במסגרת "קיימה" מתרחשת במגזר החרדי. ד"ר ארי איתן, חרדי, מוביל היום מטעם הקרן את "בית מדרש אילן", שמטרתו להגשים את האידיאל החרדי של תלמיד חכם יחד עם השכלה וקריירה. הפעילות מגיעה מתוך הקהילה החרדית, תוך התעמקות במקורות יהודיים. דורון: "כאחד העמיתים ב'קיימה' ד"ר איתן מוביל היום שינוי, שנמצא עדיין בחיתוליו, שעשוי לייצר דיון רציני בקהילה החרדית על עיצוב מנהיגות ירושלמית. זו בהחלט תוכנית שיכולה לחולל שינוי בטווח הארוך".
6 צפייה בגלריה
שי דורון,  נשיא הקרן  לירושלים
שי דורון,  נשיא הקרן  לירושלים
שי דורון, נשיא הקרן לירושלים
(צילום: ארנון בוסאי)
עמיתה נוספת מגיעה מהמגזר הערבי. ד"ר אמל חיאט מסילוואן מובילה היום תוכנית לאיתור צעירים במזרח העיר, שיובילו בעתיד את תחום העבודה הסוציאלית בחלק זה של העיר. "במסגרת השותפות שלנו עם האוניברסיטה העברית והעירייה, כל צעיר מזרח ירושלמי שישתלב בתכנית, יועסק במשרה מלאה בשירותי הרווחה של העירייה במזרח העיר. כולם תושבי המקום ומכירים אותו לפניי ולפנים, מתוך הקהילה. זו עוד תוכנית שהקרן מובילה בהסתכלות ארוכת טווח של מנהיגות מקצועית מקומית, שתיצור חברה ירושלמית בריאה וטובה יותר", מסביר דורון.

שנה של משמעות: קומונת סח"י

בשנה האחרונה הקרן לירושלים הוציאה לפועל מיזם מרגש במיוחד – שיתוף פעולה עם תנועת הנוער סח"י (סיירת חסד ייחודית) ירושלים, שחניכיה מקדישים יומיים בשבוע לאיסוף וחלוקת מזון לנזקקים ומקיימים מפגשי תוכן בתחומים ערכיים קהילתיים. הקרן פיתחה תוכנית מנהיגות עירונית עבור בוגרי י"ב, המגיעים מהמקומות שבהם פועלת סח"י. הם דוחים את הצבא בשנה ותורמים שנת שירות בירושלים. מאז חודש ספטמבר האחרון חיים 16 בוגרים כאלה בשתי קומונות בקטמונים, ומקיימים את הפעילות הקהילתית הן בקומונה והן ברחבי העיר, לרבות בשכונות מורכבות, תוך מחויבות ודבקות במטרה. בשעות הבוקר הם מתנדבים בכל בתי הספר של החינוך המיוחד, אחר הצהריים הם מגיעים להתנדב עם קשישים במתנ"סים השונים, ובערב מובילים את פעילות סח"י לבני הנוער ומשמשים עבורם מודל השראה. "זה אחד הפרויקטים המרגשים, כאשר כבר היום הם יוצרים את המנהיגות הבאה של העיר", אומר נשיא הקרן, "הוזמנתי, כחבר בוועדת ההיגוי של הפרויקט, לערב שהם ארגנו בקומונה, והתרגשתי כמו שלא התרגשתי מזמן לראות את העשייה המחויבת שלהם ואת הקשר העמוק שהם יוצרים עם ילדי העיר. האימפקט שהם יוצרים דווקא בגלל הרקע שממנו הם באים עצום, והקשר שהם יוצרים עם הילדים הוא עמוק, אמיתי וכן, ואנחנו כבר עכשיו עובדים על הקומונה של השנה הבאה".
6 צפייה בגלריה
סטודנטים  בפרויקט  "דאבל  אימפקט"
סטודנטים  בפרויקט  "דאבל  אימפקט"
סטודנטים בפרויקט "דאבל אימפקט"
(צילום: יח"צ)

טנא ירושלמי והפרס למנהיגות צעירה

תוכנית יזמות מעוררת השראה מובילה עמותת "טנא ירושלמי". התוכנית מתבססת על בוגרים מובילים של המכינה הירושלמית שהוכשרו במסגרת זו לעשייה חברתית משמעותית, השבים לאחר שירותם הצבאי לעיר מתוך שאיפה ומחויבות לתרום לקהילה. לאורך 13 שנות פעילותה הצמיחה המכינה הירושלמית כ־500 בוגרים, כאשר 70% מהם השתקעו בעיר. הקרן לירושלים יחד עם קרן מיימונידיס ייסדו השנה את פרס ירושלים למנהיגות צעירה. הפרס בסך 100 אלף דולר – שהוא אחד הגדולים בישראל בתחום החברתי, הוענק ליעל ברמן־דומב, מנכ"לית עמותת טנא ירושלמי. כספי הזכייה יוקדשו לטיפוח וקידום פעילות העמותה. דורון: "בשיתוף פעולה איתנו עמותת טנא ירושלמי מובילה פעילויות דאבל אימפקט: תחילה היא מושכת צעירים לבוא לחיות לירושלים, ואז הם מקבלים מלגת לימודים, שמחייבת אותם לעשייה חברתית בשכונות, דוגמת הקטמונים, בשיתוף המינהל הקהילתי. כמנהיגה אטרקטיבית לצעירים, יעל עובדת קשה כדי למשוך את הצעירים היצירתיים לחיות כאן ומחוללת שינוי בהנהגה העירונית בראייה ארוכת טווח".
6 צפייה בגלריה
תוכנית  המנהיגות  האקדמית של  הקרן לירושלים  ע"ש ג'ורג' פינט
תוכנית  המנהיגות  האקדמית של  הקרן לירושלים  ע"ש ג'ורג' פינט
תוכנית המנהיגות האקדמית של הקרן לירושלים ע"ש ג'ורג' פינט
(צילום: ששון תירם)

מרכז ספורט קהילתי במזרח ירושלים

הקרן מקימה את מרכז ספורט ראשון מסוגו בבית חנינא. "במקביל להקמה הפיזית של המבנה אנחנו עובדים עם המנהיגות בבית חנינא ובשועפט כדי שייקחו אחריות מלאה לנהל את המרכז כמנהיגות מקומית, שמכירה את הצרכים, כשהכוחות המקומיים יובילו אותו בעצמם בהיבטי ניהול תקציבי, שירות מיטבי, ניהול ואיזון בין צורכי הקהילה השונים", אומר נשיא הקרן. "הרעיון הוא שהמרכז יחזיק את עצמו לאורך שנים, שייתן תשובה מיטבית לקהלים מגוונים בתחום הספורט הקהילתי, עם ניהול כלכלי נכון. זהו כלי לפיתוח מנהיגות מקצועית מקומית".

קרן לי: פילנתרופיה עם מטרה

יוזמה של פילנתרופים ישראלים, שמאוגדים תחת הקרן לירושלים, המבקשת לעודד ולתמוך בארגונים צעירים ללא מטרות רווח בעיר, שמעלים רעיונות לפעילות אטרקטיבית בתחום התרבות, החברה והפנאי עבור צעירים. קרן לי, מיסודה של הקרן לירושלים, מציעה מענק הזנק ליוזמות כאלה, שיאפשר להם בהמשך ליצור קיום עצמאי. למשל ירושלים הפכה לבירת הפאבים הקהילתיים, וזה קורה לאו דווקא במרכז העיר, אלא בשכונות כמו ארמון הנציב ובית הכרם, כשכל הרווחים הולכים בחזרה להתארגנות. פעילות נוספת היא בתחום השירה. הקרן בשיתוף עם אחת העמיתות מתוכנית 'קיימה', מעניקה כלים כלכליים לפתח ערבי שירה כדי למשוך משוררים ירושלמים לפעילות משותפת. דוגמאות נוספות הן קהילה של אומני קרקס בתיאטרון הקרון, שמייצרים פלטפורמה לקידום והתמקצעות של אומני קרקס צעירים תושבי העיר, בהם להטוטנים, אקרובטים וכיוב'. דורון: "המענק מתניע את הפעילות, ובעבודה נכונה הם יוכלו לשווק ולפרנס את עצמם. אנחנו כפילנתרופים באים בתחילת הדרך, ובהמשך הם יישאו את עצמם".
6 צפייה בגלריה
צעירים  מתנדבים  בתוכנית  "קהילה בונה"
צעירים  מתנדבים  בתוכנית  "קהילה בונה"
צעירים מתנדבים בתוכנית "קהילה בונה"
(צילום: ליאת רוזנר)

תבונה: להתנהלות כלכלית נכונה

הקרן עובדת יד ביד עם הארגון החרדי תבונה וחברת השירותים הפיננסיים קרוס ריבר, להכשרת 40 נשים וגברים צעירים מהמגזר החרדי שיוסמכו להוביל סדנאות חינוך פיננסי למשפחות חרדיות. בקורס המנחים רוכשים ידע וכלים להתנהלות כלכלית נבונה, ומנחילים זאת בקרב משפחות חרדיות בעיר. "אנחנו מקדמים פיתוח מנהיגות כלכלית מתוך הקהילה, כזו שמבינה לעומק את הניואנסים שלה ויכולה להנחות את הציבור שלה לניהול משק בית מאוזן", מסביר דורון.
כמו שאפשר להתרשם, ירושלים מובילה כבר עכשיו ביוזמות צעירות בכל המגזרים, ובונה את המנהיגות החברתית והאזרחית בעיר לשנים רבות קדימה. "המצב הפוליטי מעודד אותנו להציב תמונת ראי ולהראות כיצד מתפתחת המנהיגות בעיר, מנהיגות אזרחית ולא פוליטית. החוכמה היא לחולל שינוי, שיסחף אנשים לאתגרים הבאים. ואם משם יצמח ראש העיר או ראש הממשלה הבא – ימים יגידו", מסכם נשיא הקרן לירושלים. 