משהו טוב קורה באשקלון – בשנים האחרונות היא רושמת שיאים בכל תחום אפשרי, ומקבלת את המעמד הראוי לה כעיר שכדאי לגור בה וכיף לגדל בה משפחה. כדי להבין את סוד הקסם של אשקלון, צריך לסרוק את העבר שלה, את ההווה ואת העתיד, ולראות כיצד הם מתמזגים יחד בצורה הרמונית, המטפחת ומקדמת האחד את השני.
אשקלון נהנית מנתונים טבעיים השמורים רק לה עוד משחר ההיסטוריה, לפני כ־5,000 שנה. כבר אז שימשה כעיר נמל חשובה, ומשכך הייתה אבן שואבת לעמים, תרבויות ואוכלוסיות רבות ומגוונות שחיו בה ותרמו לשגשוגה בזכות מיקומה האסטרטגי. כל אלו הותירו בה עולם שלם של היסטוריה, ארכיאולוגיה ועושר תרבותי מרתק ומרגש, שניתן למצוא עדות שלו כמעט בכל פינה בעיר. כשתטיילו באשקלון, תוכלו לחוש את העבר המפואר שלה דרך השבילים, הדרכים, האתרים והנכסים ההיסטוריים העתיקים והחשובים, שזוכים לעדנה מחודשת לאחר שעברו שדרוג ושימור המעניקים להם את הכבוד הראוי.

ניצבת בראש רשימת הערים המבוקשות

לצד כל אלו צעדה אשקלון קדימה לאורך השנים והיא נחשבת כיום לאחר מ־15 הערים הגדולות בישראל עם הגירה חיובית שרק הולכת וגדלה, מה שמציב אותה בשנים האחרונות בראש טבלת הערים המבוקשות בישראל למגורים. בכניסה הצפונית לעיר תפגשו ביער מנופים, המעיד על יישום הסכם הגג הגדול בישראל שנתחם בעיר, ובמסגרתו אלפי משפחות חדשות וזוגות צעירים בוחרים בעיר כמקום המגורים החדש שלהם ועוברים לגור באחד מהפרויקטים האטרקטיביים המוצעים בשכונות החדשות, עיר ימים, אגמים ועיר היין.
3 צפייה בגלריה
הטיילת הצפונית החדשה
הטיילת הצפונית החדשה
הטיילת הצפונית החדשה
(צילום: אדי ישראל)
התושבות והתושבים החדשים כבר נהנים ממוסדות חינוך קרובים לבית, בהם בתי ספר וגני ילדים, פארקים ירוקים, מתקני משחק, כושר וספורט, שבילי הליכה ואופניים, מערכי תחבורה מתקדמים, ארנונה למגורים מהזולות בישראל ואיכות חיים ברמה הגבוהה ביותר.
הוכחה לאיכות החיים הגבוהה שממנה נהנים תושבי העיר, הקיימים והחדשים כאחד, ניתן למצוא במדד איכות החיים שפורסם בינואר האחרון והציב את אשקלון במקום השביעי בישראל לאחר שנים בהן השתרכה הרחק מאחור. על־פי המדד, תושבי העיר הביעו שביעות רצון גבוהה באמון הכללי בכיוונה של העיר, שביעות רצון גדלה מפארקים ומשטחים ירוקים באזור המגורים וכן מאחוז המועסקים שתפקידם בעבודה מאפשר קידום.

מטרופולין של ידע, עסקים וחדשנות

ואם בתעסוקה עסקינן, אשקלון עושה צעדי ענק בדרך להפיכתה למטרופולין משמעותי של ידע, עסקים וחדשנות עם הקמת פארק ההייטק הגדול בישראל. הפארק - שישתרע על שטח של כ־370 דונם, ממוקם בשער הכניסה לעיר כמתחם חדש ורחב ממדים, ריכוז של חברות, ארגונים ומוסדות העוסקים בטכנולוגיות מתקדמות, מחקר ופיתוח - יהפוך במהרה לבעל חשיבות לאומית ובינלאומית בתחומים אלה. הפארק מביא עימו בשורה לאומית בתחום התעסוקה. בזכות תכנון מוקפד, יאפשר הפארק קשת רחבה של אפשרויות תעסוקה ויציע אלפי משרות חדשות, מתקדמות ומגוונות בתחומי התעשייה הנקייה (הייטק), הטכנולוגיה, הביו־טק, המחקר והפיתוח, משרדים, מסחר, מלונאות ועוד. הפארק נמצא במיקום מושלם, כ־40 ק"מ מתל אביב ו־15 ק"מ מכביש 6, ויהווה מרכז תחבורתי חדיש ונגיש שיכלול גם תחנת רכבת חשמלית חדשה, שתאפשר הגעה נוחה מגוש דן והדרום. במרכזו יוקם גשר להולכי רגל, שיחבר בין מרכזי התעסוקה לחלקי הפארק. נוסף על היותו של הפארק מוקד תעסוקה מוביל, הוא ישמש כציר בילוי ופנאי תוסס וחווייתי; עשרות דונמים של ריאות ירוקות, הצללה טבעית, פינות חמד מרהיבות, שבילי הליכה ארוכים, מתקני כושר ומשחק, מתחמי מסחר, הסעדה, מלונאות ונופש לכל המשפחה - כל אלה ייצרו בפארק אווירה שוקקת חיים שתספק מענה לתושבי שכונת עיר היין הסמוכה ולכלל תושבי אשקלון.
3 צפייה בגלריה
העיר העתיקה שמחדשת את פניה
העיר העתיקה שמחדשת את פניה
העיר העתיקה שמחדשת את פניה
(צילום: אדי ישראל)
ממש בקרוב יפורסם המכרז להקמת הפארק ותפעולו, וחברות הייטק מהמובילות בישראל ובעולם כבר מביעות עניין.
יתרון נוסף לפארק היא העובדה, כי במסגרת ההכרזה הממשלתית על אשקלון כאזור עדיפות לאומית א׳ לתעשייה, תעסוקה ומסחר, ייהנו היזמים והמשקיעים בפארק משורה של הטבות, בהן תמריצים ממשלתיים, מענק הקמה, תמריצי מס, תוכנית להעלאת הפריון, מענקים לטכנולוגיות ייצור מתקדמות ועוד.

1,200 דונמים של קיימות, פנאי וספורט

פארקים נוספים, הפעם ירוקים, נבנים בעיר המתפתחת וצפויים לשמש מוקד בילוי ופנאי לא רק עבור תושבי העיר, אלא גם ברמה הארצית. כך למשל, פארק אקו־ספורט שנבנה בלב העיר ופארק עיר היין שנבנה בסמוך לשכונת המגורים החדשה. כל אחד מהמתחמים ייבנה על שטח של כ־600 דונם ויציע מגוון של הזדמנויות בילוי, פנאי, טבע ואטרקציות תיירותיות.
3 צפייה בגלריה
פארק האקו ספורט
פארק האקו ספורט
פארק האקו ספורט
(צילום: אדי ישראל)
האקו־ספורט מתוכנן כפארק עירוני עכשווי וסביבתי, המשמר את המשאבים הטבעיים והמערכות האקולוגיות הקיימות במקום. תוכנית הפארק נשענת על היחס בין שני גופי מים – בריכת החורף הטבעית ואגם מלאכותי חדש - הגדול ביותר בישראל. בריכת החורף היא בלב חלקו הטבעי של הפארק, ולצידה מתוכננים מסתורי צפייה בציפורים ומרכז לחינוך סביבתי. סביב האגם מתוכננים האזורים הפעילים, בהם מסלולי ריצה, מוקדי ספורט שונים, בתי קפה, אמפי פתוח, מתקני משחק, מדשאות ואזורי פיקניק. שבילי הליכה ושבילי אופניים שוזרים את שני חלקי הפארק ויוצרים אבחנה בין האזורים השקטים והפעילים בפארק.
בצפונה של העיר צפוי להיבנות פארק עיר היין, שעל היקפו העצום תעיד העובדה, שתוכנית הפיתוח שלו חולקה לשני שלבים. עבודות ההקמה יכללו שיקום ארכיאולוגי של אחוזה עתיקה, אשר נמצאת בלב הפארק, וכן מוקדי פנאי, נופש ותרבות, דוגמת מתחם הופעות, מתחמי מנגל ופיקניק, גינה קהילתית לרווחת התושבים, כיתת חוץ לשימוש בתי הספר הסמוכים ולפעילויות הורים וילדים אחרי הצהריים, מתקני משחק רב גילאיים, מתחם נדנדות, מסלול מכשולים אתגרי, מתקני ספורט וכושר, גינת כלבים, מתחם אופניים אתגרי בטבע, אומגות, מתחם הסעדה שיעניק אפשרות לממכר אוכל מ־FOOD TRUCKS, מתחם ישיבה לגיל השלישי, מטעי פרי וגינון ייחודי שיישמרו ויחזקו את ערכי הטבע הקיימים בפארק ועוד.
תכנונו של הפארק נעשה ואושר אל מול כלל הגורמים העירוניים והארציים, ביניהם רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל ורשות העתיקות.
בנוסף לשני הפארקים הללו, ניצב לו באיתנות מעוררת השראה הגן הלאומי תל אשקלון, הגן הלאומי הראשון שהוכרז בישראל, שגם מחזיק בתואר הגן המתויר בישראל זה שנתיים ברציפות, לאחר שלא פחות מ־500 אלף מבקרים מכל רחבי הארץ פקדו אותו ונהנו משפע הפעילויות שהוא מציע, ביום ובלילה, עם הנץ החמה ועם בוא השקיעה, לאורך השבילים הירוקים מתמיד ובינות אתרי הארכיאולוגיה המרתקים, בהם השער הכנעני הקדום בעולם.

מערכת חינוך ייחודית, חדשנית ופורצת דרך

אי אפשר להזכיר את אשקלון בלי לדבר על רצועת החוף שלה, מהארוכות בישראל, הנמתחת לאורך 12 ק"מ של חופים יפהפיים, נקיים ומטופחים. זהו אחד מסימני ההיכר של העיר שרק הולך ומשתבח עם השנים. לאורך רצועת החוף ניצבת גולת הכותרת של העיר – טיילת אשקלון. אם עדיין לא ביקרתם בה, אל תחכו עוד רגע אחד. במיקום מושלם, מרחק פסיעה מהים, תוכלו ליהנות מגני משחק, פינות ישיבה, מתחם אקסטרים, שבילי הליכה ואופניים, מתקני כושר, מתחם נינג'ה, שדרת עצים גבוהה שתעניק לכם צל בימים חמים. בלב ליבה של הטיילת נמצאת המרינה של אשקלון שנחשבת למרינה היפה בישראל. אפשר לעצור שם לאורך כל שעות היום לכוס קפה, לארוחה טובה ואפילו לשופינג, ובשעות הלילה תוכלו ליהנות מבילוי באחד מהברים הטובים או מסרט באולם הקולנוע הנעים.
נקנח בתחום שבהחלט שבר שיאים, והעיר אשקלון כולה יכולה להתגאות בו, התחום החשוב ביותר – החינוך. כיום, לאחר השקעה חסרת תקדים בחינוך, הגיעה מערכת החינוך העירונית ל־91.5 אחוזי זכאות לתעודת בגרות, הנתון הגבוה ביותר בתולדות העיר, זאת לצד 81 אחוזים הזכאים לתעודת בגרות חברתית. שילוב מושלם, המעיד על הצלחה חינוכית, לימודית והישגית, לצד הצלחה ערכית וחברתית.
עוד מחזיקה העירייה בפרס החינוך הארצי, שבו זכתה לראשונה בתולדותיה בזכות השקעה, איכות ומצוינות בעשייה החינוכית וביצוע תהליכים ייחודיים, חדשניים ופורצי דרך.
לאור הנתונים האלו, אשקלון בהחלט יכולה להביט בגאווה במקום אליו הגיעה. לא עוד עיר מנומנמת, שמבליחה בטלוויזיה ובאמצעי התקשורת בהיבטים ביטחוניים, אלא עיר ואם בישראל, שמובילה בכל התחומים ומעניקה לתושביה - המהווים יחדיו פסיפס אנושי נפלא, חם ומסביר פנים - את איכות החיים הטובה ביותר. עיר שמטפחת ושומרת על העבר העשיר שלה ובד בבד מעצבת במו ידיה את המחר, העתיד והקידמה. 
שם הרשות: אשקלון
שנת ייסוד: 1948
שטח העיר: 55,000 דונם
מספר תושבים: 164,000