בעוד עתודות הקרקע במרכז הארץ הולכות ומידלדלות, וראשי רשויות, יזמים ותושבים תרים בקדחתנות אחר כל פיסת אדמה לבנייה באזורי הביקוש – יצאה בתום שנת 2021 בשורה גדולה מקריית עקרון.
בחודש דצמבר האחרון חתמה שרת הפנים איילת שקד על צו, המגדיל את שטחה של המועצה המקומית ב־477 דונם נוספים על חשבון שטחה של מועצה מקומית גזר. מדובר בגידול דרמטי, שהתאפשר הודות למאבק העיקש שהוביל ראש המועצה חובב צברי. השטחים שיתווספו לתחום השיפוט ישמשו להקמה של שכונה חדשה, צעירה ומתקדמת – בין הבודדות העתידות להיבנות באזור ובמרחב כולו.
6 צפייה בגלריה
קריית עקרון מתקשטת
קריית עקרון מתקשטת
קריית עקרון מתקשטת
(צילום: יח"צ)

מקיפאון לתנופת בנייה

את הבקשה להרחבת תחום השיפוט שלה, הגישה המועצה המקומית קריית עקרון לראשונה בשנת 2012, ומאז הנושא נדון בוועדות שונות. ההחלטה ניתנה אחרי שנים ארוכות, שבמהלכן כמעט לא הייתה בנייה חדשה במועצה, לצד מגבלות רבות של בנייה לגובה בגלל שדה התעופה תל נוף הסמוך וציפוף בשכונות הוותיקות.
לאור ההתפתחות, צפויה קריית עקרון להכפיל את גודלה בשנים הקרובות, בזכות השכונה החדשה ובזכות תוספות של יחידות דיור שיוקמו במתחמי ההתחדשות העירונית במרכז היישוב הוותיק. תוכנית ההתחדשות, שיוצאת לפועל בשיתוף משרד הבינוי והשיכון, צפויה לחול על 400 דירות, ובמסגרתה ייבנו 1,200 דירות, דהיינו תוספת של 800 דירות על מספר הדירות שייהרסו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
על־פי חזון ראש המועצה צברי, עם הקמת השכונה החדשה קריית עקרון תיהפך לרשות איתנה ועצמאית, כשנכון להיום היישוב מדורג 5 בדירוג סוציו־אקונומי ועדיין מקבל סיוע של מיליון שקל בשנה ממשרד הפנים. בעירייה שואפים לעלות בדירוג לרמה 7 או 8 ובהתאם, לקבל סמכויות רחבות יותר מהמדינה.
בין נימוקי ההחלטה לספח את השטחים למועצה המקומית נכתב: "עקרון מיצתה את עתודות הפיתוח שלה, והוועדה שהוקמה לנושא מצאה כי בידי המועצה המקומית היכולת לקלוט את תוספת האוכלוסייה המתוכננת תוך שמירה על רמת שירותים נאותה וניהול כספי מאוזן".
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
ראש המועצה מרחיב: "אחרי שנים של מאבק עקרון עוברת מקיפאון לתנופת בנייה. בזכות השטחים החדשים, נוכל להעניק פתרונות דיור לצעירי היישוב, לבנות שכונות ולחזור להיות בחירה אטרקטיבית וזמינה עבור כל מי שמחפש דירה במקום מרכזי ובמחיר טוב. העתיד נמצא בקריית עקרון – יישוב קהילתי ואיכותי שעומד לצמוח ולהתחדש".

קהילה בטוחה לפני הכול

קריית עקרון מציגה הישגים נכבדים גם בתחומים מוניציפליים נוספים:
ערך בולט במיוחד הוא הקהילתיות והמשפחתיות החזקה. כחלק מהצבת ביטחונם האישי של התושבים והשמירה על הסדר הציבורי בראש סדר העדיפויות, נוספו לאחרונה מצלמות פיקוח ואבטחה במרחב היישובי. התקנת המצלמות מתבצעת במסגרת תוכנית להקמת 37 אתרי צילום, שמטרתה חיזוק תחושת הביטחון, מניעת אירועים חריגים ווידוא הסדר במרחב הציבורי, הרתעה, שליטה ובקרה על הנעשה ביישוב. כיום פרוסות 70 מצלמות בשערי היישוב, בתי הספר, גנים ציבוריים, מבני הציבור וצמתים מרכזיים, ובהמשך יתוספו מצלמות בצירים הראשיים, בלב השכונות ועוד. "מערך המצלמות מאפשר למועצה לתעד, לנתח ולתחקר אירועים חריגים ולסייע למשטרה בראיות להעמדה לדין של פורעי חוק. המצלמות הן כלי חשוב להגברת היעילות של גורמי האכיפה ותומך בפעילותם השוטפת", מסביר שרון לוי מנהל אגף הפיקוח.
בהיבט הקהילתי התקיים לאחרונה חודש האזרח הוותיק, שבמהלכו נהנו ותיקי עקרון ממגוון אירועים מותאמי מגדר וגיל, בהם סדנאות, ימי ספורט, הרצאות, הופעות וטיולים. שירות נוסף ויצירתי הוא הרכב השיתופי, שהחל לפעול באופן רשמי, ומהווה פתרון קל ונוח למגוון מצבים. ההרשמה לשירות קלה וללא התחייבות. חברות הרכב השיתופי נושאות בעלויות תחזוקת הרכב, והלקוחות משלמים רק עבור הנסיעה במודל שעתי או יומי, לבחירתם.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
בתחום איכות הסביבה זכתה קריית עקרון בשנה החולפת בשלושה אותות של המועצה לישראל יפה. מחלקת הפיקוח ואיכות הסביבה יחד עם אגף תשתיות ומחלקת שפ"ע שמו דגש על שמירת הניקיון והסדר במרחב הציבורי לצד שמירה על העצים ובעלי החיים במקום.
גם תחום הפנאי זוכה לתשומת לב מיוחדת: לאחר שנים בהן לא התקיימה אליפות ישראל של איגוד השחמט לבוגרים, הוחלט בשנה החולפת לחדש את המסורת. האליפות חזרה והושקה בשבוע של תחרויות, בהשתתפות טובי השחקנים בישראל.

שורשים נטועים עמוק

ההיסטוריה של עקרון מתחילה בתקופה ההלניסטית. היא מופיעה בספר "מכבים", בכתבי באונומסטיקון של אוסביוס מקיסריה מהמאה ה־3 לספירה, ובמפת נגבה במאה ה־5. בתקופה המוסלמית קדומה היא נקראה עקיר. הכפר ננטש ב־1948, יושב על ידי עולים מבולגריה ותימן, והתפתח ממעברת עולים ליישוב הממזג מגוון תרבויות לכדי קהילה גדולה אחת.
כמועצה מובילה בתחום החינוך והקהילתיות, הרשות נמצאת בשלבי צמיחה מתקדמים עם תוכניות עתידיות רבות לשכונה חדשה ופרויקטים של התחדשות עירונית תוך שדרוג והקמה של שכונת מע"ר. גם המבנה הארגוני של המועצה מתפתח בהתאם – מחלקת ההנדסה גדלה וצומחת עם המנכ"ל החדש והנמרץ ניסן גז, מחלקת דוברות שהוקמה לאחרונה, ומכרז לתפקיד מנכ"ל לחברה הכלכלית, שנמצא בשלבים מתקדמים. כל אלה מעידים על זינוק הרשות אל עבר גידול משמעותי, תוך המשך ההקפדה על השקעה עצומה בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי ודגש על שמירת הקהילתיות המיוחדת והצביון המשפחתי. כל זאת בהובלת ראש המועצה, ששורשיו ושורשי משפחתו נטועים עמוק בהיסטוריה של היישוב.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
צברי, שנולד וגדל ביישוב, הוא בעל תואר שני במדעי המדינה ויחסים בינלאומיים, נשוי, אב ל־4 וסב לנכדה. ב־2006 סיים את שירותו הצבאי בדרגת אלוף משנה. במסגרת זאת שירת כמפקד גדוד 603 בהנדסה קרבית וכמפקד גדוד בבה"ד 1 ובהמשך כמפקד מרכז אב"כ. בתפקידו האחרון שימש כמפקד מחוז צפון בפיקוד העורף. עם שחרורו, שימש כקב"ט מחוז ת"א במשרד החינוך.
בבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2013 השיג צברי 51.3% מהקולות, ונבחר לעמוד בראש המועצה. בבחירות ב־2018 נבחר לתפקיד בשנית ברוב של 57% מקולות התושבים. 
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

ת.ז.
שם הרשות: קריית עקרון
ראש הרשות: חובב צברי
מספר תושבים: 11,488
שטח מוניציפלי: 2,807 דונם
ההישג הגדול ב־2021: סיפוח 477 דונם לשטח השיפוט של המועצה לצורך הקמה של שכונה חדשה לזוגות הצעירים.
חזון/תוכנית עבודה ל־2022: התקדמות משמעותית בתוכניות ההתחדשות העירונית, הנמצאות בתכנון מתקדם, במקביל לפיתוח השכונה החדשה; הקמה של תיכון ראשון ביישוב; השקת אולם ספורט מתקדם; השקת המרכז לגיל הרך (יחיד באזור); פיתוח אזורי התעסוקה ביל"ו סנטר ועקרון 2000.