באשדוד משיקים השבוע את פרויקט התחבורה הציבורית, שזכה לשם 'אקומוב', ובעיני קברניטי העיר מדובר בלא פחות ממהפכה. ההחלטה שזכתה לביקורת מביאה איתה ברכה גדולה, ואחרי שנים של עבודות ברחבי העיר והשקתם של קווי התחבורה החדשים, יכולים תושבי העיר לברך על המוגמר וליהנות משירותי תחבורה ברמה הגבוהה ביותר, במיוחד הקשישים, ציבור התלמידים ואוכלוסיות בשכונות הוותיקות. הכול החל ב"קול קורא" של משרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, שביקש מהערים הגדולות והבינוניות בישראל להציג תוכנית לעידוד תחבורה ירוקה ובת־קיימא, שתשמש מודל לערי ישראל. כך אשדוד מצאה את עצמה מתמודדת מול הערים נצרת, חדרה, נתניה, כפר סבא, הרצליה, רמת־גן, בני ברק, מודיעין־מכבים־רעות, פתח תקווה, בית שמש, לוד, רמלה, חולון, בת ים, רחובות ואשקלון. בסופו של תהליך, הודות לתוכנית המרשימה שהגישה זכתה אשדוד ב"קול הקורא" ויצאה לדרך.
מודל ה'אקומוב' של אשדוד, שנבחר כמודל ארצי לתחבורה עירונית, משפר משמעותית את מערך התחבורה והניידות, תוך שימת דגש על נגישות, שדרוג המרחב הציבורי ויצירת סביבה נעימה ובטוחה למשתמשים, ובתוך כך לעודד תושבים לעבור לתחבורה ציבורית. במסגרת הפרויקט דאגה אשדוד להחליף תשתיות רבות על צירי התנועה, להניח תשתיות טכנולוגיות מתקדמות ולהתקין מערכות המותאמות לחזון 'עיר חכמה', אשר על פי התפיסה הטכנולוגית והדיגיטלית שלה, באה לידי ביטוי במרכז בקרה מרכזי לתפעול מיטבי של התחבורה, במערכת העדפה לרמזורים בצירים המרכזיים, בתכנון מערך קווים BRT (מערכת אוטובוסים מהירה), בהקמת תחנות נוסעים מקוונות והצבת שלטי מידע דיגיטליים, במערכת כרטוס חכם ובמערכת חיישנים לאיתור התקלות. כמו כן הם מדגישים כי מאחר והמודל נאמן לערכי סביבה, הוכשרו עשרות קילומטרים של מסלולים עבור רוכבי אופניים ויופעלו בו אוטובוסים חשמליים שנרכשו על ידי המשרד להגנת הסביבה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
ואכן, כמי שדוגל בערכי סביבה ומקדם מדיניות לאקולוגיה וקיימות, ההתעקשות של ד"ר לסרי לשלב אוטובוסים חשמליים בפרויקט נשאה פרי, ועל הנתיבים החדשים ייסעו עוד ועוד אוטובוסים חשמליים, כפי שדרש. "התעקשנו שהמיזם יעמוד בסטנדרטים הכי גבוהים הקיימים היום", אמר ראש העיר, "תוך השתלבות אופטימלית בתוכניות העיר ושמירה על עקרונות איכות הסביבה. אוטובוסים חשמליים למיזם ירוק כדוגמת ה'אקומוב' שלנו, הם הכרח מתבקש. זהו ציון דרך היסטורי לאשדוד, שמצטרפת כעת לערים מתקדמות בעולם שבהן מערכת תחבורה חכמה ומתקדמת".

תשתיות משודרגות ושינוי פני העיר

במסגרת הפרויקט, ביצעה אשדוד שדרוג משמעותי של תשתיות עירוניות לאורך ציר העבודות. בצד הכבישים החדשים נבנו שבילי אופניים ושבילי הליכה, ובמעמקי האדמה בוצעו עבודות תשתית להחלפת צנרת מים מאזבסט בת 60 שנה, החלפת צנרת ביוב, חידוש תשתיות חשמל, טלפוניה ואינטרנט, והתקנת חיישנים ומצלמות להגברת הביטחון האישי. כמו כן הוצבו 36 תחנות אוטובוס חכמות, המאפשרות תכנון נסיעה וקבלת מידע, וכן שיחת וידאו עם מוקדן 106, תאורת לד מתקדמת, ריהוט רחוב מעוצב ועוד. ביצוע פרויקט 'אקומוב' הניח תשתית מתאימה לתנופת הפיתוח והגידול בכמות הנוסעים הצפויה באשדוד, לאור בנייתן המתוכננת של יותר מ־30 אלף יחידות דיור לזוגות צעירים, ולאור הפרויקטים הגדולים שנמצאים בתכנון מתקדם או בשלבי בנייה, ביניהם נמל חדש, קריית ספורט, קריית הייטק ופיתוח התיירות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
במהלך העבודה על פרויקט 'אקומוב', אמר ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי: "המשבר התחבורתי בארץ הגיע לממדים של משבר לאומי. אובדן התוצר למשק עלול להגיע לכ־40 מיליארד שקל בשנה. לכן לרשויות המקומיות יש תפקיד קריטי כזרוע ביצועית של המדינה".
כמו בכל עבודה מורכבת ואינטנסיבית שמפרה את שגרת החיים, העבודה על הפרויקט גרמה לפקקים בעיר והיוותה מטרד לתושבים. בסופו של דבר, כאשר רואים את התוצאה, אין ספק שאשדוד זכתה במערכת תחבורה מתקדמת, בתשתיות חדשות ומתקדמות לעוד הרבה מאוד שנים קדימה. באשדוד אומרים בהרבה מאוד גאווה כי "אשדוד הוכיחה כבר שהיא חלוצה בהרבה מאוד תחומים, ולא מעט תכנים ומיזמים שאליהם נכנסה, הפכו לאבני דרך משמעותיות עבור הרבה רשויות בישראל. וכמו בתוכניות רבות אחרות כך גם בפרויקט זה הציגה אשדוד כושר יצירתי, תכנון מוקפד וראייה למרחקים, והוכיחה שהיא נחושה להביא את השינוי הגדול והיעיל".
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
"מהפכה היא מילה מפחידה", אומר ד"ר לסרי, "אבל באשדוד מובילים לא מעט שינויים שלוקחים אותה למקום טוב יותר. בתפקידי כראש עיר עליי לשאול את עצמי מה נכון לעיר ולתושביה בטווח העכשווי והעתידי, ולמדתי שבתחום התחבורה הציבורית אנחנו נשרכים אחרי המגמה העולמית, ואם לא נפעל היום נמצא עצמנו, בעוד פחות מעשור תקועים בפקקים. לתקן אז את מה שאפשר לעשות היום פירושו סבל ארוך והרבה יותר קשה לתושבים, וזאת בהנחה שבכלל יימצא הכסף לכך".

העיר החמישית בגודלה

אשדוד, העיר החמישית בגודלה בישראל (255,457 תושבים), היא עיר דינמית ותוססת עם תכנון אורבני מוקפד, שכונות מגורים מטופחות, מבנים ציבוריים מודרניים ותשתיות מתקדמות. מיום שנוסדה ב־1956, יצאו לאשדוד מוניטין של עיר קולטת עלייה, המצליחה להפוך את המרקם החברתי והתרבותי של תושביה לנכס, ובזכותו התפתחה להיות עיר שוחרת תרבות ואומנות ובית ליצירה אומנותית מגוונת. אשדוד הפכה לאחד מהמרכזים הכלכליים החשובים ולמטרופולין אזורי, הודות למיקומה על צומת דרכים חשוב ובמרחק קצר ממרכזים עירוניים גדולים, כתל אביב וירושלים, ובשל היותה עורק כלכלי ותיירותי חשוב עם שלושה אזורי תעשייה. העיר מציעה שפע הזדמנויות כלכליות, פיתוח עירוני וטיפוח מקורות תעסוקה, המאפשרים למרבית תושביה למצוא בה את פרנסתם וליהנות משירותים מוניציפליים ברמה גבוהה. אט אט היא הולכת ותופסת את מקומה הראוי בצמרת הרשויות בישראל, ובידיה פרסים מרשימים כמעט בכל תחום אפשרי.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
אם במהלך העבודה על הפרויקט נשמעו קולות שונים באשר לכדאיות מודל התחבורה הירוקה והכשרת הנת"צים שאשדוד מיישמת, בא משרד התחבורה וקבע באופן חד משמעי, שנושא הנת"צים הולך להיות המיזם העיקרי שהמשרד מקדם בערי ישראל. הוכחה לכך היא העובדה שבשנים האחרונות משרד התחבורה משקיע הון תועפות בפיתוח מערכת כבישים בינעירוניים, מחלפים וכבישים מהירים, העומדים בסטנדרטים בינלאומיים. מהלך חשוב זה, אומרים במשרד, לא יוכל להיות שלם ללא טיפול במערכת המקבילה בתוך הערים עצמן ובעיקר בטיפול בנושא התחבורה הציבורית והפיכתה לכדאית, זמינה, נגישה, יעילה ושווה לכל כיס. אז היום זה כבר ברור, החלטת ראש העיר להשתתף בתחרות, שעליה הכריז משרד התחבורה ב־2012, הזכייה בפרס היוקרתי והמדהים בהיקפו ותחילת העבודות ליישום ה'אקומוב' - תוכנית התחבורה הירוקה של אשדוד, הייתה החלטה משתלמת ובעיקר ראייה מפוכחת של המציאות והבנת המגמות העולמיות לשימוש גובר והולך בתחבורה ציבורית.
ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי ציין שאשדוד זוכה סוף סוף להיכלל באופן רשמי בין ערי גוש דן. הוא בירך על כך שבעיני מגבשי התוכנית, אשדוד נתפסת אפילו כ"שחקן ראשי" במטרופולין התחבורתי הגדול, בזכות היותה העיר החמישית בגודלה בישראל, העיר הגדולה בישראל בקליטת עלייה, ובזכות היותה עיר הנמצאת בצמיחה מתמדת ובה הנמל הגדול בישראל. "בהשקת פרויקט 'אקומוב' והפעלת מערך התחבורה הציבורית הירוקה, אשדוד צועדת לעידן חדש כמטרופולין כלכלי, חברתי ותחבורתי מהחשובים במדינת ישראל ", אומר ד"ר לסרי.
אחרי שנים של עבודות הושלם אחד הפרויקטים החשובים בתולדות אשדוד עם החלת קווי התחבורה החדשים, שישפיעו מהותית על רווחת התושבים, ובראשם ציבור הקשישים והתלמידים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

ת.ז.

שם העיר: אשדוד
ראש העירייה: ד"ר יחיאל לסרי
מספר תושבים: 255,457 מרשם האוכלוסין (12/2021)
שטח מוניציפלי: 48 קמ"ר
ההישג הגדול ב־2021: השלמת מיזם התחבורה הציבורית והשקתו בינואר 2022.
חזון/תוכנית עבודה ל־2022: אשדוד מקדמת את הסכם הגג לבנייה של מעל 30,000 יח"ד, והיא כוללת הקמת רובע מגורים חדש ובטבורו קריית ספורט מודרנית לכל ענפי הספורט, מקבצי דיור במתחמי מגורים חדשים לצעירים, ומיזמים של התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות. פיתוח אזורי תעסוקה וקריית הייטק חדשה. המשך פיתוח התיירות וטיילת הים. מימוש והטמעה של טכנולוגיות מתקדמות במסגרת חזון ה"עיר חכמה". והמשך שיפור השירות לתושב.