מי מאיתנו לא מכיר את KFC, רשת העוף האמריקאית האהובה בעולם המציעה מגוון מנות עוף טעימות, פריכות וממכרות? KFC נכנסה לישראל בשנת 2020 עם סניף ראשון בעיר נצרת ומאז, לאור אהבת הצרכנים, פתחה עוד 14 סניפים ברחבי הארץ והצמיחה ממשיכה גם ב- 2023. הרשת מביאה לישראל את מיטב מוצרי KFC במתכון המקורי, ממש כמו בכל העולם. מתברר שהקהל מצביע ברגליים ועל כך מעידה ההתרחבות המהירה של הרשת בארץ (סניפים חדשים נפתחים כל כמה חודשים ומכסים את רוב חלקי הארץ מראש פינה וצמח ועד באר שבע), התורים הארוכים שמתלווים לכל פתיחת סניף, והאהבה הרבה שהקהל מביע לרשת במדיה החברתית ובסניפים. במשפט אחד, KFC כאן כדי להישאר. לאחרונה אף הוכתרה רשת KFC כמותג על (SUPERBRANDS) בישראל על ידי קבוצת בראבו.

שומרים על סטנדרט של איכות

הכניסה המחודשת לישראל מובלת ע״י החברה הבינלאומית על מנת לוודא שמירה על הסטנדרט המוכר מהעולם, החל בציפוי האהוב והפריך, דרך הטעם המקורי ועד לעיצוב הסניפים ברמה אדריכלית בינלאומית ולפי פורמט הרשת בעולם.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

מעוף על עצם ועד סנדוויצ׳ים והטורטיות

מגוון המוצרים של KFC בישראל כולל את הקלאסיקות בבאקט (דלי) המוכר – עוף על העצם, סטריפס, בייטס וכנפיים ולצידם הסנדוויצ׳ים והטורטיות הייחודיים –זינגר בורגר, קלאסיק וטאוואר בורגר, טוויסטר ובוקס מאסטר. בנוסף הרשת מציעה גם קינוחים, סלטים, ארוחות ילדים ואף מגישה בירה בחלק מהסניפים. לכל אחד יש מה לאכול ב-KFC ובמחירים אטרקטיביים שמהווים אלטרנטיבה מצוינת לארוחת צהריים בעבודה, ארוחה עם המשפחה או הזמנה הביתה למפגש עם החבר׳ה. כל המנות זמינות באחד מ-15 הסניפים וכן במשלוח באמצעות Wolt (או Haat בחלק מהסניפים). בקרוב גם תושק אפליקציה שתאפשר הזמנה מרחוק ואיסוף בסניף.

הקולונל שיצר מהפכה בשוק המזון

חברת KFC היא חברת בת של יאם! ברנדז (NYSE: YUM.) רשת מסעדות עוף בינלאומית עם היסטוריה בת עשרות שנים של הצלחה וחדשנות. הסיפור של KFC מתחיל אי שם במאה ה-19 במדינות הדרום של ארה"ב עם אדם אחד שלימים יהיה הפנים של המותג הבינלאומי. הרלנד דייוויד סנדרס.
סנדרס נשר מלימודיו בגיל 13 ועזב את הבית בגיל 14, ונאלץ להתגלגל בין מגוון עיסוקים ועבודות לשם הישרדותו. ב-1930 כשהוא בן 40 חל שינוי משמעותי בחייו כאשר חברת הנפט "Shell" הציעה לו לפתוח תחנת דלק בקנטאקי ובתמורה הוא שילם לחברה אחוז מהמכירות. להיות בעלים של תחנת דלק לא הספיק לסנדרס והוא אף התחיל עסק צדדי שבו החל לבשל ולמכור ארוחות למטיילים עייפים שעצרו בתחנה. האוכל שלו, שהורכב בדרך כלל מעוף, בשר, שעועית, במיה וביסקוויטים חמים, הביא לכך שזכה למוניטין באזור שעבד בו בהיותו שף מוכשר.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
הקריירה הקולינארית של היזם האמריקאי התחילה להמריא לאט לאט וב-1935 הוענק לסנדרס התואר 'קולונל' על ידי מושל קנטאקי. בשנת 1939 מבקר המזון דאנקן היינס ביקר במסעדה של סנדרס וכלל אותה במדריך המסעדות שלו ‘Adventures in Good Eating.’ כ-10 שנים אחרי שהתחיל עם עסקי המסעדנות ב- 1940 סנדרס הביא לכדי השלמת מה שלימים ייקרא "המתכון הסודי" של KFC.
בשנים שלאחר מכן חווה סנדרס מספר כישלונות עסקיים והחל משנת 1959 ואילך נסע ברחבי ארצות הברית וחיפש מסעדות מתאימות שיוכלו למכור את רעיון העוף שלו. הוא הציע מודל שבו יקבל 4 סנט על כל עוף שנמכר. המודל העסקי שסנדרס התחיל לשווק באופן אקטיבי עבד עוד לפני שסגר את המסעדה וכבר ב- 1952 הוא מכר את הזיכיון הראשון למתכון הסודי של "קנטאקי פרייד צ'יקן" לפיט הרמן. בעל מסעדה וחבר בסולט לייק סיטי.
סנדרס המשיך במסעותיו ברחבי ארה"ב, נכנס למסעדות והציע למכור להן זיכיונות. זו הייתה דרך איטית מאוד, יקרה ואף משפילה על מנת למצוא שותפים עסקיים, ובכל הזמן הזה סנדרס (ולעיתים אשתו) התגוררו ברכבם. כ 1000 מסעדות סרבו לרכוש את הזיכיון שהוא הציע אבל העקשנות של סנדרס בסופו של דבר כן השתלמה.
בשנות השישים KFC כבר התפרסה בארה"ב ובהמשך לקנדה, מקסיקו וג'מייקה, ומשם לשאר העולם. קולונל הרלנד סנדרס המשיך ללוות את הרשת שהקים עד שנפטר מלוקמיה ב-1980 בגיל 90. כיום החברה עדיין עובדת לפי אותה נוסחה מוצלחת שבה טבחים מקצועיים מצפים את העוף הטרי בצורה מסורתית ביותר מ-27,000 מסעדות וב-145 מדינות ברחבי העולם! אגב, המתכון הסודי שהוא סוד ההצלחה של KFC ברחבי העולם ידוע רק למעטים ומוגן בדרכים שונות. החברה אפילו קונה בכוונה מספקים שונים את חומרי גלם והתבלינים בכדי למנוע מצבי העתקה.

המעריצים הישראלים ששרופים על KFC

KFC הוא מותג אהוב בכל העולם, אבל בישראל יש לו עדת מעריצים רשמית. נבחרת השגרירים של הרשת מלווה את המותג מיום הקמתו והיא גדלה ומתפתחת. מדובר בקבוצת אוהדים שנמצאת בתקשורת רציפה מול הנהלת הרשת וזאת דואגת לצ׳פר אותם, להזמין אותם לפתיחת סניפים ולשלב אותם בקמפיינים ופעילויות שונות. תכל'ס, אין עוד הרבה מותגים שיכולים להתהדר בנבחרת שרופה שכזאת. וזה לא נגמר רק בזה, מספר משפיעני רשת שפועלים באינסטגרם ובטיקטוק מלווים את הרשת מאז תחילת הפעילות, ביניהם דניאל עמית, שירלי לוי, גל זהבי ואחרים – חלקם פנו אל הנהלת הרשת וביקשו לתמוך במותג פשוט כי הם מכורים לטעם המקורי ורוצים לעזור להפיץ את הבשורה. המשפיענים נוסעים לסניפים השונים, מזמינים משלוחים, אוכלים מצלמים ומספרים לכולם על החוויה – מההרגשה בסניף, דרך הטעם והייחודי ועד לקינוח.

ומה אומרים האוהדים?

קחו למשל את רעות בת ה-31 המתגוררת באזור השרון. מילדות היא לא אהבה את טעמו של העוף ונמנעה מכל מאכל שקשור אליו אבל כשהיא נחשפה אליו בפעם הראשונה בהונגריה זו הייתה התאהבות של ממש. "לפני מספר שנים אחותי עשתה תואר שני בהונגריה ובבודפשט היה וישנו עדיין סניף KFC שפתוח 24/7. החלטתי לנסות ופשוט התאהבתי בטעם של העוף שלהם, ובעיקר בכנפיים. משהו בתיבול או בציפוי שלהם פשוט ממכר אותי. מאז, כל פעם כשהגעתי אליה לביקור תמיד עשיתי עצירה בסניף. זה די משעשע לספר אבל הייתי כל כך אובססיבית לזה שכשהייתי חוזרת לארץ הייתי עושה עצירה בסניף גם אם השעה הייתה 5 בבוקר ואפילו הייתי קונה לי אקסטרא כדי שיישאר לי קצת גם לארץ.

אם ככה, למזלך הם פתחו סניפים גם בארץ

"ממש ככה. כשהם פתחו את הסניף הראשון שלהם בארץ, בנצרת, חיכיתי ביום ההשקה לפחות 3-4 שעות בחוץ. מאז עברתי מהקריות לאזור השרון ותקופת ההיריון בה הייתי עד לפני 4 חודשים היוותה תירוץ מצוין בשבילי לספק את החשקים למזון ולאכול כמה שיותר כנפיים של KFC."
מעריץ שרוף נוסף של המותג הוא תומר בן ה-20 מחוף הכרמל. תומר עושה כעת שנת שירות לאומי בשירותי בריאות כללית ומספר כי בדומה למקרה של רעות גם אצלו ההתאהבות החלה מעבר לים. "בפעם הראשונה שאכלתי KFC זה היה בטיול שעשיתי בפולין", הוא מספר. "מאוד אהבתי את הטעם של העופות אך לצערי KFC לא היו קיימים בזמנו בארץ אז הייתי צריך להמתין לטיול הבא בחו"ל. זה קרה שנה אחרי כאשר טסתי עם אמא שלי לרומניה."
"למען האמת כל כך התלהבנו שנינו מהמוצר שהיינו מוכנים לרוץ בשלוליות בלילה גשום כדי להספיק לאכול את העופות שלKFC לפני שיסגרו את הסניף, במיוחד בשל העובדה שלמחרת בבוקר היינו צריכים לחזור לארץ. לשמחתי כיום קיימים כבר סניפים של הרשת בארץ אז אני יכול ליהנות מהעופות והכנפיים גם בישראל."

מה אתה אוהב במוצר?

"את הקריספיות שלו, החמימות הנעימה שלו והעובדה שהוא לא מתייבש מבפנים למרות שהוא עבר טיגון וחימום. אני גם מאוד אוהב את החריפות הקטנה של העופות, שמצד אחד עדינה מספיק ומצד שני עושה את העבודה."
מאז שהרשת פתחה את סניפיה בישראל הפך תומר לחבר בקבוצת ה-VIP של המותג והוא מספר כי הקבוצה פעילה מאוד והחברים מתחרים ביניהם על צילומי המנות היפות ביותר. "מה שיפה ברשת KFC זו העובדה שהם מאוד קשובים ללקוחות שלהם ואם למשל אנו כותבים בקבוצה על סניפים שדורשים שיפורים מסוימים, בתוך זמן קצר פונים אלינו מהרשת ומספרים כי הדבר תוקן. זה מאוד מרשים בעיניי".
מבחינת חדשנות הרשת מביאה את הדבר הבא ובקרוב יהיו עוד המון דברים שרואים רק בחו"ל כמו הדאבל דאון- מנה שמביאים לישראל מהעולם ותימכר כמהדורה מיוחדת ברשת. הדאבל דאון מורכב מ- 2 פילה עוף המוכר והאהוב רק שביניהם יש 2 פרוסות גבינה ורוטב לבחירה מחבר בין כל הטוב הזה: רוטב ברביקיו או רוטב בייגלה מלוח ( במבחר סניפים) עם אופציה של הפילה זינגר המוכר והאהוב.
לזוכים נוספים של "BRAVO - המלצת הצרכנים" 2022 לחצו כאן