כשאנחנו לא מרגישים טוב, סובלים מכאבים, ממחלה חריפה, כרונית או קשה – אנחנו רוצים להיות בבית. זה המקום שאנחנו מרגישים בו הכי נוח, הכי רגועים. בבית נמצאת המשפחה, נמצאים החפצים, הריחות והאוכל האהובים. וכשחולים – הכי טוב בבית.
אז מה זה בעצם בית חולים בבית?
“בית חולים בבית", מסביר ד"ר איתמר עופר, נשיא ויו"ר צבר רפואה, בית החולים בבית הגדול בישראל, "הוא שירות המהווה חלופה מלאה לאשפוז בבית חולים. הטיפול כולל צוות רב־מקצועי, שמגיע לבית המטופל לביקורים קבועים, ונוטל עליו אחריות רפואית מלאה למשך כל תקופת האשפוז בבית, במימון מלא של קופות החולים".
1 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות צבר רפואה)
"העובדה שהצוותים שלנו מגיעים לביקורי בית בתדירות קבועה, וזמינים טלפונית למשפחות סביב השעון בכל ימות השנה, מפחיתה משמעותית את הלחץ של המשפחות ושל המטופלים עצמם", מדגיש ד"ר עופר. "מכיוון שהצוות המטפל ברוב המחלקות הוא קבוע, הוא לומד להכיר את המטופל ואת אורחות החיים של המשפחה, ולהתאים את הטיפול אישית לכל מקרה. להיכרות האישית הזו אין בעצם תחליף מוסדי".

כשחולים - הכי טוב בבית

"כשהאדם חולה, בפרט כשמדובר באדם קשיש, ב־80% מהמקרים הוא יעדיף ואף יתעקש להישאר בבית", מציין ד"ר רוני צבר, המייסד והמנהל הרפואי של צבר רפואה, המטפלת ביותר מ־1,600 מטופלים בכל רגע נתון. "אפילו במחיר של הימנעות מטיפול. וכך הוא נמצא בסיכון משמעותי להתדרדרות. מצד שני, אשפוז של אדם כזה בבית חולים, אפילו לימים בודדים, גורם במקרים רבים להתדרדרות קוגניטיבית, בלבול וחוסר התמצאות, שלא לדבר על הידבקות בחיידקים. בבית הוא רגוע יותר, נמצא במקום המוכר, הטבעי, עם המשפחה. כולם יכולים להמשיך בשגרת חייהם, כאשר כל הצרכים הרפואיים והסוציאליים של המטופל מקבלים מענה מקיף ואיכותי, בלי שיצטרך לצאת מהבית. ואם יש משהו שמגפת הקורונה הבהירה לכולנו ללא כל ספק, זה שיש לאפשר קבלת טיפול רפואי בבית, ככל שניתן, על מנת להימנע מסיכונים נוספים לחולים ועומסים מוגברים על הצוותים במוסדות האשפוז".
"השירות שווה באיכותו לזה הניתן בבתי חולים. הצוות מעניק טיפול רפואי, סיעודי וסוציאלי בכל מקום בארץ, במימון כל קופות החולים ובפיקוח של משרד הבריאות", מסביר ד"ר עופר. "זהו בעצם בית חולים ללא קירות, כשמיטת האשפוז היא לא במסדרון – אלא אצלכם בחדר השינה. בבית החולים הזה, שכבר קיים בצבר רפואה ומטפל באלפי מטופלים מדי שנה מאז 2005, אין צורך במבנים, בתשתיות או בהשקעה אדירה של זמן והון. בית החולים בבית הוא כבר מציאות ישימה בשטח עם הצלחה מוכחת ורמת שביעות רצון גבוהה ביותר בקרב המטופלים והמשפחות".

חלופה איכותית לאשפוז במוסדי

"גם בבית חולים בבית ישנן מספר מחלקות אשפוז לטיפול בקשת רחבה של מצבים רפואיים", מסביר ד"ר צבר. "מחלקת הוספיס וטיפול פליאטיבי בבית מעניקה ליווי תומך וטיפול במחלות קשות במצבים מתקדמים - סרטן, דמנציה, טרשת נפוצה ומחלות קשות נוספות, במטרה להקל ולמנוע כאב וסבל ולהעניק איכות חיים מיטבית למטופל ולמשפחתו".
מחלקה שנייה בצבר רפואה היא מחלקת שיקום אינטנסיבי בבית, המהווה חלופה מלאה לאשפוז במוסד שיקומי, במימון קופות החולים: במחלקה זו ניתנים טיפולי שיקום אורטופדי, נוירולוגי ושיקום קימום, עבור מטופלים שעברו שבץ, ניתוחים או פגיעות אורטופדיות, אשפוז ארוך וחבלות קשות. לאחר פרוץ מגפת הקורונה הותאם במחלקה גם שירות של שיקום לאחר קורונה למחלימים הזקוקים לכך.
"בשל המצוקה הגדולה ועומס האשפוזים במוסדות לבריאות הנפש בישראל", מוסיף ד"ר צבר, "לפני שלוש שנים הקמנו את מחלקת האשפוז הפסיכיאטרי האינטנסיבי בבית, שבו צוות של פסיכיאטרים, אחיות ועובדים סוציאליים מתחום בריאות הנפש מעניקים חלופה אינטנסיבית ומלאה לאשפוז במוסד פסיכיאטרי, תוך בניית מעטפת אינטנסיבית לטיפול במטופלים המתאימים לכך, ובבני משפחתם. השירות פועל בהצלחה רבה עם קופות החולים לאומית ומאוחדת, ונקווה להרחיבו לשאר הקופות".
המחלקה שהתרחבה משמעותית בתקופת הקורונה היא מחלקת פנימית בבית - המהווה חלופה מלאה לאשפוז במחלקה פנימית בבית חולים. הטיפול ניתן למטופלים עם דלקות ריאות/דרכי השתן/עור, החמרה במחלות כרוניות ומקרים נוספים המצריכים עירוי תרופתי, וכולל ביקורי בית יומיים של רופא ושל אחות וזמינות טלפונית 24/7. הטיפול ניתן במימון מלא של קופות החולים, בבית המטופל, ללא חשש להידבקות בזיהומים או התדרדרות קוגניטיבית, הנפוצה במיוחד אצל חולים בגיל השלישי המתאשפזים בבתי חולים. המטופלים אינם משלמים עבור השירות.

אשפוז בית – איך זה עובד?

בעשורים האחרונים מגמת אשפוז הבית צוברת תאוצה בכל העולם. באוסטרליה, אנגליה, ספרד וארצות הברית פועלות מסגרות "בית חולים בבית" עבור חולים במגוון מצבים, במודל שהוכח כיעיל למערכת, חסכוני ויתרה מזאת – בריא ובטוח יותר עבור המטופלים. חולים המקבלים את הטיפול בבית נזקקים לפחות שירותים רפואיים, פחות אשפוזים, נמצאים בסיכון נמוך משמעותית להידבקות בזיהומים, ומגלים שביעות רצון גבוהה יותר מהטיפול, וכך גם המשפחות, שהנוכחות של הצוות המקצועי מפחיתה מאוד את הנטל הרגשי והטיפולי המוטל עליהן.
"על־פי חוק זכויות החולה, כל אדם בישראל הזקוק לאשפוז, זכאי לקבלו בבית (אם מצבו מאפשר זאת), במימון קופת החולים. כדי לברר על האפשרות הזו, ניתן לפנות לרופא המשפחה או למחלקה בבית החולים שבה מאושפז המטופל", מסביר ד"ר צבר. "אנחנו מקפידים להיות זמינים לכל המטופלים שלנו 24/7, עובדה שמשרה רוגע וביטחון גם עליהם וגם על המשפחות". 
למידע נוסף על השירות ניתן לפנות לצבר רפואה 2590* www.sabarhealth.co.il