מתחם המגורים "בראשית", מוקם בימים אלה במוצא, היישוב הוותיק שבלב הרי ירושלים, ובעזרת כביש 16 החדש ממוקם פחות מ- 10 דקות נסיעה לשערי העיר. ל"בראשית" קונספט ברור: לא מדובר בעוד דיור מוגן סטנדרטי, אלא בחוויית מגורים חדשה לגילאי 65 ומעלה. כאשר החזון של יזמי הפרויקט הינו ליצור פרויקט ייחודי, צנוע ופרטי באופיו, המשתלב בנוף ובקהילה, ושואף ליצור סביבת מגורים חדשנית. "בראשית" מיועדת לאנשים שרוצים לבנות יחד קהילה המאפשרת לכל אחד להגשים את עצמו ביחד או לחוד, ומעוניינים להשפיע ולהיות שותפים פעילים בחייהם. כדי להגשים את החזון, אספו יזמי הפרויקט סביבם את אנשי המקצוע הבכירים והמובילים בישראל ולעיצוב הפנים נבחרה פירמת העיצוב והאדריכלות הוותיקה - "סטודיו גד" המתמחה בעיצוב ותכנון חללי אירוח מלונאיים. בפורטפוליו של החברה נמנים מלון קראון פלאזה בוורשה מרכזים רפואיים, בתים ווילות פרטיים, ברים ומסעדות, מרכזי תרבות ועוד.
4 צפייה בגלריה
(צילום: אבשלום לוי)
"אנחנו מספרים סיפור. בדיוק כמו שטקסט מורכב מפסקאות, משפטים, מילים ואותיות - כך גם מעצבים בית. ה"אותיות" שלנו הן חומרי הגלם, צבעוניות, פריטי ריהוט, תאורה, פרופורציות. יחד עם אנשי מקצוע מעולים הסיפור הזה נבנה והופך לבית". נפגשנו עם גד הלפרין לשיחה מרתקת ומעשירה אודות "בראשית".
איך ניגשים לאתגר עיצובי כזה?
"ביראת כבוד. כך מתחילים. אנחנו מעניקים כבוד רב קודם כל לסביבה בה מוקם הפרויקט. ירושלים אינה מקום רגיל וכך גם הרי ירושלים העוטפים אותה. הם נושאים מורשת אדריכלית ועיצובית עשירה, מדהימה ויפהפייה של בנייה. הכול כאן טעון היסטוריה - ירושלים עצמה, מוצא הקסומה, היערות, העתיקות. מבחינה זו 'בראשית' היא חוליה נוספת בשרשרת בת מאות דורות.
אורן שפיר, משרד האדריכלים שתכנן את המבנה, הבין את זה וייצר קומפלקס מרהיב ונכון. אורן שפיר הוא בעל מוניטין של 20 שנה בתכנון דיור מוגן והוא ניגש לתכנון 'בראשית' מתוך זיקה לאדריכלות הירושלמית ושימור צביונה. יש כאן התייחסות מדויקת לנוף המהמם באמצעות מפתחים וחלונות, חלוקה מצוינת לאגפים שונים והקפדה שבכל אגף יהיו לא יותר מ-10 דירות עם לובי אינטימי- – מתוך הבנה בצורך של הדיירים בפרטיות. מסדרונות רחבים יותר מדיור מוגן סטנדרטי, על מנת לייצר מרחב ולא תחושה של מסדרון צר וארוך. האדריכל השיג כאן שילוב מרשים של מרחב, נוחות, איכות, מחווה למורשת וחדשנות, למשל על ידי תכנון פתחים א-סימטרי ומרפסות בחזית המעניקות מצד אחד פרטיות ומצד שני פתיחות אל הנוף. אנחנו בעצם משלימים בעיצוב הפנים את האדריכלות של המבנה ולכן יש לכבד זאת".
לתפיסתך, כיצד יש להגדיר את המתחם?
ההגדרה הנכונה היא RESORT, במשמעות העמוקה שלו. כלומר, מקום בו מתקיים חיבור וכבוד הדדי להווייה המקומית, לקסם של מוצא, להיסטוריה שלה, לטבע. יש כאן איכויות מקראיות ממש, ועל הייחודיות הזו מצווה עלינו לשמור ולטפח ככל הניתן. מכיוון שמדובר בפרויקט המיועד לאוכלוסייה צעירה יחסית, אבל עם ניסיון חיים, כזו שיש לה מה לומר, הבנו שהדבר החשוב מכל הוא לבנות יחד מקום שמותאם לקהל הצעיר ולא עוד דיור מוגן . למעשה מוקמת כאן קהילה חדשה ושני המושגים האלה - קהילה ובית - יוצרים משהו חדש. את המטרות האלה ניתן להשיג גם באמצעים עיצוביים".
בעצם, לא מדובר בנדל"ן רגיל, בקירות?
"נכון מאד. בונים כאן קהילה חדשה. מושגים כמו שיתופיות וכוחה של הקבוצה הם חלק משגרת החיים במקום כזה. מכאן, מתגבשת תרבות דיור חדשה והחיים הציבוריים מתנהלים בצוותא. אמנם לכל אחד יש את הדירה שלו, אבל חללים משותפים שמתוכננים לענות על צרכים כמו חדרי אירוח, כביסה, עמדות עבודה או גינון, הם למעשה שלוחה של הדירות הפרטיות, שכבר לא מתפקדות כיחידות נפרדות ואוטונומיות. כך, החללים המשותפים מעניקים לדירות ערך מוסף ומעצימים את תחושת הרווחה והמרחבים שהדיירים חווים".
4 צפייה בגלריה
(הדמיה: באדיבות בראשית)
ואיך עושים את זה?
"זוכרים את הסיפור? אנחנו בונים קודם כל את המילון של המושגים והערכים אותם ישרת העיצוב. ירושלים, והמסורת עליה דיברנו קודם, היא קודם כל האבן הירושלמית, על גווניה המיוחדים והרגש אותו היא מציפה. כאשר ממקסמים את השימוש באבן, בפנים ובחוץ, בחיפוי הקירות ובריצוף - הדיירים חשים את זה מיד. האבן תישאר חשופה, ללא טיח, מונחת אחת על השנייה וכך יוצרים סולידיות במובן השמרני והטוב, שיוצר זיקה מידית לירושלים ולמוצא. התחושה שמתקבלת היא של מבנה בר קיימא שיישאר כאן לשנים ארוכות. הקשר לאדמה, לטראסות היפהפיות של הרי ירושלים ולמחצב המקומי ממשיך גם בעיבוד האבן. על מלאכה זו מופקדים אומני אבן, סתתים, אשר בעבודת יד ובאהבה רבה נוגעים, משייפים, מסתתים ומעניקים גימור אישי לכל אבן ואבן. זהו CRAFTMANSHIP כהלכתו והשקעה יוצאת דופן כאשר מדובר בפרויקט כזה. אני מתרגש כאשר אני מזהה את ה'כוחלה' - השם הערבי למלט העדין שמורחים עם האצבעות בין האבנים, זו טביעת האצבע של אומנים החתומים על העבודה שלהם".
לבד משימוש נרחב באבן, מה עוד נכנס למילון העיצובי?
"מכירים את הסורגים והמעקים של ירושלים? הכול ממתכת ובדרך כלל בפיתולים ופרזולים מדהימים. ב"בראשית" נמשיך את המסורת הזו. לצד סתתי האבן הצטרפו גם חרשי ברזל. בכל רחבי המתחם, בחללים הציבוריים, במעברים וגם בדירות תמצאו פריטי ריהוט שעוצבו ומיוצרים CUSTOM MADE עבורנו. למעשה משולבות שתי מתכות בעבודת מסגרות אומנותית - פליז, מתכת רכה המעניקה טאץ׳ של יוקרה ומחווה לירושלים המוזהבת וברזל ממנו עשויים הרהיטים. שני חומרי הגלם האלה - אבן ומתכת, יוצרים יחד חווית מגורים מיוחדת במינה. יש גם משהו באיפוק, בצניעות הזו שמתאים לאווירה הירושלמית ומטמיע אותה באלגנטיות לבית הפרטי".
ירושלים היא גם אור, איך אתה משתמש באמצעי הזה בעיצוב?
"אור וירושלים. זה הולך ביחד. קודם כל האור הטבעי - באדריכלות הפרויקט משולבים פתחים גדולים המכניסים את האור הטבעי פנימה, ומחברים את הנוף המדהים לתוך המבנה. מכל פינה רואים את הנוף וזה מיישם את הערכים עליהם דיברתי - חיבור למקום, לקהילה, להיסטוריה. כך גם מתקיים רצף קוהרנטי בין פנים וחוץ ונוצרת הרמוניה. ערך שהוא קריטי לתחושת הנוחות, הביתיות והשלווה של הדיירים.. התובנה המרכזית שהגענו אליה היא שהתאורה צריכה להדגיש את האדריכלות. לקחנו את החוזקות של התכנון והארנו אותן. אנחנו משתמשים בתאורה רכה, לא ישירה, לא 'כואב בעיניים'. אור חוזר הוא אור שמוקרן על הקיר והקיר מחזיר אותו וכך מדמה אור טבעי, כך נוצרת תאורה שמלטפת את קירות האבן, מגדירה בתוך החללים הגדולים מעין 'חדרים' בהם ניתן לשבת עם חברים, לפטפט וליהנות מתחושת פרטיות.
4 צפייה בגלריה
(הדמיה: באדיבות בראשית)
"בערב תיווצר תחושת רוגע מהאור הטבעי שחודר למבנה ומוחזר מקירות האבן. ברחבי הפרויקט יפוזרו שידות רבות עליהם יוצבו גופי תאורה נעימים, אלמנט עיצובי שתורם לתחושת הפרטיות, היוקרה וגם הפונקציונליות. באופן כללי - קנה המידה להצבת התאורה הוא גובה העיניים. כך האור בא מהצד, יוצר סימטריה, שלווה ויופי.
אבן, מתכת, אור, חלונות גדולים. מה עוד כולל המילון?
" תסתכלו סביב. אנחנו מוקפים יערות. עץ כמובן ישולב בפרויקט בשלל פונקציות. היחסים שבין החומרים השונים משיגים שתי מטרות - רצף עיצובי המשרה נעימות רבה ועניין. לא משעמם לרגע והכל - במידה, במחשבה, באיפוק. את העץ נפגוש גם כשנשב במרפסת הרחבה ונרגיש בלב היער, בחללים הציבוריים במסעדה, בלובי ובמעברים. פעם כחיפוי, פעם כאלמנט קישוטי ופעם כפונקציה כמו שידה או מדף. הרצף הזה יימשך גם לתוך הדירות".
למי לדעתך מתאים הקונספט של "בראשית"?
"שאלה מצוינת. קודם כל לאוהבי ירושלים ובהרחבה לאוהבי הארץ. החיבור פה להיסטוריה ולנוף המקומי כל כך נוכח וחזק. אפילו הגינה הקהילתית ובוודאי הטבע שנשקף מכל פינה תורמים לחיבור הזה. "בראשית" מתאימה לאנשים שרוצים להמשיך במסלול חיים פעיל, חברי, ליהנות מחיי תרבות עשירים והקרבה לעיר הגדולה אבל גם מהשקט והירוק בעיניים. אלה המאפיינים של עשרות רוכשי הדירות עד כה. אנשים שרוצים לקום בבוקר לשאוף אוויר ירושלמי רענן בחורשות וביערות סביב, או לרכוב על אופניים וריצת בוקר, לפני הקפה הראשון…".
הגענו לדירות. אל הבית. איך העקרונות שהגדרת מיושמים בהן?
"התבקשנו על ידי היזם להציע כמה סגנונות עיצוביים כדי להמחיש לדיירים מה ניתן לעשות ולהציע מבחר, בכולן שמרנו על אותם עקרונות: הטמעת חומרי הגלם הנכונים לחיזוק תחושת הבית הירושלמי, תכנון תאורה הממקסמת האור הטבעי ואת האווירה הביתית, קשר עין פנים חוץ ל'מסגור' הנוף המשגע בחוץ. אני חושב שאנשים מעוניינים לראות את חייהם כרצף זמנים וחוויות ולכן יש חשיבות שהסגנון העיצובי יהיה מחובר חזק למורשת היסטורית. יש דירות בהן פתח היציאה למרפסת בעל קשת ירושלמית, המחבר את עיצוב הפנים בדירה עם האדריכלות של המבנה. גם חיפוי אבן על גבי אחד הקירות בחלל המגורים בדירה יוצר את החיבור המיוחד שחיפשנו.
4 צפייה בגלריה
(הדמיה: באדיבות בראשית)
"אדם ייכנס לדירתו החדשה ב'בראשית' וירגיש בבית, יתחבר רגשית מיד. פה זה השורשים, בחרנו לחבר בין החללים השונים - מטבח, פינת האוכל ופינת הישיבה - לחלל אחד גדול ומרווח ובליבו - המטבח. כל המטבח הוא רהיט - גם בנוכחות שלו בחלל, בחומרי הבנייה ובצבעוניות, ידיות מטבח מפליז, המשקפת את הפרזול באזור. מסגרות בחזיתות ארונות המטבח, בפרופורציות המייצגות את שפת הנגרות המקומית ואת הטאצ׳ים האישיים יוסיף כל דייר באביזרים שלו.
"תכנון המטבח גם הוא שונה בבראשית ולא שגרתי מעולם הדיור המוגן - המטבח הזה נועד לאוהבי בישול שימצאו בו מקרר גדול, כיריים עם 4 להבות, קולט אדים נסתר ותנור בילד אין. פינת האוכל מוארת באינטימיות, פינת הישיבה בה יבלו דיירי הבית גם היא מוגדרת באמצעות תאורה."
סביבת מגורים היא לעתים קלישאה, איך התמודדתם עם זה?
”חשבנו מחוץ לקופסא. הבנו שסביבת מגורים היא שילוב של המרחב הפרטי בדירה ושל המרחבים הציבוריים. מכאן יצאנו לתכנון - חשבנו על הכל כדי ששטח הדירה ינוצל באופן היעיל ביותר, על תפקוד ברמה היומיומית, החל מפעולות כמו בישול ואירוח ועד לאיפה זורקים את המפתח בכניסה לבית או איפה מאחסנים את המזוודות. להשגת תחושת הפרטיות וההתאמה האישית תכננו מגוון דירות בסגנונות שונים שכולן עוצבו ורוהטו כולל פריטי נגרות מקוריים. הדירות הן דירות חכמות במובן התכנוני - ניצול מקסימלי של החלל, חומרי גמר איכותיים, דלתות אינטגרליות במטבח, דלתות הזזה. גם חכם - גם יפה. במרחב הציבורי ישנם גינות, פינות עבודה, חדר כביסה, חדרי אירוח לאירועים משפחתיים החל מארוחת ערב חגיגית ועד לחגיגת בת מצווה. דירות האירוח מיועדות גם למשפחות ולחברים המגיעים לביקור ומאפשרות לפנות מקום בחלל הפרטי".
מה מידת המעורבות שלך כיום בפרויקט?
"אנחנו כל הזמן בקשר עם היזמים, ערים לשטח, לתגובות והן, לשמחתי, טובות. אני חווה כאן משהו ייחודי שלא ראיתי בפרויקטים אחרים. ליזם חשוב לשמוע את חוות דעתם של הדיירים והוא מיישם את התובנות והעצות שלהם כבר בשטח. עיצבנו לאורך השנים פרויקטים רבים בארץ ובחו"ל, אבל "בראשית" היא פרויקט מרגש, ייחודי, בר קיימא, המכבד טבע, מורשת ואדם. אני משוכנע שהעיצוב תורם לגיבוש קהילה המורכבת מאנשים שחשוב להם להיות מעורבים, פעילים , לתרום לקהילה, להשתייך למעגלים חברתיים, להרגיש שייכות והם יודעים לנצל את הדיור המוגן בזמן הנכון."