דליית אל־כרמל, ובתרגום לעברית "גפן הכרמל", הייתה מאז ומתמיד מוקד משיכה למבקרים רבים מהארץ ומהעולם. בעשור האחרון מתחוללת ביישוב, הממוקם בטבורו של פארק הכרמל הירוק תמיד, מהפכה תרבותית, שממתגת אותו כמוקד תיירות ובילוי חדשני ועכשווי, ליברלי ומתקדם, המציע חגיגה גדולה ומתמשכת של תרבות, תיירות, פנאי וקולינריה מהמעלה הראשונה על פני השנה כולה. ובדומה לגפן, המקום מניב אשכולות של כישרון – מציור וצילום, דרך פיסול ומוזיקה ועד מדע וספורט.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
כך, מדי שנה בחודש מאי מתעוררים תושבי הכפר לחודש שלם של אירועי תרבות חינמיים, ששיאם בסוף שבוע תחת הכותרת "בשביל התרבות". מדובר באירוע שיא עם מגוון יוצא דופן של פעילויות מרחיבות לב הפתוחות לאלפי מבקרים מרחבי הארץ והעולם. לב הכפר הוותיק ייסגר לכלי רכב בסוף השבוע של 3-4.6.22, ויהפוך למתחם חגיגי עם פסלים חיים ותיאטרון רחוב, במות מוזיקה, להקות מחול ודבקה, מופעי דרבוקות, ג'אגלינג, סיורים מודרכים בכפר, בגלריות האומנות ובשוק הססגוני, הפעלות מוזיקליות, דוכני יצירה ואומנות וכמובן, מנות מהמטבח הדרוזי. במהלך כל החודש שלפני אירוע השיא, ייהנו תושבי הכפר עצמם ממופעים של הסטנאפיסט אדיר מילר לצד הזמרת והתגלית אמאלי, בת המקום, הרצאה של ד"ר נאדר בוטו, לצד מפגש עם הסופרת ליהיא לפיד ועוד, הכול ללא תשלום.
"זה שמונה שנים שהמועצה מקיימת את אירועי חודש התרבות, במטרה להנגיש את מגוון תחומיה לתושבי הכפר בני כל הגילים, ולאפשר לכל אחד טעימה מעולם התרבות שלנו. לא מדובר בתרבות הדרוזית, אלא בתרבות אוניברסלית, מזרח ומערב", מסביר אמיל חמאדה, הממונה על התרבות במועצה המקומית, ומוסיף: "כשרפיק חלבי נבחר לראשות מועצה, הוא הביא תפיסה שונה, שהוטמעה בהדרגה. היום כולם שותפים לשינוי ומחכים בקוצר רוח לחודש התרבות ולשאר מועדי החגיגות ביישוב".
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

חוגגים כל השנה

ואומנם, חודש התרבות אינו החגיגה היחידה בלוח השנה המקומי. כך למשל, בחודש אוקטובר מתקיים פסטיבל מספרי סיפורים; בחודש דצמבר נהנים התושבים מ"חודש חם" – פעילות תרבות, מוזיקה ושירה, שמחממים את הלב. חודש מרץ מוקדש למשפחה ולנשים, לרבות יום האישה ויום האם, בליווי אירועי הוקרה לתושבות הכפר, שרשמו הישגים יוצאי דופן. גם יום המעשים הטובים נכלל באירועי החודש. זאת ועוד, השנה לראשונה נערך ב־18.3.22 מרתון דליית אל־כרמל, שאירח לא פחות מ־1,500 רצים מכל הארץ. "רצינו שהרצים יכירו את היישוב, וזה היה אירוע מוצלח מאוד. בפעם הראשונה שמנו את דליה על מפת המרתונים, וכולי תקווה שבעתיד נקיים מרתון מלא", אומר איימן פירו, איש הברזל שיזם וניהל את המרוץ.
5 צפייה בגלריה
רפיק חלבי, ראש מועצת דליית אל כרמל
רפיק חלבי, ראש מועצת דליית אל כרמל
רפיק חלבי, ראש מועצת דליית אל כרמל
(צילום: יח"צ)
בחודש יולי, 10 ימים לפני חג הקורבן, היישוב מציין את "לילות החג" – עם הפנינג משחקים לילדים, מופעי רחוב לצד מופעים של אומנים מובילים, חלוקת העוגה האופיינית לחג ועוד.
למעשה, אווירה חגיגית מורגשת ברחבי היישוב בן 18,000 אלף התושבים בכל ימות השנה, עם קישוטים ודגלים לרוב.
5 צפייה בגלריה
 פסטיבל בדליית אל כרמל
 פסטיבל בדליית אל כרמל
פסטיבל בדליית אל כרמל
(צילום: יח"צ)
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
"חיים ויוצרים ביישוב סופרים, משוררים ומוזיקאים רבים, לצד ציירים, צלמים ופסלים רבים, כגון עבדאללה אלקרא, סאלח אלקרא וסאם חלבי, המציגים את יצירותיהם במגוון תערוכות. יש לנו גם קיר גרפיטי, שהוא הגדול בישראל", מציין ראש המועצה חלבי, שהוא הרוח החיה מאחורי המהפכה, ומבשר על אירוע נוסף בשלבי תכנון - פסטיבל הכנאפה, שהכוונה לקיימו בחג הסוכות הבא.
"אנחנו שמחים להזמין את עם ישראל לחוויה בלתי נשכחת ביישוב בטוח, נעים אוהב ומחבק", מסכם חלבי.