הרחק ממרכז הארץ, בעיר דימונה, מתגשם חזון חינוכי פורץ דרך בקנה מידה עולמי. התלמידים רושמים הישגים יוצאי דופן בזכות פדגוגיה המשלבת רובוטים, רחפנים, מערכות תלת ממד ועוד. העובדה הזו לא נעלמה גם מעיני הנהלת משרד החינוך, שזיכתה את הישוב לאחרונה בפרס החינוך הארצי.
במקום קלסרים וספרים מסתובבים המורים בבתי הספר בדימונה עם מזוודות מתכת מבהיקות, ובהן אמצעי לימוד חדשניים, שנראים לקוחים מסרטי מדע בדיוני. רחפנים מרחפים מעל הכיתות ורובוטים מסתובבים במסדרונות ובמרחבי הלמידה הטכנולוגיים המתקדמים - מי שמסתובב בבתי הספר בדימונה עשוי לחשוב שעבר דרך שער לעולם עתידני.
4 צפייה בגלריה
(צילום: מקסים גלובנוב)
תכנית אדליס – דרכא, הפועלת לאור חזונה של נאמן קרן אדליס, רבקה בוכריס, שלאחרונה קיבלה על פעלה ד"ר לשם כבוד מהאוניברסיטה עברית, החליטה לתמוך במערכת החינוך של העיר דימונה מתוך רצון לסייע בפיתוח העיר. החזון כיוון לחיזוק הדור הצעיר והצמחתו לאופקי מנהיגות המחר של המדינה באמצעות הצעדת מערכת החינוך כולה, מכיתות א' ועד י"ב, לקדמת החדשנות הפדגוגית והטכנולוגית, בהשראת מערכות החינוך המתקדמות בעולם.
לצורך כך, יצרה הקרן שיתוף פעולה עם רשת דרכא שנכנסה לפעול, לצד עבודתה במערכת החינוך העל יסודי, גם בבתי הספר היסודיים בדימונה. אגף החינוך בעיריית דימונה היה שותף פעיל ומלא מתחילת הדרך, והצטרף לחזון פורץ הדר, כך שעד מהרה גובשה תכנית עבודה הוליסטית, המקיפה את כלל תלמידי העיר דימונה מכיתות א' ועד י"ב, עם דגש רב על חינוך איכותי וחדשני בכיתות בתי הספר היסודיים. תמיכה תקציבית חסרת תקדים של קרן אדליס, לצד ליווי ותמיכה קונספטואלית של מובילת המהלך, נאמן קרן אדליס, רבקה בוכריס, חוללו עד מהרה תכנית סדורה שבמהלכה חתירה למהפכה של ממש בחוויית ההוראה והלמידה של בתי הספר בעיר. תכניות הלימודים הותאמו למאה ה -21, כאשר חלקים גדולים מפרקטיקות הלימוד והטכנולוגיה הלימודית משמשים כצעד חלוצי, ראשון מסוגו בארץ.
4 צפייה בגלריה
רבקה בוכריס
רבקה בוכריס
רבקה בוכריס
(צילום: באדיבות קרן אדליס)
ניסינו להבין את חוויית הלמידה של אלפי תלמידי דימונה מעיניהם שלהם. רשימת הפרויקטים החינוכיים שאותה הם מנו בעיניים בורקות, הצליחה עד מהרה לסחרר אותנו. החל מכתה א' נפגשים התלמידים במסגרת אדליס-דרכא עם לימודים המשולבים במציאות מדומה, עם לימודי תכנות, כדורי ספיירו רובוטיים המשמשים ללימוד שפת הקוד, שימוש מונחה באייפדים לצורך משימות חקר, ומגוון עדכני של רובוטים, של רחפנים, ואפילו חשיפה לתחום התעופה.
המורים עברו הכשרות מיוחדות והקפדה על ליווי ותמיכה צמודים על מנת ללמד אותם כיצד להגביר את ההישגים הלימודיים באמצעות הפדגוגיה החדשנית, ובמקביל לקדם סקרנות, למידת חקר, אוריינות ויזמות, תכונות מרכזיות בעידן הגלובלי של המאה ה-21.
אבל לא רק הרובוטים המתוחכמים הם אלה שהפכו את בתי הספר של העיר דימונה למוקד עלייה לרגל מכל הארץ של מנהלי מוסדות חינוך, מובילי מדיניות חינוכית ואנשי חינוך רבים. בבתי הספר עוצבו מחדש מרחבי למידה חדשניים, כאשר כל בית ספר תוכנן על ידי ארכיטקטים ומעצבי פנים המתמחים בעיצוב מרחבי למידה ברוח המאה ה -21 בהתאם לצרכי בית הספר, לאופיו וליעדים הלימודיים והחינוכיים שלו. אי אפשר שלא להתרגש למראה ילדים המסתובבים בין מרחבים צבעוניים ומשובבי עין, המעודדים ליצור, לשבת בצוותא, לעיין ולחקור. כיתות הלימוד המסורתיות הופכות להיות פחות ופחות רלוונטיות כשרואים ילדים מסתובבים במרחבים מעוצבים ומזמינים ומתכננים ביחד, שקועים בעבודה ובחדוות יצירה, את הרובוט שאולי ישרת את כולנו בעשור הבא.
4 צפייה בגלריה
(צילום: מקסים גלובנוב)
מנהלי בתי הספר מספרים לנו כי ככל שהוטמעה התכנית וככל שהמורים הפכו מומחים להנחיית תהליכים לימודיים ברוח המאה ה -21 ניתן היה להבחין באופן ישיר בעלייה מתמדת של הישגי התלמידים. אבל בנוסף לכך, לא ניתן היה להתעלם מסט שלם של מיומנויות חיים שרכשו התלמידים במהלך הלמידה. מורים מדווחים כי כבר בגילים הצעירים של בית הספר היסודי ניתן היה להבחין בעלייה מובהקת בהיבטים של בטחון עצמי, יכולות מתחום היזמות, קידום כישורי מנהיגות וגם העצמה של תחושת השייכות לעיר דימונה. החוויה הלימודית יצאה לא רק מגבולות הכתה, אלא גם מגבולות בית הספר. צוותי החינוך והתלמידים קיבלו על עצמם להעביר את חוויית הלמידה החדשנית גם למשפחה ולקהילה. כחלק מתפיסת עולם של פיתוח תחושת מסוגלות בקרב התלמידים והעצמת כישורי המנהיגות שלהם התפתחה "פדגוגיה מוניציפלית". תלמידים לימדו את בני המשפחה פרקים מתולדות העיר, הנחו תהליכים לימודיים סביב השולחן המשפחתי בחגי ישראל ועוד.
בזכות כל אלה הצליחו תלמידי דימונה לעבור את משבר הקורונה העולמי בקלות יחסית. למעשה, ההישגים העירוניים בכל המדדים עלו באופן משמעותי למרות אתגרי החינוך שאפיינו את שנות הקורונה במערכות החינוך בעולם. ההישגים המרשימים של תלמידי דימונה באים לידי ביטוי גם בציונים בית ספריים וגם במבחנים הארציים השונים. כאמור, בניגוד מוחלט ובולט לירידה המשמעותית בהישגי התלמידים בקריאה וכתיבה בכל רחבי הארץ, כפי שפורסם באמצעי התקשורת לאחרונה. הצלחת התוכנית תרמה ללא ספק להישגים המשמעותיים של תלמידי העיר, אשר זיכו את דימונה בפרס החינוך הארצי היוקרתי לישוב בעל מערכת חינוך מצטיינת. ניתן כיום לסכם בסיפוק כי לכניסתה של תכנית אדליס-דרכא לעיר דימונה הייתה תרומה מכרעת לפריחה בתחום החינוך, בדגש על חדשנות פדגוגית רב ממדית ברמה הגבוהה ביותר ובעוצמות שגם בישובים מבוססים במרכז הארץ לא ניתן עדיין למצוא.
4 צפייה בגלריה
(צילום: נווה נויפלד)
רבקה בוכריס, נאמן קרן אדליס: "אנו מחויבים לעשות ככל שביכולתנו כדי להפוך את החינוך לראשון במעלה ברשויות המקומיות בפריפריה ולסייע להן בכך. אנו פועלים למיגור נשירה של תלמידים מבתי הספר ולכך שבית הספר ישמש כמקום מרכזי ומשמעותי שיצמיח את ילדי בתי הספר, יתרום להתמדתם ולשגשוגם. נעשה הכל על מנת לאפשר לכל תלמיד ותלמידה לקבל את החינוך האיכותי ביותר על מנת שיוכל להצליח באקדמיה ובחיים".
ראש העיר דימונה, בני ביטון: "אני גאה בתלמידי דימונה, אשר זיכו את העיר בהישגים המרגשים וחסרי התקדים הללו הן בהיבטים הלימודיים והן בהיבטים הערכיים. אין ספק כי הצלחה זו נזקפת לזכותם של התלמידים של הוריהם, של הצוותים החינוכיים המעולים בדימונה בהנהגתו המקצועית המסורית של אגף החינוך ובעיקר לקרן אדליס ולגב' רבקה בוכריס שהאמינה בדימונה, תמכה וליוותה בחזונה את הצלחת התכנית. אני מודה גם לרשת דרכא על השותפות האמיצה, על המקצועיות ועל התמיכה".
מנהל אגף החינוך בעיר דימונה, ד"ר מקס פרץ: "הרכיב המרכזי בעיניי של מהפיכת המצוינות החינוכית המרגשת בעיר הינו הרלוונטיות שבלמידה חדשנית ופורצת דרך, כזו שמעצימה הן את התלמידים והן את המורים. זוהי זכות גדולה, להיות מוערכים על ידי מומחי חינוך מובילים בארץ, כמייצגים את חוד החנית בתחום של חדשנות חינוכית. כל זאת בזכות שיתוף הפעולה המבורך של אגף החינוך עם תכנית אדליס-דרכא, עם הצוותים המסורים ועם התלמידים היקרים של דימונה".
ד"ר גיל פרג, מנכ"ל רשת דרכא: "מהפיכות חינוכיות לא קורות מעצמן. ודאי לא מהפכה כגון זו שהתחוללה בעיר דימונה בשנים האחרונות. לקרן אדליס, הנאמנה לדרכו של אנדרה דלורו, בהנחייתה של נאמן הקרן, גב' רבקה בוכריס תרומה מכרעת להצלחה החינוכית המרגשת ומעוררת ההשראה שהתחוללה כאן. הצלחה, שאף זיכתה את העיר דימונה בפרס החינוך הארצי. אני מודה גם להנהלת העיר שנרתמה למאמץ המשותף להביא את מערכת החינוך בעיר דימונה לשורה הראשונה של מערכות החינוך בישראל ואל מקום של כבוד גם במערכות החינוך המתקדמות בעולם".