"הרעיון שאעבוד תוך כדי לימודים ואצבור ניסיון תעסוקתי דיבר אליי מאוד, ועל אף החששות, מצאתי דרך לשלב ביניהם ועדיין השגתי ציונים טובים", כך מספרת אלה רוזנברג, בוגרת הנדסת כימיה, שזכתה לסיוע ותמיכה מהמכללה הטכנולוגית באר שבע ומיצרנית הרכיבים האלקטרוניים המובילה VISHAY דימונה.
היא מספרת שבמהלך לימודיה שולבה להתנסות מעשית במחלקת מחקר ופיתוח בחברה ונחשפה לראשונה לייצור קבלי טנטלום, המשמשים בתעשיות הרכב, הרפואה, המחשבים, התקשורת, התעופה והחלל. "התוכנית הלאומית להכשרת הנדסאים אפשרה לי להתנסות בפועל בעבודה בתעשייה ולצבור ניסיון תעסוקתי. ניתנה לי היכולת להבין את השוני בין הנלמד בתנאי מעבדה ובין העיסוק בדבר עצמו. הניסיון והביטחון שצברתי הקלו את השתלבותי בעבודה וסיפקו לי נקודת מבט טובה יותר של החומר התיאורטי", מספרת אלה, שכיום מועסקת בחברה במשרה מלאה כטכנאית מחקר ופיתוח. "אני שמחה בבחירה שלי וממליצה לאחרים לנסות ולהעז".
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
והיא ממש לא לבד. "התוכנית הזו היא פשוט מתנה לכל סטודנט - מי שלא נרשם, לא יודע מה הוא מפספס!". את ההמלצה החמה הזו מספקת רעות סדיקוב, סטודנטית במכללה הטכנולוגית באר שבע. בקרוב תסיים רעות לימודי הנדסאית כימיה במסגרת התוכנית הלאומית, כשתוך כדי לימודיה, היא מבצעת בהתנסות מעשית בשכר בחברת חיפה נגב טכנולוגיות. "בזכות הניסיון התעסוקתי שאני רוכשת, אני מבינה מה אני עושה, וכל האסימונים מהשיעורים נופלים בהתמחות". לדבריה, החיבור עם חיפה נגב טכנולוגיות יוצא דופן, והיא מלווה על ידי מנהלת מעבדה וצוות עובדים ותיק ומסור, שמסייע לה בניסויים ורוצה בהצלחתה.
עבור נדיה אבו נאדי, בוגרת המחלקה לאדריכלות ועיצוב פנים, ההחלטה ללמוד במכללה היא אקס פקטור אמיתי: "היום אני יכולה לומר שהבחירה במגמה לאדריכלות ועיצוב פנים, עם העזרה והסיוע שקיבלתי במהלך הדרך, בעצם הצילה את חיי!". נדיה חששה שלא תוכל להגשים את החלום בשל המצב הכלכלי בבית, אך אימה ראתה פוסט על תוכנית ריאן המעניקה 80% הנחה ללימודי הנדסאים והשאר היסטוריה. "התחלתי את לימודיי בתקופת הקורונה, כך שהלימודים היו בזום וציפיתי שהיחס לא יהיה אישי. להפתעתי, ראיתי שכל המרצים מתייחסים אישית לכל סטודנט וסטודנט, רמת הלימודים הייתה גבוהה ומאוד מתודית ומסודרת", היא מספרת.
אלה הם רק שלושה מתוך מאות סיפורים מעוררי השראה של בוגרי המכללה הטכנולוגית באר שבע להכשרת הנדסאים וטכנאים מוסמכים. למעשה, מדובר בגלגולו של המרכז הראשון להכשרה מקצועית בישראל, שהוקם בשנת 1954 על ידי שרת העבודה דאז גולדה מאיר כמענה לצורך הדחוף בכוח עבודה מיומן. לימים הפך המרכז למכללה הטכנולוגית להכשרת הנדסאים הגדולה בישראל, שפועלת במסגרת המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית (מה"ט). במרוצת השנים הוכשרו במכללה הוותיקה כ-65 אלף בוגרים לטובת המשק והתעשייה, ובהחלט ניתן לקבוע שהתעשייה בדרום הארץ מבוססת כמעט כולה על בוגרי המכללה, המאיישים מגוון עצום של תחומים טכנולוגיים, החל בתעשיות הביטחוניות ועד חברות ההייטק המתקדמות ביותר.
כיום לומדים במכללה כ-2,000 סטודנטים, מתוכם כ-1,650 לתואר הנדסאי ועוד כ-350 לקראת תעודה במסגרת מדור השתלמויות.

פורצים גבולות של חדשנות

עם השנים ובפרט בעשורים האחרונים שוק העבודה מתעדכן בקצב מסחרר, ודורש מענה בדמות הכשרה מתקדמת, תוך התנסות מעשית רלוונטית. במכללה הבאר-שבעית מבינים לעומק את הצורך ואת המשמעויות הנגזרות, ויצרו רשת שותפויות עם החברות והארגונים המובילים במדינה, זאת במטרה לספק לסטודנטים את הכלים המתקדמים והיעילים ביותר לקריירה מבטיחה, איכותית ומתגמלת. בין הגופים ניתן למנות את אינטל, אלביט, חברת החשמל, טבע, כימיקלים לישראל, הקריה למחקר גרעיני, רכבת ישראל ואחרים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
מסלול הנדסאים כולל מגמות לימוד רבות ומגוונות, המתכתבות כולן עם צורכי השוק. לצד תחומים מסורתיים כגון הנדסה אזרחית, הנדסת חשמל, תעשייה וניהול, הנדסאי מכונות, אלקטרוניקה וכיוב', עומדות כיום לבחירה מגמות חדשות ופורצות דרך, ביניהן:
הנדסאי עיצוב תעשייתי – אשר נדרש בכל מפעל או בית עסק לצורך פיתוח קווי מוצרים משלב התכנון והפיתוח, דרך תהליכי הייצור ועד השיווק והמכירה.
מסלול נוסף חדש שנפתח השנה במגמת הנדסאי תעשייה וניהול ,התמחות במערכות מידע. המסלול נפתח , במסגרת התוכנית היוקרתית של צה"ל "פעמי עתידים", המשותפת עם המכללה האקדמית להנדסהSCE , יצטרף למסלולים הקיימים בתוכנה ובאלקטרוניקה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
בימים אלה גם משלימה המכללה גיוס למחזור השני של הנדסאי אלקטרוניקה במגמת תקשורת, במסגרת פרויקט "עתידאים" היוקרתי, ובשיתוף עם חברת אלביט ערד, חטיבת תקשוב וסייבר.
ויש גם מגוון פרויקטים בשיתוף עם גורמים מובילים בתעשייה, למשל:
חדש: הכשרת טכנאי DevOps – בשוק ההייטק הדינמי נדרשים כיום באופן הולך וגובר מומחי פיתוח ואופרציה לשם יצירת חיבור בין כלל צוותי הטכנולוגיה שפועלים בארגון – ממפתחים, דרך מנהלי המוצר ועד לאנשי השיווק. הטכנאים מלווים את כל תהליך הולדתו של יישום חדש עד להפצה ללקוח. ההכשרה בתחום מאפשרת לבוגר להפעיל חשיבה מחוץ לקופסה בתכנון, בנייה ותחזוקה של מוצר גמיש ומוטה ענן (cloud native). התוכנית מתקיימת בשיתוף גורמים רבים, כגון גופי אמ"ן בצה"ל (8200) ומשרד העבודה, המלווים את הסטודנט לאורך שנות הלימודים ומאפשרים לו להתמחות במקצוע באופן פעיל תוך כדי לימודיו.
התוכנית הלאומית – מיזם בשיתוף גורמי תעשייה רבים בהם טבע, אסם, וישיי, שטראוס, חיפה כימיקלים, ICL ועוד, המאפשר ללמוד את אחד משלושת התחומים: בקרה ואוטומציה, מכונות וכימיה, ובד בבד להתחיל להתמחות אצל הגופים השותפים, לרבות קבלת שכר עבודה, מלגת קיום עד 3,000 שקל והשתלבות בעבודה תוך כדי לימודים החל בשנה השנייה. כמובן, במצב של שביעות רצון הדדית של הבוגר והחברה המעסיקה – ישתלב בה הבוגר באופן קבוע.
תוכנית ייחודית להכשרת המגזר החרדי במסלולי הנדסאים - מסלול לימודים המתקיים במסגרת התמיכות של המדינה למגזר החרדי. המסלול כולל לימודי מכינה טכנולוגית במטרה להשלים את תנאי הקבלה הנדרשים ללימודי הנדסאים. ניתן להירשם למסלול יום או מסלול משולב. במסגרת זו מקבלים המשתתפים מלגת לימודים מלאה, סיוע וחניכה למשך תקופת הלימודים ואף סיוע בהשמה לעבודה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
חיפוש בין מסלולי הלימוד הייחודיים הנוספים מעלה, למשל, אדריכלות ועיצוב פנים, אדריכלות נוף, הנדסאי הנדסה רפואית בהתמחות מכשור רפואי, הנדסת תוכנה וסייבר ועוד.

כרטיס כניסה לתעסוקה איכותית

אם תבדקו באילו תפקידים השתלבו בוגרי המכללה, תמצאו ביניהם מנכ"לים, ראשי רשויות, מנהלי מוסדות חינוך ואנשי מפתח במקצועות הטכנולוגיים. רובם עובדים במקצוע שאותו למדו ובמגוון רחב של תפקידים מבנייה ותשתיות, דרך חברות הייטק ומפעלים מובילים ועד בתעשייה הביטחונית.
"לתואר הנדסאי קיים ביקוש משמעותי בשוק העבודה הישראלי, והיצע המשרות גדל מדי יום", אומר יעקב דור, מנכ"ל המכללה בשנתיים האחרונות ומזכיר פורום של המכללות הטכנולוגיות מזה 13 שנה. "תואר הנדסאי ממצב עצמו כמשמעותי במשק הישראלי ומהווה כרטיס כניסה לתעסוקה איכותית בחברות המובילות. רבות מהחברות במשק דורשות, כתנאי כניסה לתהליכי המיון, השכלה טכנולוגית רלוונטית ממכללה איכותית ומובילה, והמכללה שלנו מספקת בדיוק את זה", הוא מוסיף. "בשנים האחרונות אנו עדים גם לעלייה משמעותית בהיקף האקדמאים המבצעים הסבה מקצועית ומגיעים ללמוד במסלולי הנדסאים, שיאפשרו להם השתלבות מהירה יותר בשוק העבודה המשתנה".

5 צפייה בגלריה
יעקב דור,  מנכ"ל המכללה בשנתיים האחרונות ומזכיר פורום של המכללות הטכנולוגיות
יעקב דור,  מנכ"ל המכללה בשנתיים האחרונות ומזכיר פורום של המכללות הטכנולוגיות
יעקב דור, מנכ"ל המכללה בשנתיים האחרונות ומזכיר פורום של המכללות הטכנולוגיות
(צילום: יח"צ)
לצד הלימודים האפקטיביים, דור מספר בגאווה על קיבוץ הגלויות שמתקיים במכללה: "המכללה שמה לנגד עינה מטרה חברתית גדולה מאוד והיא לקדם אוכלוסיות מיוחדות ופועלת לצורך כך במגזרים רחבים ובכלל זה צעירים לפני גיוס, חיילים משוחררים, עולים חדשים, בני החברה הבדואית, הקהילה החרדית (גברים ונשים), תושבי הפריפריה ועוד. הלימודים זמינים לכולם, בזכות המסלולים הנוחים - מסלול לימודי בוקר למשך שנתיים או מסלול לימודי ערב במשך שלוש שנים, שמותאם לאנשים עובדים". לדבריו, כדי לתת מענה לכלל האוכלוסיות קיים במכללה מערך מלגות, בהן מלגות פר"ח, מלגות כלליות ומלגות למצטיינים, 90% מלגת שכ"ל לחיילים משוחררים ולבנות השירות הלאומי, עד חמש שנים לכל תקופת הלימודים במסלולי הנדסאים, לרבות המכינה הטכנולוגית.

מהפכה של חדשנות

בשנים האחרונות מתחוללת מהפכה של ממש במכללה עם שדרוג תשתיות וסביבת הלמידה והשקעת משאבים יוצאי דופן בשדרוג המעבדות ובהכנסת טכנולוגיות מתקדמות, לטובת שיפור מערך ההוראה ובכלל זה מערך ההוראה הדיגיטלי. "לאור משבר הקורונה המכללה המציאה עצמה מחדש, שיטות ההוראה הותאמו ללמידה מרחוק, חדרי הלימוד שודרגו למערך המאפשר גם הוראה היברידית, וכיום מאפשרת המכללה למידה רציפה וגם גישה מהבית לתוכנות מתקדמות", מסביר דור ומוסיף, כי "הפעילות הפדגוגית לא נפסקה לרגע, כאשר בטקס הדיפלומות האחרון חילקה המכללה מספר שיא של 533 דיפלומות לבוגרים שהשתלבו בצורה מיטבית בשוק העבודה המשתנה".
במבט צופה פני עתיד, אין ספק שהאתגר המקצועי המשמעותי ביותר של המכללה הוא הכרה בלימודי הנדסאים כשווי ערך לתואר ראשון. וכדי לעמוד באתגר מקפידים במכללה על תוכנית לימודים ברמה הגבוהה ביותר. הסטודנטים נבחנים בבחינות ממלכתיות ולומדים בפועל שעות רבות יותר מאשר במסלולים מקבילים בלימודי תואר ראשון. "אין שום סיבה שהדיפלומה שלהם תהיה שווה פחות מתואר ראשון אקדמי. מהלך כזה יעצים את ההשכלה הטכנולוגית ויבסס את ההכרה של הממסד בנחיצותה ובתרומתה להתפתחות המשק והחברה", מסכם דור.