השנה היא 2007, גדרה היא מועצה מקומית קהילתית שאינה מוכרת לרבים. היום, בשנת 2023, גדרה הפכה לאחד המקומות המבוקשים, המצליחים והאיכותיים בישראל, המונה מעל 32 אלף תושבים ועדיין שומר על הצביון הכפרי המיוחד.
על־פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, גדרה ניצבת במקום מכובד בין עשרת היישובים שנהנים מהגירה חיובית. מהנתונים עולה, כי רק בשנה האחרונה נקלטו ביישוב למעלה מ־1,500 תושבים חדשים. היישוב, שכבר חצה את רף 30,000 התושבים, ממשיך להתפתח, לגדול ולייצר עניין רב תוך שמירה על הייחודיות שלו.
5 צפייה בגלריה
כניסה לגדרה
כניסה לגדרה
כניסה לגדרה
(צילום: תומר פדר)
נתוני הלמ"ס נשענים על עשייה עקבית ונחושה, שמתפרשת על מגוון תחומי החיים ביישוב וכוללת, בין היתר, הקמת אזור תעסוקה, מסחר ותחבורה רחב ידיים, שישמש גם כמוקד תרבות ופנאי, לצד אישור תוכנית התחדשות עירונית ראשונה במסלול פינוי־בינוי, השקעה נרחבת בפיתוח שכונת גולדה החדשה ותכנון להרחבת היישוב בדרומה ובמערבה. את כל אלה לצד מיזמים נוספים ותוכניות צופות פני עתיד מוביל יואל גמליאל, ראש המועצה ב־15 שנים האחרונות, אשר מבהיר בריאיון כי לצד התנופה, ישמור על צביונה הכפרי של גדרה.
אחרי כל כך הרבה שנות עשייה במושבה – מה לדעתך הסוד שלה?
"כבר שנים אני חוזר ואומר שגדרה מובילה באיכות חיים. זו לא קלישאה, אני באמת מתכוון לכך. אני שמח שעכשיו אלה לא רק המילים שלי, אלא עובדות בשטח. הסוד שלנו הוא קודם כול בחינוך. חינוך הוא הבסיס לחברה בריאה, חזקה ומוצלחת, חינוך הוא הבסיס לעתיד ילדינו ולעתיד המדינה. מעבר לכך המושבה שלנו מתפתחת וצומחת, אך יחד עם זאת חשוב לנו לשמור על צביונה הכפרי ועל המרקם הקהילתי. צאו להסתובב בגדרה, לאן שתסתכלו, תראו פיתוח, בנייה והתחדשות. יחד עם ההתחדשות, אנו משמרים את המורשת של גדרה, שכן גדרה היא מושבה עם היסטוריה מפוארת והיא אחד מהסמלים הכי חשובים שיש למפעל ההתיישבות בארץ. ההגירה החיובית לגדרה היא, עבורי, תעודה המעידה על ההשקעה הרבה ועל איכות החיים במושבה. השקעה בחינוך, לצד הצמחת המושבה, תוך הקפדה על הערכים, ההיסטוריה ושימור המורשת הם היסוד לקהילה חזקה ולמושבה משגשגת ומבוקשת".
5 צפייה בגלריה
ראש המועצה המקומית גדרה, יואל גמליאל
ראש המועצה המקומית גדרה, יואל גמליאל
ראש המועצה המקומית גדרה, יואל גמליאל
(צילום: יח"צ)
הזכרת את החינוך כסוד ההצלחה של גדרה ותחומים נוספים שהפכו את גדרה למקום מגורים מבוקש. האם תוכל לפרט?
"מאז כניסתי לתפקיד שמתי בפניי את יעד החינוך בראש סדר העדיפויות. בבסיס החלטה זו עמד רציונל ברור מאוד – הכול מתחיל בחינוך. חינוך מגיל צעיר בונה קהילה חזקה, בריאה, ערכית ואיכותית ומייצר באופן טבעי מקום איכותי שטוב לגור בו. כיום גדרה מובילה בחינוך. אנחנו משקיעים בילדינו החל מהגיל הרך ועד הבגרות תוך שמירה על רצף חינוכי והשקעה בחינוך הפורמלי לצד החינוך הבלתי פורמלי. ההשקעה לאורך שנים רבות בתחום זה הניבה תוצאות – יש לנו נוער ערכי, מוביל ומנהיג, אנחנו רואים אחוזי גיוס גבוהים לצבא, זכינו בפרס החינוך הארצי, אנחנו יישוב מדגים חינוך ארצי ונמצאים בצמרת היישובים, עם אחוזי זכאות לבגרות העומדים על 98.8% לשנת תשפ"א (ללא חינוך מיוחד), המעידים על התהליכים שנעשו בתחום החינוך בגדרה. כמו כן, אני שם דגש על החינוך המיוחד, שאותו אנחנו מקדמים באופן קבוע מתוך ההבנה שכך נבנית וצומחת חברה וקהילה בריאה ואיתנה. במקביל לחינוך, אנו עוסקים בעשייה במגוון תחומים המבוססים על תוכניות אסטרטגיות מפורטות ואנו רואים את פירות ההשקעה - כך למשל אנו שמים דגש על התייעלות אנרגטית ושמירה על קיימות וסביבה ירוקה, מקפידים על פיתוח ושדרוג שכונות בכל האזורים בגדרה, ותיקים וחדשים. אנו פועלים לעידוד הספורט באמצעות הקמת ושדרוג מתקנים ציבוריים, שמים דגש על הגברת הביטחון האישי, שימור המורשת ועוד. כמו כן בימים אלה אנו נמצאים בשלבי פיתוח של אזור תעסוקה ומסחר, שימנף כלכלית את היישוב מצד אחד ויספק מקום לתרבות, פנאי ותעסוקה לתושבי גדרה והסביבה. שילוב של תוכניות ארוכות טווח ועשייה נחושה לאורך זמן מאפשר ליישוב לצמוח בצורה עקבית ומיטבית".
תוכל להרחיב על פיתוח מרכז התעסוקה והמסחר ביישוב?
"אזור התעסוקה והמסחר הוא יעד שהצבתי לעצמי בתחילת כהונתי כראש מועצה, מתוך הבנה שההשקעה באזור תעסוקה תצמיח את גדרה בטווח הארוך. הקמת אזור התעסוקה והמסחר דרש ביצוע תהליכים רבים, ולשמחתי, אנחנו נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים ומתחילים לראות את פירות ההשקעה. מדובר באזור הנמצא בפאתי המושבה על מנת לשמור על איכות החיים בגדרה, והוא מיועד למסחר, בנייני משרדים, הייטק ותעשייה קלה. בתוך כך באזור התעסוקה והמסחר צפויים לקום תחנת רכבת, איצטדיון גדול, מתקני ספורט, מרכזי נוער ועוד. כמו כן במקום יוקם מתחם ביג, שייתן מענה למגוון צורכי התושבים. מדובר בפרויקט משמעותי שיהווה מנוף כלכלי אדיר ליישוב ויאפשר לנו להמשיך ולהשקיע במגוון תחומים לרווחת התושבים ולטובת המושבה".
5 צפייה בגלריה
אזור תעסוקה ומסחר ומרכז ביג
אזור תעסוקה ומסחר ומרכז ביג
אזור תעסוקה ומסחר ומרכז ביג
(צילום: תומר פדר)
פרויקט משמעותי נוסף שהזכרת הוא קאנטרי גדרה, האם תוכל להרחיב עליו ועל פרויקטים משמעותיים נוספים ביישוב?
"ישנם פרויקטים הנמצאים בשלבי הקמה ופיתוח בימים אלה ויעדים נוספים העומדים בפניי. אחד הפרויקטים שנמצא כרגע בשלבים מתקדמים של בינוי הוא קאנטרי, שישמש מוקד לפעילויות פנאי וספורט לתושבי גדרה והסביבה. כמו כן לאחרונה אושר פרויקט פינוי־בינוי משמעותי בוועדה לתכנון ובנייה, שהוא מיזם התחדשות עירונית הראשון במושבה. זאת ועוד, אנו בעיצומה של השקעה נרחבת בפיתוח שכונת גולדה החדשה והצומחת לרווחת התושבים. במקביל לכך אנו ממשיכים לפעול לשימור המורשת של היישוב. לאחר שביצענו עבודות שימור במבנים היסטוריים, שדרגנו את רחוב הבילויים, שהוא רחוב הדגל של גדרה, אנו מוסיפים את פרויקט שער הבילויים, שיצבע את הרחוב ויאפיין אותו בסמלי המורשת של המושבה. זאת בד בבד עם פיתוח רחוב סברדלוב, בהתאם לצביון הכפרי של היישוב, רחוב שהוא המשכו של רחוב הבילויים ההיסטורי. גם בתחום הקיימות קבענו יעדים ברורים מאוד להתייעלות אנרגטית ושמירה על סביבה ירוקה ומקיימת, שהתבצעו וממשיכים להתבצע בימים אלה, כדוגמת התקנת תאים פוטו-וולטאיים על מבני ציבור ברשות".
5 צפייה בגלריה
הקמת קאנטרי גדרה
הקמת קאנטרי גדרה
הקמת קאנטרי גדרה
(צילום: תומר פדר)
דיברת על התייעלות אנרגטית, תוכל להרחיב?
"אחד הנושאים שעליו אני שם דגש, הוא נושא הקיימות. לנושא השפעה עצומה על עתיד ילדינו, ואני רואה חשיבות רבה להטמיע אותו בקהילה במגוון דרכים. בשנים האחרונות פעלנו רבות לקידום ולעידוד שמירה על הסביבה הן במסגרת החינוכית והן במסגרת הקהילתית. גם ברמה היישובית אנחנו מקיימים תהליכים להתייעלות אנרגטית, כמו, כאמור, התקנת מערכות פוטו־וולטאיות במבני ציבור לחיסכון בחשמל, הצבת עמדות טעינה לרכבים חשמליים, רכב שיתופי, מעבר לתאורת לד חסכונית ולרכבים היברידיים ועוד. אין ספק שהעשייה בתחום זה נותנת אותותיה, כאשר מוסדות חינוך רבים, כולל גני ילדים, הוסמכו לירוקים. נמשיך בעשייה בתחום זה, שכן מלבד חיסכון והתייעלות אנרגטית, הטמעת הנושא תאפשר לילדינו סביבה בריאה ובטוחה יותר ועתיד מבטיח".
מה תוכל לספר לנו על תחום התרבות ביישוב?
"תרבות היא חלק בלתי נפרד מאיכות חיים. בשנים האחרונות המועצה פועלת רבות, בשיתוף מרכז אופק - גוף האמון על התרבות והפנאי, לטובת הפקת אירועי תרבות לכלל הקהלים. אנו רואים שהתושבים מצביעים ברגליים ונהנים מהתכנים העשירים שמוצעים ביישוב, קרוב לבית. בד בבד אנו פועלים להקמת מבני תרבות נוספים על מנת להרחיב את הפעילויות. בתוך כך בחודשים האחרונים העברנו תקציבים גדולים למען התרבות בגדרה - בבית רחל המיתולוגי, שהוא אולם ותיק המהווה סמל יישובי, אנו משקיעים כ־22 מיליון שקל במה שעתיד להיות בית התרבות המרכזי במושבה, עם אולם שיכלול למעלה מ־400 מושבים. נוסף על כך אנו שואפים להפוך את גדרה למרכז תרבותי אזורי, ולשם כך השקענו שישה מיליון שקל בבניית אמפי גדול, שיוכל לשמש למופעים, אירועים ועוד. אנו מבינים את החשיבות בהענקת תוכני תרבות ביישוב, ומרחיבים את ההיצע לתושבים הן מבחינת תכנים והן מבחינת מתקנים".
5 צפייה בגלריה
(צילום: תומר פדר)
לסיום, מה עוד מצפה לגדרה?
"למושבה שלנו יש עוד הרבה פוטנציאל, המטרה המרכזית והעיקרית שלי ושל המועצה בראשותי היא לממש כמה שיותר ממנו. לשמחתי, בזכות תוכניות מסודרות, נחישות והתמדה, אנחנו זוכים להצמיח את גדרה, שכבר היום מסתמנת כאחד המקומות האיכותיים ביותר בישראל. זאת כיוון שאנו מובילים מדיניות צמיחה בצורה מחושבת ואחראית המאפשרת זאת. מבחינה גיאוגרפית, גדרה יכולה להתפתח רבות. נמשיך את תנופת הצמיחה באחריות תוך שמירה על האופי המיוחד של גדרה ועל צביונה הכפרי.
"בהזדמנות הזו אני רוצה להודות לחברי המועצה, לעובדי המועצה ולשותפים לדרך ולחזון שלי, על העשייה הברוכה למען גדרה שלנו. בסוף כולנו כאן ביחד למען מטרה אחת – לשמור על גדרה כבית עם איכות חיים".