עבור רובנו, השירות הצבאי הוא שלב מובן מאליו בחיים, בו אנחנו מעבירים את הזמן ומחכים לשחרור. עבור מעיין וישראל, לעומת זאת, השירות הצבאי היה שלב לא מובן מאליו כלל. בתור צעירים מרקע חרדי או בסיכון, צעירים אלו לקחו החלטה אמיצה והתגייסו למרות הקשיים, כדי לתרום ולהיות חלק מהחברה הישראלית. מה היו האתגרים הגדולים ביותר בהסתגלות של הם בצבא? ומהן השאיפות שלהם לעתיד בכל הנוגע לעצמם ולליווי חיילים בודדים כמותם?
לא משאירים אף חייל בודד. ynet והמרכז לסיוע לחיילים בודדים ישראלים ועולים ללא עורף משפחתי בשבוע התרמה מיוחד. להתגייסות ותרומות היכנסו>>

"עשיתי שינוי ותהליך עם עצמי במהלך השירות"

מעיין כהן, בת 25 ממעלה אפרים במקור, אומרת כי "הייתי נערה בסיכון וגדלתי בתנאים לא טובים במיוחד. עברתי כבר גמילה אחת במהלך החיים שלי, נגיד זאת כך". לקראת ההחלטה האם להתגייס או לא, כהן מספרת כי "הגעתי להחלטה שאני רוצה להתגייס ולחוות את החוויה, לסמן סוג של 'וי' למרות שהייתה לי התלבטות מאוד גדולה.
לא ידעתי לאן אני נכנסת ומה זה אומר בכלל צבא. חשבתי בהתחלה לעשות שירות לאומי אבל בסוף אמרתי לעצמי שאני עושה את זה ונותנת שנתיים למדינה". השירות הצבאי של כהן התחיל עם הלם גדול וקשיי הסתגלות לא פשוטים. "קיבלתי שוק של החיים, לא ידעתי מה לעשות, הרגשתי לבד, רציתי לברוח ולא להמשיך, אבל בסוף אמרתי שאם התחלתי משהו אני אסיים אותו כמו גדולה, ונלחמתי".
2 צפייה בגלריה
(צילום: ליאורה רויבינשטיין)
במהלך השירות כהן לוותה על ידי עובדת סוציאלית וגם קב"ן. בנוסף, כהן נעזרה במרכז לזכרו של מייקל לוין לסיוע לחיילים בודדים, "שם עזרו לי כמו משפחה אחת גדולה, ליוו אותי, תמכו בי ודאגו לי בכל נושא שהייתי צריכה. לפעמים לא ידעתי איך לגשת לדברים ואפילו איך לבקש עזרה. עשיתי שינוי ותהליך עם עצמי במהלך השירות".
עבור כל אותם צעירים אשר נמצאים במצב דומה לשלה, כהן אומרת "אל תפחדו מכלום. תעשו את מה שאתם חולמים עליו ולכו עם הרגשות שלכם. יש מי שיתמוך וייתן את הגב בכל שאלה ולקראת כל מטרה שאתם רוצים להגיע". במבט לעתיד, כהן אומרת כי "אני רוצה לעשות סגירת מעגל, שיהיה לי בית משלי ובעזרת השם החלום שלי הוא לארח אצלי חיילים בודדים בחגים ובשבתות".
לא משאירים אף חייל בודד. ynet והמרכז לסיוע לחיילים בודדים ישראלים ועולים ללא עורף משפחתי בשבוע התרמה מיוחד. להתגייסות ותרומות היכנסו>>

"לא משנה כמה עברת בחיים, הצבא מכין אותך לחיים האמיתיים"

ישראל יתח, בן 25 מקריית אתא, מספר כי "ההורים שלי התגרשו כשהייתי בן 10 והוציאו אותי מהבית. בהתחלה עברתי לפנימייה ואז כבר לא היה לי לאן לחזור. הייתי בישיבה והתגייסתי כי חבר שלי שהיה בגיוס חרדים הסביר לי שצבא זה יותר מרק שירות, זה גם מכין אותך לחיים, וגם יסדרו לי מקום מגורים. באותו שלב, לא הייתה לי קורת גג וגרתי ברחוב. יתח מתאר שירות שהתחיל קשה ומאתגר, "בעיקר כי לא האמינו לי ולקח זמן עד שאישרו לי מעמד של חייל בודד. עד אז עברתי בין חברים".
את הפעילות המבורכת של העמותות והגופים השונים הפעילים לטובת חיילים בודדים הכיר יתח בשנה האחרונה, "המרכז לזכרו של מייקל לוין לסיוע לחיילים בודדים היו מבין העמותות שהכי עזרו לי'". חיילים בודדים כמו יתח נעזרים בעמותות ובגופים שונים - החל ממועדונים המספקים מפגשים חברתיים, עזרה ביצירת חיבורים וקשרים, מיצוי זכויות, ועד סיוע בתווי מזון של רשתות כדוגמת מחסני השוק, אשר מספקת תווי מזון לחיילים בודדים.
עבור צעירים המתלבטים האם להתגייס, אומר יתח כי "אני הייתי עצמאי בשטח מגיל 10 ולמדתי מלא בחיים – לא משנה כמה עברת, הצבא מכין אותך לחיים האמיתיים. זו חוויה מטורפת שאסור לאף אחד לפספס". במבט קדימה, "המטרה הגדולה שלי היא לבנות משפחה", אומר יתח.

רשת מחסני השוק, תורמת לעמותות ולסיוע עבור חיילים בודדים

רשתות שיווק מובילות כמו רשת מחסני השוק, תורמות לא פעם לחיילים בודדים כמו כהן ויתח עם תווי מזון, כדי להקל עליהם בהוצאות השוטפות ולעזור להם להיות עצמאיים. רשת מחסני השוק, רשת קמעונאות מזון מהגדולות בישראל, מונה כיום 62 סניפים בפריסה ארצית. מעבר לפעילות המסחרית, הרשת פעילה ביוזמות חברתיות רבות ותורמת באופן תדיר לעמותות המקדמות ערכים חברתיים כמו שלוה, פתחון לב, נט"ל, ער"ן ועוד. בנוסף, כחלק מהאני מאמין של הרשת, היא שמה לה למטרה להעסיק כמה שיותר אנשים עם מוגבלויות בסניפיה השונים ומעניקה הזדמנות שווה לכל אדם באשר הוא ללא הבדלי דת, גזע או מין.
2 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות מחסני השוק)
בכל הנוגע לתמיכה בחיילים בודדים, רשת מחסני השוק, תמכה בשנים קודמות ביום שידורים מיוחד למען חיילים בודדים ישראלים חסרי עורף משפחתי שערך המרכז לזכרו של מייקל לוין לסיוע לחיילים בודדים, וגייסה בקופות סניפיה סכום נכבד שהועבר אליהם לתרומה. במהלך הנוכחי, לקראת שבוע התרמה מיוחד לעמותה, הרשת נרתמת שוב למען חיילים בודדים חסרי עורף משפחתי ומקדמת מבצע התרמה במסגרתו לקוחות הרשת יוכלו לתרום 10 ₪, או כל סכום אחר, בכדי שהעמותה תמשיך ללוות כמה שיותר חיילים בודדים ולהעניק להם רשת תמיכה יציבה ואיתנה.
שיתוף הפעולה נעשה ומנוהל על-ידי חברת אג’נדות. אג'נדות היא חברת תוכן חברתי (הראשונה והמובילה בישראל) שמתמחה בפיתוח אג'נדות חברתיות לארגונים עסקיים, בניית מגזר עסקי לעמותות, ובקידום מהלכי תוכן בווליום גבוה בכל הפלטפורמות. החברה הוקמה ב-2015, וב-2019 חברת peach נכנסה כשותפה בחברה. לאג'נדות כל היכולות הנדרשות בתוך הבית – אסטרטגיה, קריאייטיב, הפקה, עריכה והפצה.
מוזמנים להיכנס לסניפי רשת מחסני השוק ולתרום 10 שקלים עבור חיילים בודדים ללא עורף משפחתי ולהעניק להם את מה שלכולנו מגיע - בית חם.
לא משאירים אף חייל בודד. ynet והמרכז לסיוע לחיילים בודדים ישראלים ועולים ללא עורף משפחתי בשבוע התרמה מיוחד. להתגייסות ותרומות היכנסו>>