גוש עציון, קבוצת יישובים מדרום לירושלים, הוא חלק משמעותי בהיסטוריה הישראלית. במקביל, עם השנים הלכו יישובי הגוש והתפתחו ונכון להיום מדובר בנקודת מפתח. לצד חשיבותו של הגוש בסיפור תקומתה של מדינת ישראל עת התחוללו באזור קרבות קשים והפיכתו של הגוש למגן הדרומי של העיר ירושלים - גם בצד הכלכלי גוש עציון רושמת בתקופה האחרונה מהפכה של ממש, מהפכה שאחת ממוביליה היא החברה לפיתוח גוש עציון.
4 צפייה בגלריה
חברת התחבורה הפרטית הגדולה בישראל
חברת התחבורה הפרטית הגדולה בישראל
חברת התחבורה הפרטית הגדולה בישראל
(צילום: יח"צ)
ותיקי הארץ עוד זוכרים כי הגוש היה הקו האחרון להגנה על בירת ישראל, בימי תקופת מלחמת ששת הימים ובתי היישוב היו למעשה עמדת הגנה משמעותית על העיר ירושלים מבחינה צבאית. והיום, יש מי שרואה בהתפתחות הגוש המשך ישיר של אותה חשיבות צבאית היסטורית.
להתפתחות גוש עציון שותפים רבים, אך בין מחוללי השינוי המשמעותיים אפשר למצוא את החברה לפיתוח גוש עציון. אחד השינויים המשמעותיים שאפשרו את התפתחות הגוש ואת פעילותה הענפה של החברה לפיתוח גוש עציון קשור לשינוי התפיסה של ההנהלה בחמש השנים האחרונות. "אמונה חזקה שכלכלה המבוססת על עיקרון ה־WIN WIN היא הכוח המניע שחוצה קווים ומנצח מגבלות, דעות פוליטיות ויריבויות", צוות העובדים הבכירים בחברה, פועל ומצליח למיצוב החברה כשוות ערך לכל אחת מהחברות הגדולות במשק הישראלי והגלובלי. השיטה פשוטה - ככל שהחברה מתייעלת ומתקדמת לעבר מטרה זו, כך רווחי החברה גדלים, ובהתאמה - הרווחים לתושבי גוש עציון כולם. מדובר בתפישת עולם משמעותית והתוצאות לא אחרו להגיע.

מנוף לפיתוח כלכלי ועסקי

החברה לפיתוח גוש עציון הוקמה כחברה עסקית בשנת 1984 על ידי יישובי המועצה ובבעלותם, במטרה להיות המנוף העיקרי בפיתוח הכלכלי והעסקי של הגוש. מאז ייסודה עוסקת החברה באיתור הזדמנויות, וזאת על מנת לבסס תשתיות כלכליות איתנות לתושבי האזור. במהלך השנים הצליחה החברה לצבור מוניטין רב בכל תחומי פעילותה ולרכוש לעצמה לקוחות נאמנים בגוש עציון ומחוצה לו.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
מבין תחומי הפעילות של החברה, בולטים שניים בהם היא מובילה. הראשון קשור לכלי רכב והסעות והשני – לנדל"ן. "החברה לפיתוח הייתה ועודנה מובילה ארצית בתחום התחבורה כאשר היא נחשבת היום לחברת ההיסעים הפרטית הגדולה ביותר במשק הישראלי ומחזיקה ב-306 כלי רכב מתוכם 167 אוטובוסים ו-106 מיניבוסים ", מספר נויבואר. עוד מספר נויבואר כי "בחברה מועסקים בה 512 עובדים, והיא מנהלת ארבעה איזורי מסחר ותעשיה". כאמור, לחברה גם נגיעה נדל"נית לא מבוטלת והיא בעלת חלק בלתי מבוטל בתנופת הבניה של גוש עציון. החברה בונה בימים אלה 365 יחידות דיור ועל פי התוכניות, תבנה בשנים הקרובות עוד 1,680 יחידות דיור. לצד הבנייה, בחברה מספרים כי אנשיה אף מקדמים במרץ תכנון של עוד 22,736 יחידות דיור.

עסקים, יציבות ועקביות

ההישגים אליהם הגיעה החברה נובעים ממשנה סדורה של מנהליה. החברה פועלת על בסיס שלושה עקרונות על מנת להגשים את מטרותיה. הראשון גורס כי 'בעסקים כמו בעסקים', לא מתערבים בפוליטיקה ולא נסמכים על תקציבי ממשלה או צדקה. העיקרון השני מתייחס לשמירה על יציבות, שמירה על ההון האנושי שלה, כמו גם על השוכרים, השותפים והלקוחות שלה. העיקרון השלישי קשור לעקביות שבסיסה הוא חתירה קדימה ופריצה של תקרות הזכוכית ושל גבולות בארץ ובחו"ל.
4 צפייה בגלריה
   אהרוני נויבואר, מנכ"ל החברה  לפיתוח גוש עציון
   אהרוני נויבואר, מנכ"ל החברה  לפיתוח גוש עציון
אהרוני נויבואר, מנכ"ל החברה לפיתוח גוש עציון
(צילום: יח"צ)
דוגמה ליישום עקרונות אלו המובילים לפעילות מוצלחת של החברה אפשר למצוא במהלכים שהובילה לשיווק הדירות בגוש. בעוד המצב בענף הנדל"ן איזו מזהיר והיקפי הרכישות בירידה, הצליחה החברה להגיע להישג במסגרתו רק בתשעת החודשים האחרונים מכרה החברה 151 דירות בפרויקט הדגל שלה בישוב נוה דניאל. בחברה לפיתוח מסבירים כי: "בתקופה האחרונה אנחנו מזהים תנועה לכיוון מזרח, דהיינו אנשים שמגיעים לפרויקטים בגוש עציון לאו דווקא מתוך המרכיב האידאולוגי, אלא מחפשים איכות חיים, קהילה וחינוך איכותי ומגוון. הביקוש עצום".
עוד ערך מוסף משמעותי של החברה לפיתוח קשור למעורבות שלה עם הלקוחות. מדובר בשיתוף פעולה ברמה היום יומית במידה יוצאת דופן שאינה אופיינית לחברה עסקית. "זה חלק מהקסם של החברה, יתרונותיה ואתגריה", מספרים בהנהלת החברה, "הלקוחות שלנו פוגשים את החברה לפיתוח בנדל"ן, כשזו בונה את בתיהם, במרכזי המסחר שהחברה הקימה ומנהלת וגם בתחבורה, כשהאוטובוסים שלה אוספים מידי יום את ילדיה למוסדות החינוך מדובר במפגש יום יומי, דבר המעניק תחושת ביטחון לכל לקוחותיה בכל תחומי פעילותה. בסופו של יום - זו החברה של כולם".
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)