ההכרזה של פייסבוק השבוע על המיתוג החדש שלה "מטא", במסגרת הצגת חזון עתידני לחיים שלנו ברשת, חוללה סערה שעדיין מכה גלים ברשת. בחזון המטאוורס, משקפי מציאות רבודה ומדומה ואווטארים מאפשרים לנו לעבוד, לטייל ולבלות בחללים וירטואליים תלת מימדיים והסביבה הפיזית שלנו שזורה באלמנטים וירטואליים. מומחים שונים מתווכחים בניסיון להעריך האם וכיצד התכנית השאפתנית של מטא צפויה לשנות את חיינו. לדברי יריב ענבר, מנהל חדשנות עסקית בחטיבת מוצרי התוכנה של מטריקס, דבר אחד בטוח: ההכרזה שמה עוד יותר חזק על המפה את טכנולוגיית המציאות הרבודה אשר מהווה אחד מעמודי היסוד של החזון העתידני של מטא, ולכן מותגים יצטרכו לאמץ את השפה הזאת בתקשורת עם לקוחותיהם.
עוד לפני ההכרזה של צוקרברג, הפרסום במציאות רבודה, המשלב בין העולם הדיגיטלי לבין המציאות הפיזית, הפך בשנים האחרונות לאחד הטרנדים הצומחים ביותר בעולם הפרסום. מהם המותגים הגדולים בעולם שהרימו קמפיינים ענקיים של מציאות רבודה? איך יוצרים חיבור מוצלח בין מותג לצרכן באמצעות מציאות רבודה? על אלה ועוד שוחחנו עם יריב ענבר, מנהל חדשנות עסקית בחטיבת מוצרי התוכנה של מטריקס, המספקת פתרונות מותאמים אישית בתחום המציאות הרבודה, ונשארנו רק עם שאלה אחת, מי יהיה המותג הישראלי הראשון שיעלה באש את המתחרים בקמפיין מציאות רבודה, ויתחיל לדבר בשפת המטאוורס.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

עליית המציאות הרבודה – ההצלחה המטאורית של פוקימון גו

חלפו רק כמה שנים מאז שמשחק ה"פוקימון גו" כבש בסערה את העולם, והוביל לכך שמיליוני בני-אדם יצאו מביתם, והחלו לחפש יצורים דמיוניים ברחובות באמצעות הטלפון החכם. המשחק הייחודי, שתוך שבוע מהשקתו הפך למשחק הסלולרי המבוקש ביותר בארצות הברית, חשף בפני העולם את המציאות הרבודה, טכנולוגיה שהייתה קיימת עוד משנת 1992.
מציאות רבודה היא טכנולוגיה אשר מציגה רובד חדש על המציאות, ומוסיפה עליה אלמנטים וירטואליים, המתמזגים עם הסביבה הרגילה בזמן אמת ובאופן סימולטני. אל תתבלבלו עם טכנולוגיית מציאות מדומה (VR), שמציגה למשתמש מרחב וירטואלי לחלוטין, בעזרת מכשירים כגון משקפי VR המורכבים על העיניים ומנתקים את המשתמשים מהעולם האמתי. מאז העלייה שלה לתודעה ועד היום, טכנולוגיית המציאות הרבודה נמצאת בשימוש הולך וגובר בענפי התעשייה, המסחר והשירותים. שוק המציאות הרבודה לא מפסיק לצמוח, והוא צפוי להגיע לשווי של מעל 70 מיליארד דולר בשנת 2023.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הצצה לקמפיינים הכי מדוברים בעולם שהשתמשו במציאות רבודה – ברגר קינג מעלה קמפיין מציאות רבודה שמאפשרת ללקוחות "לשרוף" את השלט של המתחרה מקדונלד'ס
זמן קצר לאחר העלייה המטאורית של פוקימון גו, החלו לצוץ קמפיינים של מציאות רבודה. "כולם רצו למנף את ההצלחה הגדולה", אומר ענבר, "וכמה מהקמפיינים המצליחים ביותר בעולם בשנים האחרונות נעשו תוך שימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה. כך למשל, איקאה, ענקית הרהיטים משבדיה, השיקה את אפליקציית Ikea Place המאפשרת ללקוחות לבחור רהיטים מתוך קטלוג דיגיטלי, להציב את הפריט בבית ולדמות כיצד הסלון ייראה עם הרהיט החדש. אחרי שהצרכן התאהב בעיצוב החדש של הבית, הוא יכול לרכוש את הפריטים בלחיצת כפתור, מבלי להגיע לחנות".
המציאות הרבודה שיחקה תפקיד בקרב הלוהט בין רשתות ההמבורגר הגלובליות, כאשר ברגר קינג השיקה קמפיין בו המשתמש מכוון את הטלפון שלו לפרסומת של הרשת המתחרה, ו"שורף" אותה באמצעות AR כדי לקבל קופון להמבורגר חינם. ברגר קינג דיווחה על עלייה של עשרות אחוזים בפדיון באזורים בהם היה שלט של המתחרים וסניף ברגר קינג קרוב.
עוד מותג עולמי מוביל שרתם את טכנולוגיית ה-AR לטובתו בתקופה בה כולנו חששנו מאינטראקציה אנושית ומקומות הומי אדם, הוא יצרנית הרכב טויוטה, אשר פיתחה אפליקציית AR עבור דגם C-HR שלה, איתה יכול הרוכש הפוטנציאלי לחוות את הרכב מבפנים ומבחוץ מהבית, בלי להגיע פיזית לאולם התצוגה. על פי דיווחי החברה, מאות רכבים נמכרו דרך האפליקציה החווייתית.

מנהלי מותג? זה הזמן להתחיל לדבר עם הקהל שלכם בשפת המציאות הרבודה, ולקנות דריסת רגל במטאוורס

קמפיינים פרסומיים ברחבי העולם, שרתמו את טכנולוגיות המציאות הרבודה לטובתם רשמו תוצאות מרשימות במיוחד מבחינת חשיפה, מעורבות של הלקוח ויצירת הכנסות. כעת נותר לשוק הפרסום הישראלי לצעוד אל העתיד. "למעשה, זה לצעוד אל ההווה, כי העתיד כבר פה", אומר ענבר, "במיוחד אחרי בשורת המטאוורס שיצאה השבוע מפייסבוק או "מטא", צריך כבר להתחיל להתרגל. אגב, צוקרברג הוא ממש לא הטוען היחידי לכתר המטאוורס. גם אפל, מיקרוסופט, גוגל וחברות אחרות משקיעות סכומי עתק בתחום. המותגים אשר יעלו על הגל וישתמשו בקמפיינים של מציאות מדומה, יזכו לקמפיין פרסום אפקטיבי, חשיפה אדירה מבחינת יח"צ והילה של חדשנות מול המתחרים, כי הם כבר יתחילו לדבר עם הלקוחות שלהם בשפת המציאות הרבודה, שפת העתיד."
ותכלס, איך מפתחים קמפיין או מוצר AR איכותי? עובדים עם פלטפורמת המציאות הרבודה הנפוצה בעולם ועם צוות מיומן שמכיר את הטכנולוגיה על בוריה, ויכול ללוות את התהליך מקצה לקצה
3 צפייה בגלריה
(צילום: ptc.com)
לדברי ענבר, "כדי לממש מוצר מציאות רבודה איכותי, צריך לעבוד עם הכלים הטובים ביותר בשוק. אנחנו גאים להיות המשווקים הבלעדיים של Vuforia בישראל, פלטפורמת המציאות הרבודה הנפוצה בעולם, אשר פותחה על ידי חברת PTC האמריקאית, המובילה העולמית בענף. אחרי 4 שנים ועשרות פרויקטים בתחום ה-AR בישראל מול מפעלים, חברות, ארגונים וגופים ממשלתיים, אנחנו מחפשים את האתגר הבא בפעילות שלנו, ומציעים למותגים ומפרסמים שרוצים להיות הראשונים בתחום, ולקבל חשיפה על עצם פריצת הדרך. פרסום משולב AR מאפשר לייצר עניין, לשפר את המעורבות וגם למדוד את כמות הטראפיק על כל שלט פרסום - יכולת שלא הייתה קיימת עד היום. לבסוף, על רקע ההתפתחויות האחרונות, אני מאמין שבקרוב מאוד טכנולוגיית מציאות רבודה תהפוך להיות כלי חיוני בתקשורת עם הלקוחות הישראליים עבור מותגים רבים."
ענבר מוסיף כי "בעלים, מנכ"לים ומנהלי שיווק שרוצים להביא את המותג שלהם לשלב הבא בעולם הפרסום הדיגיטלי מוזמנים לספר לנו על השאיפות שלהם בתחום, או לחשוב יחד אתנו על המטרות שלהם, וכיצד אפשר לפתח פתרון מציאות רבודה למימוש שלהן".
יש לכם חלום על קמפיין או מוצר שיהמם את הצרכנים (ואת המתחרים)? לפרטים נוספים, ולקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות עם המומחים ל-AR של מטריקס, היכנסו>>