בחודש בו מציינים 55 שנים לאיחוד ירושלים, חוגגת תחנת הרכבת ירושלים יצחק נבון עשרה מיליון נוסעים שעברו בה, מאז חניכתה לפני כשלוש חצי שנים.
ניצלנו את ההזדמנות וביקשנו מערן בן דוד, מנהל התחנה, לערוך לנו סיור בתחנה הכי מיוחדת של רכבת ישראל.
ממפלס הכניסה על פני הקרקע אנו יורדים למפלס הכירטוס החכם. בעוד שמרבית הנוסעים ממהרים לרדת ממפלס זה עמוק מתחת לפני האדמה, שם ממוקמים הרציפים, ערן בן דוד לוקח אותנו לאזור סטרילי ואנו נבלעים בתוך שורה של מסדרונות שבסופם חדר פיקוד ובקרה מתקדם שמלא במסכים דיגיטליים, שעונים, מערכות חיווי שונות ומערכות בקרה השולטות על כל היבטי התחנה.
2 צפייה בגלריה
תחנת נבון בירושלים - התחנה השנייה העמוקה בעולם
תחנת נבון בירושלים - התחנה השנייה העמוקה בעולם
תחנת נבון בירושלים - התחנה השנייה העמוקה בעולם
(צילום: יח"צ)
"זוהי תחנת הרכבת הראשונה שמוגדרת כתחנה חכמה", מספר בן דוד. "המערכות המתקדמות בה יודעות לאתר ולזהות מראש תקלות, ואף לבצע קריאות תיקון. כך נחסך זמן רב מרגע גילוי התקלה ועד תיקונה". חדר הפיקוד והשליטה מאויש לאורך כל שעות היממה, שישה ימים בשבוע, וממנו ניתן לתפעל את כל המרכיבים המתקדמים בתחנה.
מדוע צריך חדר פיקוד ושליטה? "התחנה הזו היא תחנת הרכבת הכי גדולה בארץ, ואחת הגדולות בכל העולם. גודלה כ־74 אלף מטרים רבועים, ובה 500 חדרים, ומשולבות בה מערכות יוצאות דופן כגון הדרגנועים הכי ארוכים במזרח התיכון - באורך של כ־50 מטרים כל אחד ואורך כולל של 154 מטרים, מעליות מהירות רבות קיבולת, מערכות אנרגיה, חשמל, סיבים אופטיים, מצלמות, חיישני חום וטמפרטורה, מערכות תקשורת ועוד. כל אלה דורשים בקרה ופיקוח של אנשי צוות מנוסים.
זוהי התחנה העמוקה ביותר בישראל, והשנייה העמוקה ביותר בעולם, עומקה כ־80 מטרים מתחת לפני האדמה, וזה מביא עימו אתגרים עצומים לשירות ובטיחות.
מדוע לבנות תחנה עמוקה כל כך? "ירושלים ממוקמת בגובה של כ־800 מטרים מעל לפני הים, מה שמייצר הבדלי גובה בינה לבין מישור החוף. בניגוד לאמצעי תחבורה אחרים, לרכבת יש הגבלה בזווית השיפוע אותו היא יכולה לטפס, ועל מנת לגשר על פערי הגובה, נאלצנו לבנות קו רכבת שמורכב ממערכות של מנהרות וגשרים, ומסתיים כאן מתחת לאדמה".
מחדר הפיקוד אנו יוצאים שוב לאזור הציבורי ומצטרפים למאות הנוסעים הממהרים בדרכם מטה לעומק האדמה כדי לעלות על אחת הרכבות. הירידה בדרגנועים הארוכים היא חוויה בפני עצמה, אך ניתן לקצר את זמן הירידה ולהשתמש באחת משלושת המעליות הענקיות המהירות, שיורדות עשרות מטרים בשניות.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
בסיום הירידה אנו מגיעים למפלס G - מנהרת הקישור לרציפים. בימי שגרה המפלס הזה מלא בקישוטים וציורים המוקדשים לעיר הבירה, המלווים את הנוסעים בדרכם אל או מהרכבת. אך במקרה חירום חס וחלילה, המפלס הזה הוא מקלט אטומי אשר יכול להכיל כ־2,500 איש ולדאוג לכל צורכיהם למשך ימים ארוכים. "התחנה הזו בנויה כך שתוכל לספק את צרכיה לאורך זמן. יש בה מרכז אנרגיה ובו שלושה גנרטורים עם מיכלי סולר ענקיים של 20 אלף ליטר, שלושה מאגרי מים של כ־600 קו"ב, תיקי עזרה ראשונה וסיוע רפואי. שלא נצטרך", מוסיף ערן.
ירידה נוספת ואנחנו ברציפי הרכבת מהעמוקים ביותר בעולם. לראות רכבת ענקית באורך 400 מטרים ובמשקל של אלפי טון חונה בתוך מנהרה בבטן האדמה, זו חוויה מיוחדת במינה. הרכבת הזו היא אחת משלוש רכבות היוצאות מהתחנה מידי שעה, אל מגוון יעדים באיזור המרכז וירושלים. כל חצי שעה יוצאת מכאן רכבת אל נתב"ג, ת"א והרצליה, ולאחרונה נחנך שירות חדש בין ירושלים ומודיעין (ראו מסגרת). מידי יום עוברים בתחנה כ־35 אלף איש, ובימים מיוחדים, כגון חגים, המספר הזה מזנק.
בין כל נוסעי הרכבת שירדו וממהרים למעלית או לדרגנועים, אנו מזהים נוסע המתנייד עם כיסא גלגלים, ומלווה על ידי דייל שירות.
"רכבת ישראל היא כלי התחבורה הציבורי הנגיש ביותר בישראל", אנחנו גאים להסיע כ־60 אלף נוסעים עם מוגבלויות שונות מדי שנה, ולשמחתנו, המספר הזה צומח כל הזמן".
אז אתה חולץ הפקקים של ירושלים? "ברכבת ישראל שמנו לעצמנו למטרה לשפר את מרקם החיים בישראל, להוריד את זיהום האוויר, ולצמצם את הגודש ותאונות הדרכים, ואני שמח שהתחנה הזו מורידה מידי יום עשרות אלפי מכוניות מהכבישים הפקוקים של ירושלים והכניסות אליה", מסיים ערן.

קשת מודיעין – מירושלים למודיעין בפחות מחצי שעה

לאחרונה החלה רכבת ישראל בהפעלת הקו בין תחנות ירושלים יצחק נבון ומודיעין המאפשר נסיעה של כ־22-28 דקות בין ירושלים למודיעין. זאת לאחר שרכבת ישראל השלימה את הפרויקט הנדסי "קשת מודיעין" המחבר את העיר אל מסילת הקו המהיר לירושלים וכלל הקמת תשתית מסילה כפולה וחשמלית ובנייתם של שלושה גשרים ומנהרה, באורך כולל של כ־650 מטרים. בשלב הראשון תדירות הרכבות בקו עומדת על רכבת אחת בשעה, לכל כיוון, ובהמשך צפויה לעלות לשתי רכבות בשעה.