לפני כמעט 20 שנה, מיכל קליין עבדה בחברה להשכרת רכב. אחד מחבריה, שעבד באותה תקופה בחברת פז, סיפר לה באקראי על האפשרות להיות זכיינית בחברה ולנהל תחנת דלק יחד עם חנות נוחות.
"החלטתי לנסות את מזלי", היא מספרת. "זימנו אותי לאבחונים, עברתי אותם והפכתי לזכיינית הראשונה בפז. מהר מאד הבנתי שהגעתי למקום האידיאלי למי שרוצה לצאת לדרך חדשה. להיות עצמאי מצד אחד, אבל לא לקחת סיכונים ואחריות כלכלית גדולה מצד שני. זה קונספט נהדר שבו נמצאים מתחת למטריה רצינית שעוזרת לנהל את הדברים ולא לצעוד לבד בדרך הזו. יש לך מעטפת שעושה הכל וזה מאד מקל על כל המערך הזה של העצמאות".
2 צפייה בגלריה
פז Yellow
פז Yellow
מיכל קליין, זכיינית במתחם של חברת "פז yellow "
(אלבום פרטי)
מדובר, למעשה, במודל עצמאות גמיש: מצד אחד, הזכיין מתנהל כעצמאי, מנהל את העסק מול רשויות המס באופן ישיר-מס הכנסה, מע"מ, ניהול מלאי, עובדים, הפרשות פנסיוניות ועוד, מצד שני יש לו גב שעוזר לו לתפעל את התחנה ואת החנות, כמעט מבלי להדרש להעמיד הון ראשוני גדול כדי להרים את העסק או לשאת בהוצאות מפתיעות כמו תיקון מקרר שהתקלקל או נזילה. "הרעיון הוא פשוט: הזכיין לוקח על עצמו תחנה וחנות, מתפעל אותן ומעודד להגדלת פדיונות. בגדול, ככל שהפדיון עולה – ההכנסה של הזכיין עולה, על בסיס מודל ידוע וברור, כך שהפעילות טובה ומדויקת, ותמיד מתגמלת. אחד היתרונות הגדולים של זכיינות בפז היא עמידות בפני תנודות השוק, ובפני ארועים מקומיים ועולמיים, כך שיחסית למודלים אחרים של עצמאות, מדובר בבטחון תעסוקתי גבוה. בנוסף, החברה מאפשרת כל הזמן להתעדכן, להתחדש, להכיר את השטח. המתחם משתנה, הסחורה משתנה, יש מישהו שמנתח עבורנו את המכירות ואת נתח השוק, את היעילות שבסידור מדף זה או אחר, ומי שלוקח את העניינים בידיים ועובד ברצינות, יכול להרוויח יפה מאד".
קליין, נשואה ואמא ל-3 בנות, מתגוררת במיתר ומנהלת את סניף yellow market בבאר שבע. מבחינתה מדובר במסלול אידיאלי, במיוחד בתקופה הנוכחית. "ראינו את זה בתקופת הקורונה ושוב במלחמה הזו - קשה להיות עצמאי, יכולים תמיד להתרחש אירועים וטלטלות שמשפיעות על העסק, ומצד שני – הרבה אנשים עדיין רוצים לגדול ולהתפתח, אבל לשמור על הכנסה בטוחה ויציבה, כשיש להם גב. יש ב'פז' זכיינים בכל גיל - צעירים ומבוגרים עם איזשהו בסיס כלכלי, עם מוכנות לעשות צעד בדרך לעצמאות. הם מואסים בתלות במעסיק, בצורך להתנצל על כל יום חופש שהם לוקחים, באיום של היציאה לחל"ת בתקופות מסוימות. הם רוצים להיות הבוס של עצמם, אבל עדיין ליהנות מיציבות וביטחון שלא תמיד קיימים בסוגי עסקים אחרים. עם זאת, הם לא מוותרים על המימוש העצמי ורוצים לעשות משהו משמעותי שמביא לידי ביטוי את האישיות והכישרונות שלהם".
2 צפייה בגלריה
תחנת דלק פז
תחנת דלק פז
תחנת דלק פז
(באדיבות פז)

עד כמה מורכב לעשות את הצעד הראשון בזכיינות במתחם פז וחנות Yellow?
"לגמרי לא מורכב. הערבות בנקאית לא גבוהה יחסית. עוברים הכשרה, מקבלים תחנה ומתחילים לנהל אותה. מצד אחד, אני הבוס של עצמי - מחליטה באיזה שעות לעבוד, איך, כמה, מייצרת לעצמי צוות מנצח וגם גיבוי למקרה שאני לא נמצאת. מצד שני, המעורבות שלי ושל כל זכיין אחר חשובה להצלחת העסק אבל גם מתגמלת מאד. כל זכיין נהנה מליווי ומקבל כלים וידע קמעונאי שמאפשר לו לקחת את עצמו ואת העסק הכי רחוק שאפשר וכל זה, כאמור, כשהוא לא לבד". מה את עושה בפועל בתחנה?
"מנהלת הכל, מעסיקה עובדים, מזמינה סחורה, מתעסקת בהנהלת החשבונות, מפקחת שהכל מתקתק. יש לי עובדים שאני משלמת להם משכורות. יש מערך שלם. אנחנו מעין סופרמרקט שבו ניתן לרכוש הכל - מחיתולים ועד חטיפים ולי יש את המודל שלי שהתוויתי לעצמי עם הזמן. כל זכיין בפז מנהל את התחנה לפי הסגנון הניהולי שלו. לתפיסתי, מי שרוצה להיות מנהל טוב ולהצליח, צריך להשקיע ולהיות בשטח, להיות ראש גדול ולא לסמוך על זה שאחרים יעשו, אבל החריצות הזו משתלמת, כי העובדים רואים, לומדים ועושים גם בעצמם. מה שאני אוהבת זה בעיקר את ההתפתחות שאני עוברת עם השנים - לומדת את עולם הניהול והעסקים, משתדרגת, מתאימה את עצמי לתקופה. היו תקופות שבהן קיבלתי תחנות מאתגרות כי הוכחתי את עצמי והרמתי אותן למחוזות אחרים וכמובן שזה מתגמל גם ברווחים".
מה הקריטריונים לקבלה לזכיינות בפז?
"תמיד תהיה עדיפות למישהו עם ניסיון כעצמאי, אבל לא בהכרח. לא צריך ידע מסוים - יש הכשרות נהדרות והיום אני בעצמי חונכת בחברה. צריך לעבור אבחונים אצל מנהלי האיזורים שבודקים גם את הגישה השירותית, את יכולות הניהול, את הנכונות לבוא לעבוד ולא רק 'לבוא לעבודה'. זה גם מתאים מאד להורים - היה לי נוח לגדל את הבנות במסגרת העסק הזה. יש גמישות, השעות נוחות ותלויות בי, וגם אופי הניהול מתאים".

פורסם לראשונה: 17:02, 18.12.23