צלקות נחשבות בעיני רבים מהאוכלוסייה לאחת הבעיות האסתטיות המטרידות ביותר. למעשה קיומה של צלקת בולטת במיקום החשוף לעין כל, לא מתבטא רק בפגיעה בנראות האסתטית של הגוף אלא גם בפגיעה בביטחונם העצמי של הסובלים מכך. כמו כן, לא אחת הצלקות יכולות לגרום לסובלים מהן לוותר על פעילויות מהנות דוגמת רחצה בים או אימונים במכון כושר שכן אלו מצריכות לבוש חלקי, דבר ממנו חוששים הסובלים מכך.
עם השנים התרחב המנעד הטיפולי שנועד להתמודד עם הבעיה המציקה, ובטרם שנסקור אותו ננסה להבין מהי בכלל צלקת וכיצד מבדילים בין סוגי הצלקות השונות, שכן מאפייניהן של הצלקות משפיע על אופני הטיפולים, וטיפולים המתאימים לצלקת מסוג אחד, אינם מתאימים לצלקת מסוג אחר. לסיוענו בא המנתח הפלסטי הוותיק, ד"ר נועם חי, בעל מרפאת "מידטאון מדיקל" במגדלי מידטאון (EY) בתל אביב, מומחה בכירורגיה פלסטית ואסתטית ובטיפול בצלקות, וחבר האיגוד הישראלי, האמריקאי (ASPS), והעולמי (ISAPS) לכירורגיה פלסטית.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"צלקת היא למעשה תוצר של החלמה לא תקינה של הרקמות והעור אחרי פציעה, זיהום או דלקת דוגמת חתך, כוויה או פצעי אקנה. הגוף מייצר סיבי קולגן חדשים במקום בו התרחשה הפציעה ומכיוון שהגוף לא יודע לשחזר לגמרי את הרקמות והעור כפי שהיו בתחילה נוצרת צלקת בעלת מרקם וצורה השונים מהמצב קודם לכן", מסביר ד"ר חי. "ריפוי ללא הצטלקות מהווה כמובן את המצב האופטימאלי אליו אנו שואפים אך למעשה אין כמעט פציעה משמעותית שלא מותירה איזה שהוא סימן או הצטלקות בעור והמטרה שלנו היא לצמצם, למזער ולעדן את ההצטלקויות הללו ככל האפשר. לשמחתנו ישנם כיום טיפולים מוצלחים עד שלעתים לאחר טיפול מוצלח נתקשה לזהות היכן הייתה הפציעה."
יש אנשים בעלי נטייה להצטלק יותר מאחרים?
"בגדול ניתן לומר שהנטייה להצטלקות גסה יותר מאפיינת אנשים צעירים יחסית בעלי עור עבה ומוצק ובעלי גוון עור כהה. הצלקת תופיע לרוב באזורי גוף ספציפיים בהם העור עבה וגס ותכונות הריפוי בו אינן טובות. אזורים דוגמת הגב, הכתפיים וקדמת החזה. לעומת זאת, האזורים בהם תופעת ההצטלקות היא הנמוכה ביותר הם הפנים והעפעפיים. ככלל, ככל שהעור של המטופל דק ועדין יותר, גמיש יותר ובעל אספקת דם טובה יותר, כך הריפוי יהיה טוב יותר. אחד הגורמים המשפיעים ביותר לרעה על ריפוי והצטלקות הוא עישון סיגריות המכווץ את כלי הדם ופוגע באספקת הדם החשובה כל כך לריפוי התקין".
4 צפייה בגלריה
(צילום: +NewGel)
מהם שלבי יצירת הצלקת?
"ריפוי פצע בגופנו הוא תהליך רב שלבי. בהתחלה הגוף יוצר את הצלקת מתוך מטרה לסגור את הפצע כמה שיותר מהר, דבר המתבטא בצלקת גסה ובולטת יחסית. תהליך זה אורך שבועות בודדים ומגיע לסיומו בתוך כ-6-8 שבועות. השלב השני מכונה שלב הרימודלינג ובו עסוק הגוף בפירוק הצלקת הגסה והחלפתה בצלקת רכה ועדינה יותר. במסגרת הטיפולים שלנו אנו מעוניינים להשפיע על שני השלבים האלו של הצלקת".
"צלקת תקינה היא צלקת הקרובה ככל האפשר במרקם, בגמישות, ברכות ובצבע לרקמות שסמוכות לה וצלקת לא תקינה היא באופן משמעותי גסה, מורמת, בולטת, נוקשה ועבה יותר. צלקת זו בעלת גוונים עזים של אדום ארגמני כעדות לריבוי כלי דם בעור או בגווני חום כהים הקרויים "היפ-פיגמנטציה". מטרת הטיפול היא להפחית את יצירת הצלקת הלא תקינה כבר בשלב הראשון, ובמקביל בשלב השני לייצר אופטימיזציה של יכולת הגוף לפרק אותה ולהחליפה בצלקת יותר רכה ועדינה".
4 צפייה בגלריה
(צילום: +NewGel)

מהם סוגי הצלקות?
"באופן כללי, צלקות גסות מתחלקות לשני סוגים עיקריים: צלקות היפרטרופיות (נוקשות, כהות, בשרניות, מוגבהות אך עדיין בגבולות הפציעה המקורית), צלקות קלואידיאליות (צלקות גסות המתרחבות אל מעבר גבולות הפצע המקוריים). צלקות לא תקינות אחרות נובעות מהתרחבות והיחלשות רקמת הצלקת בעת תהליך הריפוי. צלקות אלו קרויות - צלקות אטרופיות (שקועות) המותירות קרעים ושקעים בעור ושכיחות במקרים כגון פוסט-אקנה, לאחר אבעבועות רוח, וסימני המתיחה או ההרזיה המפורסמים המופיעים לרוב לאחר לידה, או בתגובה לסטרואידים – צלקות שטוחות אלו המהוות קרעים בעור הנן תחילה אדומות (Striae Rubrae) ובהמשך הופכות רחבות דקות ובהירות (Striae Distensae).
"צלקת היפרטרופית הינה צלקת בולטת ומוגבהת הנשארת בגבולות הפציעה המקוריים ובעלת שוליים ברורים", מסביר ד"ר חי. "צלקת מסוג זה היא אדומה, מעובה ולעיתים מגרדת/מעקצצת או כואבת. קשה לעתים לאבחן האם צלקת גסה היא צלקת היפרטרופית הנובעת בעיקר עקב ריפוי פצע בתנאים שלא היו מיטביים וניתן להיטיב אותה באמצעים רבים או שמא היא תכונה יסודית של ריפוי הגוף שלא ניתן לשנות אותה אצל אותו אדם. צלקות קלואידליות הן העקשניות והקשות ביותר לטיפול ומופיעות לרוב בקדמת החזה, בתנוכי האוזניים לאחר פירסינג ובגב.
מהם הטיפולים העיקריים בצלקות?
"הטיפולים בצלקות נחלקים לניתוחיים ושאינם ניתוחיים. הטיפולים הניתוחיים מתחלקים לניתוחים המבוצעים בשלב הפציעה ומטרתם היא למזער את ההצטלקות הלא תקינה, ומאידך טיפולים המבוצעים בשלב הרימודלינג שמטרתם היא לשקם ולשחזר את הרקמות והעור תוך הסרת הצלקת הלא תקינה והחלפתה בצלקת יותר תקינה ועדינה. הטיפולים שאינם ניתוחיים כוללים הזרקות של חומרים שונים כמו סטרואידים או 5-FU, הקפאה פנימית או חיצונית בחנקן, אנרגיות חיצוניות (לייזרים לדוגמא) וכן שימוש בעזרים כמו מריחת משחות, קרמים, יריעות סיליקון וג'לים. טיפול נוסף וחדשני יחסית הינו טיפול באמצעות תאי גזע מזנכימליים (MSC) שיכולים להתמיין ולהפוך לתאים ספציפיים בייעודים שונים, ומסייעים בכך ליצירת צלקת תקינה יותר."
4 צפייה בגלריה
מימין אחרי, משמאל לפני
מימין אחרי, משמאל לפני
מימין אחרי, משמאל לפני
(צילום: +NewGel)
אחד העזרים עימם עובד ד"ר חי מזה 20 שנה הוא קו מוצרי הסיליקון של +NewGel. ניו ג'ל הינו קו מוצרי סיליקון המוכחים קלינית לטיפול בצלקות והוא כולל ג'ל סיליקון הנמרח חיצונית על הצלקת ועוזר לה להתרפא בצורה אופטימאלית, וכן מיריעות סיליקון (בצורות שונות ובהתאמה לסוגי צלקות שונות) העוזרות לטשטש ולשטח את הצלקות. "מחקרים הוכיחו שמריחת סיליקון על הצלקת ושימוש ביריעות סיליקון עוזרות לה להתרפא בצורה טובה מאוד", הוא מציין. "הסיליקון משפיע בעיקר על החלקים החיצוניים של הצלקת ובכדי להגיע לחלקים הפנימיים שלה יש לבצע טיפולים פולשניים יותר כגון הזרקות, לייזר, גלי רדיו או על-קול ממוקד (HIFU) או שילובים שונים שלהם".
עד כמה הטיפול בניוג'ל הוא טיפול נפוץ?
"הטיפול בסיליקון מהווה את הסטנדרט הטיפולי כיום. יש אין ספור מחקרים שהוכיחו את היעילות שלו, אבל בסופו של יום זה מאוד תלוי במידת ההתמדה וההיענות הטיפולית של המטופל/ת. בשימוש בג'ל יש להקפיד מאוד על מריחת הג'ל לפחות פעמיים ביום. בשימוש ביריעות יש להקפיד על הצמדתן לאזור הצלקת לכמה שיותר שעות במהלך היום. אפשר להשתמש בג'ל וביריעות גם באופן חלופי וגם באופן משלים. הסיליקון עוזר לצלקת בכמה אופנים – הוא מצפה את קו התפר, מייצר מישור אחיד שהרקמות הפנימיות יכולות להתיישר על פיו, שומר על לחות הצלקת, שומר על טמפרטורת הצלקת וכן משפיע באמצעים של חשמל סטטי על ידי משיכת תאי ריפוי למקום הצלקת. אינספור מטופלות שנותחו על ידי קיבלו ממני במרפאה המלצה לעשות שימוש בג'ל סיליקון או יריעות סיליקון שהן פלטפורמה אחרת של אותו מוצר." שילוב בין ג'ל סיליקון לעיסוי הצלקת הוא שילוב מנצח על פי ניסיוני.
מה ההבדל בין הג'ל לבין יריעות הסיליקון?
"יריעות הסיליקון מייצרות עוד שני אלמנטים חשובים בריפוי הצלקת - קיבוע של הרקמה והקטנת כוחות הגזירה שנוטים להרחיק את שולי הפצע אחד מהשני. היריעה מייצרת בעצם אלמנט של לחץ חיצוני על הצלקת שעוזר מאוד בריפוי אופטימאלי."
לבסוף, מתי ובאילו מקרים מומלץ להשתמש בניו ג'ל או ביריעות הסיליקון?
"בגדול אני ממליץ להשתמש בג'ל לאחר כל ניתוח פלסטי. הג'ל מתייבש בתוך מספר דקות, ויש גם ג'ל המכיל מסנני קרינה המעניקים הגנה גבוהה מפני נזקי השמש. ביריעות של ניו ג'ל אנחנו משתמשים בעיקר לאחר ניתוחי מתיחת בטן, הקטנת שדיים והרמת שדיים".