אם בוחנים את הגורמים שהופכים עיר בישראל לעיר יוצאת מגדר הרגיל – ראשון לציון ללא ספק עונה על כולם:

החזרת הים לציבור:

פינוי מטווח 24
בספטמבר האחרון נחתם בראשון לציון הסכם
מכונן - פינוי מטווח 24. כיום ישנו אזור "כלוא"
של כ־ 9,500 דונם בסיס צבאי, כש־ 7,500 דונם
מתוכו נמצאים בשטח העיר. שנים רבות דובר
על פינוי המטווח, וכשראש העירייה רז קינסטליך נכנס לתפקידו, הוא שם לו למטרה להחזיר לתושבות ולתושבי העיר ולמעשה לציבור כולו את חוף הים. לאחר מו"מ עיקש מול משרד הביטחון נחתם הסכם פורץ דרך, שבמסגרתו יפונה המטווח ורצועת החוף תוחזר לציבור. רצועת החוף, שהיום מתפרסת על פחות מק"מ, צפויה לגדול לכשלושה ק"מ!
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עיריית ראשון לציון)
עוד יאפשר ההסכם לפתוח צירי תנועה, שיפחיתו את הגודש ויפתרו את מצוקת החניה בקרבת החוף; במקום ייבנו כ־10,000 יח"ד, תעסוקה ומסחר, שיהיו צמודות למתחם ה־1000, כשחלק מהייעוד יהיה לדיור בר־השגה ולשכירות ארוכת טווח - צורך לאומי ועירוני, שיאפשר למשפחות ולסטודנטים להישאר בעיר.
כמון כן יתאפשר פיתוח תיירותי: הקמת בתי מלון לצד הקצאת כ־93% מהשטח כשמורת טבע רחבת ידיים, שטח ירוק ושמור בלב העיר.

מהפכת תחבורה מקיפה

זה ארבע השנים שהעיר עוברת מהפכת תחבורה מקיפה עם פרויקטים בכ־15 מיליארד שקל. בד בבד הוקמה מינהלת ייעודית, שתפקידה לתכלל את תחום התחבורה בעיר ולהוות מקשר בין העירייה למשרדי הממשלה ולצורכי התושבים והעסקים. באוגוסט האחרון חתמנו על הסכם המאיץ עם משרד התחבורה, שכולל השקעה בפרויקטים תחבורתיים בכ־650 מיליון שקל. מדובר, בין היתר, בתוספת 35 ק"מ של שבילי אופניים, ש־26 ק"מ מהם מממן משרד התחבורה; ובקו המכין החום, שיהווה קפיצת מדרגה מיידית באיכות השירות ויחבר את מתחם האלף והשכונות החדשות, נרקיסים ונוריות, לבית החולים אסף הרופא. הקו הזה, כשמו כן הוא, יתחיל לפעול כקו הכנה לקו החום עצמו, כדי לאפשר הפעלה שלו בטווח הקצר.
כחלק מהכלים הייעודיים החדשים שמיוצרים בעיר, יפעל בה גם קו עירוני ממותג. אנחנו מעורבים בכל החלטה בנושא: מרמת עיצוב האוטובוסים, דרך איכות המושבים ועד לרמת הנוחות, דוגמת הוספת שקעי USB או מסכים ידידותיים לטובת הנוסעים. במקביל מתחוללת מהפכה ירוקה, כך שעד סוף שנת 2024 לפחות 80% מהאוטובוסים שינועו בעיר יהיו חשמליים ולא מזהמים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עיריית ראשון לציון)
מינהלת התחבורה מובילה ראייה אינטגרטיבית של כלל הפרויקטים, כך שבמקביל להקמת פרויקט תחבורתי, מקדמת העירייה פרויקטים גם בתחום הניקוז, הביוב, התקשורת ועוד, כדי להקל את אי הנוחות הנגרמת לתושבים.

העיר שהכי טוב לגור בה: במקום הראשון במדד הלמ"ס

לאחרונה קיבלנו חותמת רשמית לכך שראשון לציון היא העיר שהכי טוב לגור בה, לאחר שזכינו במקום הראשון במדד איכות החיים של הלמ"ס בהשוואה ל־16 הערים הגדולות (אשתקד היינו במקום הרביעי). ב־35 מדדים מתוך 51 מדדים מצבה של ראשון לציון טוב יותר מהממוצע הארצי. כך, אנחנו מובילים בשביעות רצון מאזור המגורים, הפארקים והשטחים ירוקים, מהאחוזים הנמוכים ביותר של תחושת דיכאון, בדידות ואפליה, מאחוז המשתמשים באינטרנט, מאחוז המועסקים שתפקידם מאפשר קידום, מתחושת הערכה מבני המשפחה ושביעות רצון מהדירה.

העיר שהכי טוב ללמוד בה: זוכת פרס החינוך הארצי

ראשון לציון מוצבה בשנים האחרונות כעיר החינוך של ישראל, ולא בכדי זכתה השנה לראשונה בתולדותיה בפרס החינוך הארצי לשנת תשפ"א-תשפ"ב. החינוך עומד בראש מעייננו והפרס הוא חותמת נוספת לאיכות מערכת החינוך בעיר, לגיוונה, לחדשנות בשיטות הלימוד, למתן הזדמנויות והכלה לכל תלמיד.ה ולעובדה שבעיר מספקים לתלמידים.ות חינוך ציבורי מגוון ששמור רק לחינוך הפרטי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עיריית ראשון לציון)
מתוך הכרה בחשיבות החינוך ובתרומתו לעתיד העיר ותושביה, מעמידה ראשון לציון את החזון החינוכי והעשייה החינוכית בראש סדר העדיפויות, כך שתקציב החינוך השנה מהווה 36% מסך התקציב הכללי של העירייה לשנת 2023 - מדובר בהשקעה יוצאת דופן.

העיר הכי שקופה: ציון 100 במדד השקיפות הארצי

ראשון לציון בעיצומה של מהפכת שירות לתושב, וחרטה על דגלה הענקת שירות באופן המתקדם והחדשני ביותר – בשקיפות, בנגישות ובזמינות מרבית, ובדגש על התאמה פרטנית למאפייניו של התושב ולצרכיו. לאחרונה זכתה העיר בציון המקסימלי במדד השקיפות של עמותת שקיפות בינלאומית (שבי"ל) – המקיימת את מדד השקיפות באתרי הרשויות המקומיות בישראל.
השנה הורחב המדד באופן ניכר ל־115 קריטריונים, 113 מתוכם עם ציון מספרי, בדגש מיוחד על מידת השקיפות בתחום דרכי ההתקשרות עם הרשות, ממשק ידידותי למשתמש, איכות הסביבה, מכרזים, תכנון ובנייה, מידע הנדסי והיערכות לחירום, המתפרסמים באתר העירייה.
בנוסף קיבלה העירייה ציון מקסימלי על שיתוף פעולה עם עמותת שבי"ל, המקיימת את המדד. מדובר בקטגוריה חדשה שנוספה למדד השקיפות, וגם בה כאמור דורגה העירייה בציון הגבוה ביותר בזכות רמת שיתוף פעולה גבוהה.
עוד זכתה העיר בשלל פרסים, בהם: 5 כוכבים בתחרות קריה יפה ומקיימת בישראל, אות איכות הסביבה גרין טן, מקום ראשון בתחרות מצוינות וחוויית לקוח, מקום ראשון במתן שירותים מקוונים לתושבים ולעסקים של מדד דיגילוקאלי, ומקום ראשון בשביעות רצון תושבים במדד מידרג. 

שם הרשות: ראשון לציון
שנת ייסוד: 1882 (חוגגת השנה 140)
שטח העיר: 63,840 דונם
מספר תושבים: 278,519 (הרביעית בגודלה, בדרך להפוך לשלישית עם הצטרפות עוד כ־100 אלף תושבים בשנים הקרובות)