הסתדרות הרופאים הכריזה אתמול (יום ראשון), בשיא משבר הקורונה, על סכסוך עבודה - והרופאים יוכלו לשבות בעוד שבועיים. יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, אמר היום בריאיון לאולפן ynet כי "אם לא נגיע להבנות, לא יהיה מנוס מלפעול בצעדים ארגוניים משמעותיים - כולל השבתה של המערכת. מערכת הבריאות הורעבה במשך שנים רבות על-ידי משרד האוצר".
לאחר הריאיון עם חגי, נפתר משבר ימי הבידוד של הרופאים - ואלו לא ינוכו מימי המחלה שלהם. בכך נסוגו הגורמים המקצועיים במשרד האוצר מדרישתם המקורית, בעקבות התערבות שר האוצר ישראל כץ ולאחר שיחות שהתקיימו בנושא עם פרופ' חגי.
3 צפייה בגלריה
פרופ' ציון חגי יו"ר ההסתדרות הרפואית
פרופ' ציון חגי יו"ר ההסתדרות הרפואית
"רוצים לפטר רופאים בגלל גירעון תקציבי". פרופ' חגי
(צילום: ההסתדרות הרפואית)
הבוקר נחתם ההסכם הסופי בין משרד האוצר להסתדרות הרפואית, ולפיו רופא שנכנס לבידוד בגלל חשיפה לחולה במהלך עבודתו יקבל תגמול מלא על ימי הבידוד מבלי שהימים ינוכו מימי המחלה, על פי ממוצע שכרו בשמונת החודשים האחרונים. ההסכם יחול על כלל הרופאים, ובהם רופאי בתי החולים, קופות החולים ולשכות הבריאות. עם זאת, הרופאים עדיין מאיימים בהשבתת המערכת.
לדברי חגי, "לא קיבלנו תקנים ותוספת רופאים למרות גידול האוכלוסייה והזדקנותה. מאוד מדאיג שיש 1,500 סטאז'רים שמסיימים את לימודי הרפואה והסטאז', וכשהם מקבלים רישיון רק 900 מהם מתקבלים לעבודה. 600 רופאים יושבים בבית".
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
"400 תקנים ללא תוספת תקציבית". שר האוצר ישראל כץ
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
"אני חייב להגיד שמשרד הבריאות הבין את הנושא ואת המחסור ברופאים בכל המחלקות בבתי החולים בקהילה", הוסיף פרופ' חגי. "יש מחסור של רופאים בקהילה בקרב רופאי משפחה, ובמשא ומתן שניהלו שר הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות הם השיגו 400 תקנים. אבל מסתבר שבאוצר החליטו לא לתקנן אותם ולא לתת לזה תוספת תקציבית, אז אי אפשר לקלוט אותם. גם ככה בתי החולים בגירעונות בגלל משבר הקורונה".
לטענתו, במשרד האוצר אומרים לבתי החולים ולקופות החולים למעשה להכניס רופאים נוספים לעבודה מבלי שהם מממנים את התקן. "אין כסף לממן את זה, זה אומר שבפרקטיקה זה הופך לכלי ריק", טען. "לא מתקבל אף רופא לעבודה בצורה הזאת".
תשביתו את המערכת למרות הקורונה? "מדובר פה בניסיון לפטר רופאים מהמערכת, שהורעבה שנים. רוצים לפטר רופאים מבתי חולים בגלל גירעון תקציבי. לא ניתן לזה לקרות. אנחנו בהחלט נלך עד כדי שביתה, בוודאי שלא נפגע בחולים אבל נפעיל את האיום הזה. נקווה שלא נצטרך לעשות את הצעד הזה".
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין בסיור במחלקת הקורונה בבית החולים וולפסון
יולי אדלשטיין בסיור במחלקת הקורונה בבית החולים וולפסון
"רואה את המצוקות של הרופאים". אדלשטיין
(צילום: דנה קופל)
על כך ששר הבריאות ושר האוצר הודיעו שייפגשו הבוקר בעניין סכסוך העבודה אמר: "במשרד הבריאות יש שר חדש שמבקר בבתי החולים, רואה את המצוקות והעבודה הקשה שקיימת במחלקות הקורונה ומקשיב. הוא מבין את המחסור ואת המצוקות של הרופאים שנמצאים תחת עומס נפשי ופיזי בלתי רגיל. הוא פעל והשיג 400 תקנים, אבל התקנים האלה הם כלי ריק כי אין כיסוי מאחוריהם. צריך תקציב לאותם 400 תקנים".
כפי שעולה מההודעה הרשמית של ההסתדרות, ההחלטה על סכסוך העבודה התקבלה על בסיס הטענות הבאות: עומס רב עמו התמודדו הרופאים בתקופת הקורונה, אי הקצאת תקנים למחלקות הקורונה והיעדר יישום של מסקנות ועדת טור כספא, שבחנה את מצבן של המחלקות הפנימיות והמליצה על הגדלה משמעותית של התקינה במחלקות.
סיבה נוספת לסכסוך העבודה היא המשבר התקציבי אליו נקלעו בתי החולים במהלך משבר הקורונה. מהסתדרות הרופאים נמסר אתמול כי "כוונת בתי החולים ותאגידי הבריאות הפועלים לצידם לפטר רופאים מתוך אילוץ ובניגוד לעמדתם המקצועית ולצורכי השעה, היא כתוצאה ממשבר תקציבי חריף שאליו נקלעו בעקבות משבר הקורונה והיעדר תקצוב הולם מצד משרד האוצר וממשלת ישראל".
פורסם לראשונה: 11:53, 10.08.20