ורידים בולטים ברגליים הם מטרד לא קטן לחלק גדול מהאוכלוסייה. "קרוב למחצית מהנשים וכחמישית מהגברים מעל גיל 40 סובלים מוורידים בולטים ברגליים", מעריך מניסיונו ד"ר גלילי, מנהל מרפאת ורידים במכון מור. אם בעבר כל שעמד לרשות הסובלים מוורידים בולטים היה ניתוח, הרי שהיום קיים טיפול פשוט, בפיקוח רפואי שיכול להעלים את הבעיה.
איך נוצרים ורידים ברגליים?
ורידים בולטים ברגליים, או דליות, נראים כמו נחשים כחלחלים ובולטים על הרגל. הם בעיה מוכרת ושכיחה למדי, בעיקר אצל נשים מעל גיל 40, כאמור, אבל מופיעים גם אצל חלק לא קטן מהגברים.
הימצאותם של אותם 'נחשים כחלחלים' על הרגליים מהווה טירדה אסתטית, בעיקר במדינה חמה כשלנו, אבל לא רק; היא עלולה לגרום לכאבים בעת עמידה ממושכת, לדלקות, קרישי דם ואפילו לדימומים.
איך נוצרים אותם ורידים בולטים? זה קורה כאשר המסתמים אינם מתפקדים כראוי, ודם גולש אל הרגליים, באופן הפוך לכיוון הרצוי, בעיקר במצב עמידה, ומצטבר בוורידים וגורם להם להתרחב, להתנפח ולבלוט דרך העור.
התופעה נקראת בלשון העם "ורידים ברגליים" או "ורידים בולטים ברגליים" או "דליות". בעולם הרפואי מצב זה נקרא "אי־ספיקה ורידית". מקורות אי הספיקה הן בראש ובראשונה נטייה גנטית, אך יש גורמים נוספים, שעלולים לגרום לה כמו הריון, נטילת גלולות למניעת הריון, משקל עודף, עמידה ממושכת או חבלות ברגליים.
לרוב, התופעה מסתכמת באי נוחות אסתטית וכאבים ואז טיפול מתאים משפר את שתי הבעיות, אבל התערבות רפואית נדרשת כאשר נוצרות בעקבות אותם ורידים בצקות ברגליים או דלקות וכיבים, כאבים חזקים בזמן עמידה או הליכה ובמקרים חמורים יותר, קרישי דם ואפילו דימומים חיצוניים, שעלולים לגרום לאבדן גדול של דם וסכנת חיים של ממש.
לכן, מומלץ לטפל בוורידים בולטים, בעיקר כשהיום מוצעים טיפולים מהירים, שכמעט אינם מורגשים, ללא הרדמה, שמעלימים את הבעיה.
1 צפייה בגלריה
וורידים
וורידים
וורידים ברגליים - מטרד שעלול להוביל לנזקים נוספים
(shutterstock)
ללא ניתוח וללא הרדמה – איך עושים את זה?
הדרך הפשוטה והחדשנית ביותר נקראת הטרשה או סקלרותרפיה והיא נעשית באמצעות חומר מוקצף ובהנחיית אולטרסאונד.
בשיטה זו מטפלים באופן ממוקד בווריד הפגוע, ללא פגיעה בוורידים התקינים מסביב, שמסתעפים מהווריד הראשי. בטיפול נעשה שימוש באולטרסאונד, שמנחה את הרופא המטפל לווריד הפגוע באופן מדויק, גם אם הוא מוסתר בעומק הרגל ואינו נראה לעין.
בנוסף, ניתן לראות את הוורידים המסתעפים מהווריד הראשי ולטפל גם בהם. לאחר זיהוי הוורידים הבעיתיים, מוזרק לווריד, באמצעות מחט עדינה, חומר מוקצף בשם פולידוקנול, שגורם לכיווץ הוורידים ולהיצמדות הדפנות שלהם. הווריד נאטם, מתמוסס ונעלם בהדרגה, והדם זורם ללא הפרעה בוורידים הסמוכים לו.
הפעולה נעשית ללא הרדמה או ניתוח, נמשכת מס' דקות ואינה מותירה צלקות. בשל עדינות הטיפול, היא מתאימה גם למטופלים שלא יכולים לעבור פרוצדורות אחרות בשל מצב בריאותי אחר או למי שטיפולים או ניתוחים קודמים שעברו, לא הצליחו באופן חלקי או מלא.
ברוב המקרים, צריך לחזור על הטיפול עוד פעם אחת או פעמיים, בהפרש של מספר שבועות, כדי להעלים את הווריד הפגוע לחלוטין. לרוב, יש לעבור את הטיפול בין פעמיים לשלוש פעמים כדי להביא להיעלמותו המוחלטת של הווריד הפגוע, כאשר בין טיפול לטיפול ממתינים מספר שבועות.
לאחר הטיפול, ברוב רובם של המטופלים ניתן לחזור לפעילות יום יומית רגילה מיד לאחר הטיפול ולפעילות ספורטיבית לאחר כיממה. במקרים מעטים עלולים להיות כאבים נסבלים לאחר הטיפול שמגיבים לקרם מקומי, במקרים בודדים יש לחבוש תחבושת אלסטית ליום אחד וייתכנו שינויים זמניים בצבע סביב הווריד, המשתפרים בהדרגה.
לסיכום, העלמת ורידים מונחית אולטרסאונד באמצעות חומר מוקצף, הוא הליך מתקדם ויעיל, ואינו פולשני, שיכול להפוך את הקיץ הבא לקיץ בו לא תצטרכו להסתיר את הרגליים.