24 שעות למועד האחרון האפשרי למנוע את פיזור הכנסת: האם הצהרתו אמש (א') של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלפיה הוא מקבל את הצעת הפשרה של ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) להקפאת התקציב ומינוי הבכירים ל-100 ימים, תוביל לסיום זמני של המשבר הקואליציוני - או שמדובר בתרגיל פוליטי בדרך למערכת בחירות רביעית תוך שנתיים?
מאז מסיבת העיתונאים שקיים נתניהו לא נערכו שיחות בין הצדדים. לאנשי כחול לבן, שבמשך היממה האחרונה ניהלו מגעים עם הליכוד בצירים שונים, נודע על מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה באמצעות ההודעה שלו לתקשורת, ולא ניתנה להם כל התראה מוקדמת. כמו שאר הצופים, הם המתינו בדריכות לשמוע מה יאמר נתניהו ואם ניתן יהיה להתקדם במו"מ.
אלא שגם בתום מסיבת העיתונאים נותרה בצמרת כחול לבן חשדנות גדולה, שמא מדובר בהצהרה שהיא חלק ממשחק האשמות ונועדה להטיל את האחריות לפירוק הממשלה על היו"ר בני גנץ.
הנושאים שעדיין פתוחים נוגעים כאמור להקפאת המינויים של מפכ"ל המשטרה ופרקליט המדינה, וכן לאישור סוגיית התקציב. במקביל דורשת כחול לבן לאשר את תקנון הממשלה באופן מיידי, כך שיסדיר את היחסים הפריטטיים בין הגושים – צעד שעד כה סירבו בליכוד לבצע. סעיף זה הוצג כתנאי להסכמה לאשר את הקפאת המינויים, וטרם ברור מה יסוכם בעניין הזה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
כך או אחרת, הקפאת המינויים עשויה לעורר בעיה משפטית: בעתירות שהוגשו טרם הקמת הממשלה סירבו שופטי בג"ץ לאפשר את דחיית המינויים למשך חצי שנה, ובשתי המפלגות הסכימו לצמצם את התקופה למאה ימים. כעת אלו חלפו, ואם אכן תאושר הצעת הפשרה - שתאריך את תקופת ההקפאה למעשה ליותר מחצי שנה - הפעם, עתירות נוספות עלולות להביא לפסילתה.

ויש עוד משוכה: תהליך החקיקה

גם אם לא מדובר בתרגיל פוליטי לצורך פיזור הכנסת, והצדדים אכן מעוניינים לדחות את פירוק הממשלה, עדיין יש כמה תהליכים שמחכים בדרך.
אחרי אישור ועדת הכספים לחוק שיאריך את מועד אישור התקציב, יובאו הסיכומים לממשלה, שם יידון ויאושר נושא הקפאת המינויים ותקנון הממשלה. לאחר מכן תצטרך ועדת הכנסת לאשר סדרי דיון מיוחדים במליאה ואף להפעיל את סעיף 98 החריג יחסית בתקנון הכנסת, שתוחם את משך הדיון ונאומי האופוזיציה וקובע מראש את שעת ההצבעה. רק לאחר התהליכים הללו, יובא החוק לאישור בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.
לקראת שעות ההכרעה הקריטיות פרסמו בכחול לבן תגובה שמטרתה להפעיל לחץ על נתניהו: "מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחיקוך. קוראים לנתניהו לקיים את הבטחתו - למנוע בחירות, לקיים את ההסכם ולפעול למען בריאות אזרחי ישראל, פרנסתם וביטחונם. הגיע הזמן לומר לציבור את מה שנאמר גם בחדרי המו"מ: אמת יש אחת ולא משחקים בה - בלי שטיקים ובלי טריקים".
פורסם לראשונה: 23:55, 23.08.20