חילופי האשמות מאחורי הקלעים בנוגע לשאלה מי אחראי לכך שהממשלה לא ביטלה את הסגר החלקי בסופי שבוע. ההחלטה לא לבטל את ההגבלות, על אף התנגדות שרים בכירים והפרויקטור רוני גמזו, הובילה כבר למרד של רשתות ומרכזי קניות, שהודיעו כי יפתחו בשבת למרות האיסור.
אלו, בין היתר, הרשתות שהודיעו שיפתחו בסוף השבוע על אף ההנחיות: טבע נאות, טויס אר אס, בי פרש, נעלי זמש, ריפליי, סטיב מאדן, Nyou, Rebar, אוריג'ינלס, איל מקיאג, ביוטיקר, ריפליי, אדידס, מנגו, נייקי, אייס, הום סנטר, אמש סטאר (ירכא), פוקס, מגה ספורט, גולברי, סאקרה, נמרוד, קלארקס, פייר קארדן, טווינטי פור סבן, We shoes, צומת ספרים, פרופיל ופנדורה.
3 צפייה בגלריה
מרכז קניות ביג ירכא
מרכז קניות ביג ירכא
מרד מרכזי הקניות
(צילום: שמיר אלבז)
הפרויקטור הממונה על המאבק בקורונה, פרופ' רוני גמזו, פרסם הודעה על רקע מרד העסקים שבה נכתב כי "בימים האחרונים אני מקבל פניות ובקשות רבות הנוגעות לביצוע שינויים במתווה ההגבלות במשק. בקשות אלו, בחלקן הגדול, הן נכונות ומוצדקות, המבוססות על המצוקה האמיתית שאליה נקלעו אזרחים, עצמאים וחברות עסקיות. אני קשוב לכל הבקשות, לומד אותן לעומק ובוחן היטב את המשמעויות שלהן.
"יחד עם זאת, הרצון האמיתי לסייע ולבצע את התיקונים והשינויים הנדרשים אינו יכול להתממש בצורה של החלטות נמהרות ומידיות. הדרך היחידה לספק מענה נכון, מקצועי וראוי לציבור הישראלי, מחייבת שיקול דעת, בחינת חלופות והצגה סדורה של ההחלטות לציבור, תוך שקיפות מלאה והסברת המשמעויות. כפי שהבטחתי לציבור עם הצגת תוכנית 'מגן ישראל', אנו פועלים מתוך רצון לשקם ולחזק את האמון הציבורי, ולהטמיע חוזה חדש בין הממשלה לאזרחים. הדרך לכך אינה עוברת בסדרת החלטות נמהרות ושליפות מהרגע להרגע.
"אני קורא לכולנו להתאזר בסבלנות, לעבוד בשיתוף פעולה ותוך שיקול דעת. אני משוכנע כי רק בדרך זו נוכל לעלות במהרה על דרך המלך במאבק במגיפה, להעניק לציבור כולו ביטחון ואופק לחיי שגרה, ולהבטיח את השבת הביטחון הכלכלי והחברתי לו מצפים אזרחי ישראל".
במשרד הבריאות אמרו כי בתחילת השבוע הבא, יגבשו גורמי המקצוע במשרד בראשות המנכ"ל פרופ' חזי לוי והפרויקטור גמזו, נוהל אחיד להגבלת התקהלות שכולל בתי עסקים, תרבות ובתי כנסת.
"גיבוש הנוהל יהיה ב'שולחן עגול' בראשות פרופ' גמזו הכולל את הגורמים הרלוונטיים ממשרדי הממשלה השונים", אמרו במשרד הבריאות. "השולחן העגול ימשיך להתכנס שלוש פעמים בשבוע להסדרת נושא ההגבלות באופן אפקטיבי וקוהרנטי. ביום שני, שר הבריאות יביא לקבינט הקורונה הצעה על צעדים נדרשים בנושא".
בסביבתו של פרופ' גמזו אמרו היום כי "רוני לא ציפה שכבר בסוף השבוע הזה יבוטלו הסגרים. הוא רוצה לעבוד ביחד עם משרדי הממשלה ולא להתכתש איתם. המבחן של גמזו יהיה ביום שני בערב. הוא מגבש הצעה ליום שני בערב, אז יהיה הדיון של קבינט הקורונה. הוא מביא את התוכנית שלו וזכותו של ראש הממשלה לקבל את הרעיון שלו או לא לקבל. הנטייה של גמזו היא לעשות היגיון בהגבלות".
3 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
הפרויקטור פרופ' גמזו
(צילום: לע"מ )
במשרד הבריאות טענו ביום חמישי כי עקב התנגדות של השרים החרדים ושר המדע והטכנולוגיה יזהר שי אי אפשר היה לאשר את ביטול הסגר במשאל טלפוני והוחלט לדחות את ההכרעה לישיבת קבינט הקורונה ביום שני הקרוב. אי לכך הסגר החלקי יחול מהיום ב-17:00 עד יום ראשון לפנות בוקר, ואם יבוטל הדבר ייכנס לתוקף רק בשבוע הבא.
מנגד, השרים החרדים טוענים שכלל לא הביעו את דעתם ומישהו "עושה עליהם סיבוב". לטענתם, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא תכנן כלל להביא את ההחלטה למשאל טלפוני ביום חמישי.
נתניהו - לטענת השרים החרדים - הינחה את משרד הבריאות להביא את כל ההחלטות לישיבת קבינט הקורונה ביום שני, וזאת משום שהוא רוצה לדון בהצעה של שר המדע שי להטיל סגר לילי כל השבוע מעשר בערב עד שש בבוקר, ולכן אין טעם לבטל את ההגבלות בסוף השבוע.
3 צפייה בגלריה
תוכנית גמזו פרויקטור קורונה אינפו
תוכנית גמזו פרויקטור קורונה אינפו
תוכנית גמזו פרויקטור קורונה אינפו
שאלת ביטול הסגר החלקי עלתה בפעם הראשונה בדיון שקיים נתניהו ביום חמישי בהשתתפות שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר המדע יזהר שי, הפרויקטור גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי וראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן שבת.
הדיון עסק בשאלה איך מורידים את מספר הנדבקים מ-2,000 ביום ל-400, במטרה לאפשר את פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. כרגע גורמי המקצוע סבורים כי על אף ההתמתנות כביכול במקדם ההדבקה, המספרים אינם מאפשרים זאת. כמות נדבקים היומית הגבוה מעמידה את ישראל בין 10 המדינות עם מספר הנדבקים הגבוה ביותר ביחס לאוכלוסייה.
גמזו אמר שיציע צעדים שונים לקבינט הקורונה ביום שני ובשלב מסוים אמר שהוא רוצה לפתוח את הקניונים בסוף השבוע ושהוא אינו רואה רווח גדול בהשארתם סגורים. "אם אין סגר מלא בואו נפתח את הקניונים", אמר גמזו. מנכ"ל משרד הבריאות לוי ושר הבריאות אדלשטיין תמכו בעמדתו. מי שהתנגד היה שר המדע שי שטען כי במצב של 2,000 נדבקים ביום צריך לחשוב על מגבלות נוספות, ולא על הקלות.
שי הציג לשרים גרפים לפיהם החלטת הממשלה מ-7 ביולי על סגירת אולמות, מועדונים וברים, הקטנת מספר האנשים במסעדות וסגירת מופעי התרבות - הביאה להתמנות דרסטית של הגרף. החלטות הממשלה מ-17 ביולי על הגבלות על מסעדות וסגר בסוף השבוע – הביאו לפי אותם נתונים לעוד התמתנות. שי טען שפתיחת קניונים בסופי שבוע זו טעות: "קרוב למיליון אנשים מבקרים בקניונים בסופי שבוע. במוצאי שבת הקניונים נפתחים ב-20:30 ויש שם צפיפות גדולה. מיליון אנשים נפגשים ביחד במקום אחד. תוכיחו לי שזה פוגע פחות או יותר מסגר או מכל אמצעי אחר".
נתניהו הנחה את אדלשטיין וגמזו לעשות בדיקה נוספת של המספרים ואמר: "מה שתחליטו זה מה שיקרה". כך התפזרה ההתייעצות, בידיעה שרוב הסיכויים שהממשלה תבטל את הסגר החלקי ותאפשר את פתיחת הקניונים. גורמים שנכחו בדיון אמרו כי "אילו הם באמת חשבו שצריך לפתוח את הקניונים בשבת או במוצאי שבת – הייתה להם כל הסמכות לכנס ישיבת ממשלה טלפונית וכל אחד היה מצביע". ואולם, מקורבי אדלשטיין אומרים כי מרגע שהייתה התנגדות של שרים להחלטה הוחלט לדחות את הדיון לישיבת קבינט הקורונה.
ההסבר שנותנים משתתפים בדיון לנסיגה בעמדותיהם היא שאדלשטיין וגמזו הבינו שהם צריכים לבוא עם צעדים דרסטיים ביום שני כדי לרדת מ-2,000 ל-400 נדבקים ואחד הכיוונים שנבחנים זה סגר לילה. ייתכן שבתמורה יפתחו את הקניונים בסופי שבוע.
השר שי חושב כאמור שאסור בשלב הזה להחליט על הקלות: "יש לנו חודש ימים עם 2,000 נדבקים ביום שזה מספר שיא. צריך לעשות כל דבר אפשרי. תסגרו את חופי הים, הפארקים, סגרים של סופ"ש. אנו על מקדם R שווה 1. אם נרד ל-R שווה 0.9 נגיע תוך חודש ל-1,000 ביום. זה לא מספיק".
בינתיים גמזו יביא לאישור קבינט הקורונה את "מודל הרמזור", שעיקרו הגבלות דיפרנציאליות בשיתוף המועצות המקומיות, היישובים והעיריות. הרעיון הוא שאם מאתרים מקום מסוים שהוא אזור אדום מטילים עליו סגר מקומי. אזור ירוק יקבל לעומת זאת הקלות
אמש פנתה יו״ר ועדת הקורונה ח״כ יפעת שאשא ביטון, שח"כ מיקי זוהר הודיע לה על הדחתה, לראש הממשלה. ״יש תמימות דעים שהסגר המסחרי אינו נחוץ בסוף השבוע, אנא בטל אותו לאלתר״, כתבה שאשא ביטון. "ועדת הקורונה המליצה כבר בשבוע שעבר להימנע מסגר בסופי השבוע ולאפשר פעילות מלאה על פי ההנחיות וההגבלות".
"יש תמימות דעים בממשלה כולל ראש הממשלה ושר הבריאות לביטול הסגר המסחרי בסוף השבוע", כתבה שאשא ביטון. "מסיבות שאינן ברורות, ההצבעה בממשלה נדחתה ליום שני. בעלי העסקים שמתקשים למלא את יומם יאלצו לספוג הפסדים כבדים נוספים, למרות שסגירתם אינה נחוצה ואינה מועילה. אני פונה לממשלה בדרישה לפעול בהקדם ולבטל לאלתר את המגבלות על מנת לסייע לבעלי העסקים המתקשים ממילא ולהקל עליהם. יש עסקים שההשבתה ממסחר, גם בסופ"ש הקרוב, עלולה לגרום להם מכה אנושה. עלינו להתגייס ולהצילם".
מורן אזולאי השתתפה בהכנת הכתבה