מעט לפני כניסתו לתוקף של הסגר ותחילתם של החגים התברר הבוקר (חמישי) כי גם ראשון לציון נכנסה לרשימת הערים האדומות עקב זינוק בתחלואה בקורונה. כעת מעידים תושבי העיר הרביעית בגודלה בישראל על תסכול מהמצב, ותחושות של דכדוך וחשש לקראת הסגר המתקרב.
"זה עצוב מאוד שכך המצב", אומרת מזי זרגזי, מחנכת תושבת העיר. "אני יכולתי לראות את זה מגיע מתוקף תפקידי, קצת זלזלנו פה בהנחיות. אצלנו למשל רבנו כל יום עם ילדים שלא שמו מסכות. אבל היו גם מורים שעשו כך ולצערי כנראה שהרשינו לעצמנו יותר מדי".
4 צפייה בגלריה
ראשון לציון ברשימה האדומה
ראשון לציון ברשימה האדומה
תושבי ראשון לציון בקניות לפני החג
(צילום: נדב אבס)
שוחחנו עם זרגזי בזמן שקנתה גלילי צמר לקראת הסגר. "אנחנו נצטרך להעסיק את עצמנו איכשהו", היא מסבירה בחיוך. את החג היא תעביר רק עם בעלה. "מצד אחד אני שמחה שיש סגר כי אולי התחלואה תרד, אבל מצד שני לקחו לנו אל החופש וזה עצוב. אני אומרת לתושבי ראשון: שימו מסכות ושנחזור להיות עיר ירוקה, זו השאיפה שלנו".
עם כניסתו לתוקף של הסגר תוקפא תוכנית הרמזור, ולכן לא יחולו בראשון לציון מגבלות שונות לעומת היישובים האחרים. ההבדל היחיד יהיה במתווה התפילות בחגים, שבמסגרתו חלות מגבלות נוקשות יותר על ההתקהלות בבתי הכנסת בערים האדומות.
4 צפייה בגלריה
מזי זרגזי
מזי זרגזי
מזי זרגזי. "שמחה שיש סגר כי אולי התחלואה תרד"
(צילום: נדב אבס)
המבקרים בחנויות ובמרכזים המסחריים מאחלים זה לזה "חג שמח" מבעד למסכות, אך האווירה איננה כה חגיגית. יש ביניהם מי שמנסים לשדר עסקים כרגיל ומדברים על ארוחת החג הקרבה, ויש מי שלא מצליחים להימנע מדיונים על המגפה והסגר.
אל מספרת "שומר" הגיעו לקוחות להסתפר ולעשות ציפורניים רגע לפני שהמספרות נסגרות לשלושה שבועות לפחות. "הסגר הזה הרג אותנו", אמר בעל העסק, ברוך שומר. "יש בו חורים וצריכים להחליט - או לסגור את כל הארץ מחמש בבוקר, או לא".

4 צפייה בגלריה
ברוך שומר
ברוך שומר
ברוך שומר. "הסגר הזה הרג אותנו"
(צילום: נדב אבס)
שומר נראה המום מההגדרה של ראשל"צ כעיר אדומה. "זה מעציב אותי. אני לא שמעתי על מישהו שחולה בקורונה בעיר, ואני לא מבין למה סוגרים מספרות, בטח כשאני עובד עם לקוח אחד על אחד".
דריה, שהגיעה להסתפר אצל שומר מביעה זעזוע מהמצב: "כל הארץ אדומה, וזה כי לא שמרו. הפוליטיקאים שלנו מחליטים ככה ואז למחרת משנים. למה סגרו היום את הגנים ובתי הספר? מה יעשו הורים שאין להם סידור?".

4 צפייה בגלריה
כפיר קרבני
כפיר קרבני
כפיר קרבני. "היו צריכים לדחות את שנת הלימודים"
(צילום: נדב אבס)
נטלי אלקיים שעובדת במקום בבניית ציפורניים מאשימה את התושבים בהתנהלות לא אחראית: "הטעות הייתה ביולי-אוגוסט, שהיו פה הרבה מסיבות בווילות פרטיות ואנשים התקהלו. אני יכולה להבין את זה כי אני יחסית צעירה ויש רצון להיות ביחד, אבל זה מה שגרם לבעיה. אני חושבת שהיו צריכים לעשות סגר מחמש בערב, כי אנשים מתחילים מסיבות אחרי העבודה. עכשיו הסגר הזה שהוא לכל המדינה מקשה מאוד על העסקים הקטנים שרק עכשיו חזרו לעצמם ואנחנו מפחדים שהוא ישבור אותנו לטווח הארוך".
כפיר קרבני השמיע אף הוא תסכול מהמצב ערב החג שהוא מגדיר "קטסטרופה" וסבור כי הסיבה לו היא פתיחת מערכת החינוך. "בבתי הספר נדבקים הכי הרבה. היו צריכים לדחות את שנת הלימודים עד לאחר החגים. ברגע שהילדים חזרו לבתי הספר אז הקורונה נהייתה בעיה".
הוא מעיד כי בבית הכנסת שאותו הוא פוקד שומרים על ההנחיות: "אצלנו שומרים ומי שהולך לבית הכנסת מתפלל בחוץ. אני יודע שיש אנשים שלא נשמרים, כאלו שצוחקים מהקורונה. אנחנו צריכים לשמור על עצמנו. צריך לשמוע להנחיות של משרד הבריאות כדי לשמור על שנה חדשה ובריאה".