"ממשלת ישראל לא תסכים לעסקה שתסכן אותה ולו לשנייה אחת, אז מה שקרה בדלתיים סגורות, אני בטוח שהוא הגיוני, גם אם זה נראה גמיש יותר מבעבר", כך אמר הבוקר (יום ג') ג'ייסון גרינבלט, עד לא מזמן שליחו המיוחד של הנשיא דונלד טראמפ למזרח התיכון, בתגובה לחשיפתו של נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" על הסעיף בהסכם עם איחוד האמירויות, שיאפשר לה לקנות מטוסים מתקדמים מארה"ב.
1 צפייה בגלריה
מטוס F-35
מטוס F-35
מטוס F-35 של חיל האוויר
(צילום: AFP)
לשכת ראש הממשלה מסרה בהמשך בתגובה לפרסום הבוקר כי "הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות לא כלל שום הסכמה של ישראל לעסקת נשק כלשהי בין ארה"ב לאיחוד האמירויות. מלכתחילה, ראש הממשלה התנגד למכירת F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינות כלשהן במזרח התיכון, כולל למדינות ערביות שעושות שלום עם מדינת ישראל. ראש הממשלה הביע עמדה עקבית זו פעם אחר פעם בפני הממשל האמריקני והיא לא השתנתה. ההתנגדות העקבית למכירת מטוסי F-35 קיבלה משנה תוקף ב-2 ביוני לאחר שראש המל"ל שוחח לבקשת ראש הממשלה עם מפקד חיל האוויר האלוף נורקין".
עוד נמסר כי "בשיחה של ראש הממשלה עם השגריר האמריקני פרידמן ב-7 ביולי הביע ראש הממשלה בצורה מפורשת את התנגדותה של ישראל למכירת מטוסי F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינה כלשהי במזרח התיכון, כולל במסגרת הסכמי שלום. ב-8 ביולי שיגר ראש הממשלה מכתב למזכיר המדינה פומפאו, באמצעות השגריר פרידמן, שבו הבהיר שעמדתה של ישראל תקפה גם בעקבות השגת הסכמי שלום. שר הביטחון גנץ עודכן בעמדה זו ב-29 ביולי. ב-3 באוגוסט, בהנחיית ראש הממשלה, נפגש שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר עם מזכיר המדינה פומפאו וחזר במפורש על התנגדותה של ישראל למכירת F-35 ומערכות נשק מתקדמות אחרות למדינות כלשהן במזרח התיכון. הסכם השלום עם איחוד האמירויות לא כולל שום סעיף בנדון, וארה"ב הבהירה לישראל שהיא תקפיד תמיד לשמור על היתרון האיכותי של ישראל".
ג'ייסון גרינבלט התייחס בריאיון לגלי צה"ל לעסקת המיליארדים שזו תמציתה: הבטחה של ממשל טראמפ להעביר מטוסי F-35 חמקניים ומטוסים מתקדמים ללא טייס, שהובילה את שליט האמירויות לתת אור ירוק להסכם עם ישראל. סעיף זה לא תואם עם מערכת הביטחון, לא עם שר הביטחון בני גנץ ולא עם שר החוץ גבי אשכנזי, שניהם מכחול לבן. מלשכת ראש הממשלה מסרו אמש כי "ישראל לא שינתה את עמדותיה נגד מכירת נשק שובר שוויון וטכנולוגיות ביטחוניות למדינה כלשהי במזרח התיכון".

בריאיון באולפן ynet נשאל בנושא ח"כ גדעון סער מהליכוד, והשיב: "אני לא יכול לא לאשש ולא להפריך את הידיעה. אני יושב בפורומים הכי רגישים בוועדת חוץ וביטחון ואנחנו נעלה שאלות גם מול ראש הממשלה".
- כלומר תבקש הסברים ותשובות. "בוודאי. יש פורומים יותר מצומצמים של ועדת חוץ וביטחון, ועדת משנה למודיעין חשאי שאני חבר בה, ואנחנו בוודאי נשאל את השאלות ונבין. לפני שאני עונה לך, נבין מה המציאות העובדתית - האם ניתנה הסכמה בכלל ואם נתנה למה היא ניתנה, באיזה תנאים".
ברמה העקרונית, לדברי סער, "אם יקרה הדבר המבורך שכולנו רוצים שיקרה, שיהיו עוד הסכמים עם מדינות ערביות, (נושא מכירת הנשק) יכול לעלות בעוד הקשרים. את איחוד האמירויות אתה לא יכול לבודד מהשכונה שאנחנו חיים בה. החשש הוא שאם תיפרץ הפרצה שנוגעת לעליונות הצבאית הישראלית, לעליונות האווירית הישראלית, אז אחר כך גם מדינות ערביות נוספות - בין אם כאלה שיש לנו איתן שלום ובין אם כאלה שבעתיד יהיו לנו יחסי נורמליזציה - יבואו לוושינגטון עם אותן בקשות".
סער הדגיש: "זה נושא מאוד משמעותי שהוא לא קשור רק לאיחוד האמירויות. זה יכול להשליך על מדינות אחרות באזור שיותר קרובות לישראל, שיש יותר פוטנציאל עתידי לחיכוך איתן וצריך לקחת הכול בחשבון".
- אם זה נכון זה חמור בעיניך? "לצערי אין יחסי אמון בצמרת של ממשלת ישראל בין בעלי התפקידים הבכירים העוסקים בסוגיות ביטחוניות מדיניות. זה עצוב וחבל. אני מאוד מקווה שהדברים הללו ישתנו. באופן עקרוני, ואני אומר את זה מבלי לדעת מה קורה, גישתי הבסיסית היא תמיד לשתף. כשאין אמון, לפעמים אתה לא יכול לשתף, אבל גישתי - לא לפי אדם מסוים, כלפי כל הצדדים - ראוי לבנות יחסי אמון כדי שבסוגיות הביטחוניות העיקריות יהיה שיתוף על אף שאין אחידות".
גם השר זאב אלקין נשאל בנושא עסקת המטוסים ברשת ב', והשיב: "יש סוגיות ביטחוניות רגישות שלא אאשר ולא אכחיש, כל הדיון צריך להתקיים בקבינט".