שלוש שנים אחרי שתנועת MeToo התפשטה ברחבי העולם היא הגיעה גם לאיראן. נשים במדינה שברו שתיקה, חשפו ברשת את התקיפות המיניות שעברו והעלו את המודעות לנושא שנחשב לטאבו ברפובליקה האיסלאמית.
בימים האחרונים גולשות איראניות, שרובן בחרו להישאר בעילום שם, האשימו גבר בשם קיוואן אימאמברדי באונס. כולן סיפרו על דפוס פעולה זהה: הן טענו שהוא הכניס להן סם למשקה, ואנס אותן אחרי שהיו מחוסרות הכרה.
הרשתות החברתיות סערו, וגולשות עודדו נשים אחרות לספר בטוויטר על התקיפות המיניות שעברו בצעירותן. הנשים שפרסמו את העדויות לא צירפו את ההשטאג MeToo, אלא את ההשטאג "אונס". בין הנשים שסיפרו על אונס ותקיפות שעברו נמצאות מורה בבית ספר, אקדמאית, סופרת, ציירת וזמרת, שחקנית ומנהלת בחברת טכנולוגיה.
2 צפייה בגלריה
איראן נשים איראניות אילוסטרציה
איראן נשים איראניות אילוסטרציה
"הישג גדול לנשים האיראניות"
(צילום: AFP)
רוב העדויות הן על אירועים שהיו לפני יותר מעשור, מה שגרם לחלק מהגולשות למחות על היעדר התמיכה בקורבנות. הן האשימו את החברה האיראנית, את האיראנים המשכילים וגם את המשפחות של הקורבנות בהגנה על עברייני המין.
"התנועה הזאת הייתה צריכה להתחיל הרבה קודם", אמרה חנא ג'לאלי, רואת חשבון בת 25 מטהרן. "אני מאמינה שלדבר על הנושאים האלה, והעובדה שהם מתפרסמים, זה דבר נהדר".
סומאייה קודוסי, עיתונאית בירחון "זנאן" ("נשים" בפרסית), אמרה שהנושא רגיש במיוחד באיראן. "אונס הוא טאבו בחברה האיראנית וקשה לדבר עליו גם במשפחה שלך". היא אומרת שעכשיו "אנחנו רואים צעירות שמוכנות לעמוד בכיכר העיר ולהטיח האשמות בתוקפים".
לפחות 20 נשים העידו שקיוואן אימאמברדי, סטודנט לשעבר ובעל חנות ספרים, סימם ואנס אותן במקרה שמסמל את הגעת תנועת MeToo למדינה. המשטרה קראה להן להגיש נגדו תלונה, והבטיחה שזהותן לא תיחשף ושהן לא יואשמו בכך ששתו אלכוהול או קיימו רומן מחוץ לנישואין - שני מעשים שמנוגדים לחוק באיראן. בעקבות התלונות הוא נעצר.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הסוציולוגית אזאר טאשקור אמרה שהנשים שהעידו שנאנסו "חשפו את הסבל שהצטבר אצלן במשך שנים כדי לרפא את הטראומה שהסתירו". מעסומה אבתכאר, סגניתו של נשיא איראן חסן רוחאני, שיבחה בשישי את הנשים שהתלוננו וקראה למערכת המשפט להתעמת עם עברייני המין.
גל העדויות ברשתות באיראן הוביל לדיון נרחב, וחלק מהגולשות סיפרו על החשש להיחשף - גם בשל הנטייה להאשים את הקורבן. "קשה לדעת אם אנשים אומרים את האמת או לא", אמרה סמנה רוסטאמי, מעצבת גרפית מטהרן. "אבל לדבר על הנושא זה בכל זאת דבר טוב, ולהצליח להביא לידיעת הציבור את מה שקורה במשך שנים".
העיתונאית קודוסי מדגישה שהעלאת המודעות לאונס ולתקיפות המיניות היא דבר הכרחי. "הרבה אנשים נחשפו לנושא הזה בפעם הראשונה", היא אומרת, ומוסיפה שמדובר ב"הישג גדול לנשים האיראניות".