כל מי שרכש רכב משומש או נמצא בעיצומו של מסע חיפושים מכיר היטב את החשש - האם המוכר מסר לנו את כל הפרטים האמיתיים על מצב הרכב? האם יש סיכוי לגלות שהרכב לא כשיר לנסיעה יום אחרי הקנייה?
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עבור כל מי שרוצה לגלות את ההיסטוריה והבעלים הקודמים של הרכב שאתם שוקלים לקנות, כדאי להכיר את דוח בלק"ר (בדיקה לפני קניית רכב), המשתמש בחוכמת ההמונים ובינה מלאכותית (AI) את הקונים ולהגדיל את השקיפות בשוק.
יצחק סולטן, שקנה רכב בעלות של 200 אלף ₪ וגילה לאחר מכן שהמוכר הסתיר ממנו פרטים קריטיים על התקינות שלו, שמע רק אחרי הרכישה על הדוח שהיה יכול להציל אותו. מה כולנו יכולים ללמוד מהסיפור של יצחק?

למרות בדיקה במכון - בן ה-72 נתקע עם רכב שאינו כשיר לנסיעה

סולטן בן ה-72 רצה לקנות רכב אמין, ולכן קסמה לו מודעה על רכב מסוג וולוו XC40 שנת 2019 שראה באינטרנט. כאשר נפגש עם מוכר הרכב במגרש מכוניות באשקלון כדי לראות את הרכב במו עיניו, מוכר הרכב אמר לסולטן שהאוטו קיבל מכה קטנה בחלקו האחורי, אך כי העניין טופל.
סולטן לא הסתפק בהבטחותיו של המוכר ורצה לבצע בדיקה במכון. המוכר לקח אותו למכון בדיקה הסמוך למגרש, בטענה ששאר המכונים עמוסים, אך עם הבטחה שמדובר במכון אמין. תוצאות הבדיקה במכון הראו על תקלה הדורשת החלפה של מוט ההיגוי וקילוף בצבע של שלדת הרכב. עוד ציינו במכון הבדיקה כי דלת הרכב ככל הנראה הוחלפה, תוקנה ונצבעה, אך ללא פרטים נוספים.
לאחר קבלת תוצאות הבדיקה, סולטן החליט לבטל את העסקה, אך המוכר טען שכבר שילם את האגרה והחליף צמיגים לבקשתו. לאחר משא ומתן, הסכים המוכר להפחית 3,000 ₪, וסולטן רכש את הרכב.
על מנת לסדר את מוט ההיגוי, סולטן המתין במשך שבועיים להגעת החלק החסר מחו"ל. בזמן שהמתין, סולטן הבחין בכך שבמחשב הרכב יש סימן לכך שחסר אוויר הצמיגים והרכב צריך טיפול - אך ללא אותו חלק חסר, לא היה ניתן לאפס את הרכב ולאבחן את מקור התקלה.

דוח בלק"ר - הצעד שיכול היה להציל את סולטן

סיפורו של סולטן המשיך להסתבך - לאחר הגעת החלק של מוט ההיגוי לישראל, במוסך הרשמי של וולוו טענו כי הרכב קיבל מכה חזקה וכי החיישנים שלו תקולים. על מנת לתקן את התקלה, יש לפרק את כל החלק האחורי של הרכב, משום שהותקנו בו מתלים תקולים.
מנהל המוסך פנה לסולטן והסביר לו כי לדעתו הרכב מצוי במצב 'אובדן להלכה', כלומר שהרכב לא יכול לעלות על הכביש. בשלב זה, שהיה מאוחר מידי עבור סולטן, מנהל המוסך המליץ לו להוציא דוח בלק"ר, מסמך אותו אפשר להוציא אונליין לפי מספר רישוי על כל רכב משומש בישראל, בעלות נמוכה. הדוח כולל בין היתר פרטים ממשרד הרישוי, חברות ביטוח, בנק ישראל, המשטרה וגופים נוספים. בין הסעיפים הנמצאים בדוח: שעבודים ומשכונים, תאונות, היסטוריית בעלות, תביעות ביטוח, בדיקת סוחרים, מתחזים, מחירון מומלץ, מדד סחירות, מידע טכני ועוד. במדינות מערביות מדובר בשירות מקובל ונפוץ, הנקרא CarFax ונמצא בשימוש כבר עשרות שנים.
סולטן לא הכיר את הדוח לפני כן, והיה המום לשמוע על הקלות בה היה יכול להבין שמדובר ברכב לא שמיש, עוד לפני הרכישה עצמה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות דוח בלק"ר/ מאתר דוח בלק"ר)
בשלב זה, כאשר ניגש סולטן לאדם ממנו קנה את הרכב ודרש לבטל את העסקה, המוכר טען כי חלפו 14 ימי עסקים ולא ניתן לבטל את הרכישה, על אף שאותם שבועיים עברו בהמתנה לחלק החסר.
סולטן הגיע למגרש המכוניות לפגישה, בניסיון לפתור את הבעיה, שם שמע את אחיו של המוכר לוחש לו באוזן לכבות את החיישנים כדי שלא יהיה סימן לתקלה - מבלי לדעת שסולטן כבר מודע לה. סולטן נמצא כעת בהתייעצויות עם עורך דין על מנת לבדוק האם ניתן לתבוע את הסוחר שניצל את תום ליבו.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות דוח בלק"ר/ מאתר דוח בלק"ר)

בשוק הפרוץ של הרכבים המשומשים - דוח בלק"ר יכול לחסוך זמן, כסף ועוגמת נפש

לדברי סולטן, "בדיקה של דוח בלק"ר היה יכול להציל אותי מרכישה, לו רק הייתי מכיר אותו קודם. עכשיו אני יודע שאני לא יכול לעלות עם הרכב על הכביש. רק לחשוב מה היה קורה אם הנכדים שלי היו איתי ברכב."
לדברי אסף פכטר, מנכ"ל חברת דוח בלק"ר, "יצחק הוא אחד מישראלים רבים שמכרו להם חתול בשק והפסידו עשרות ולעתים מאות אלפי שקלים ברכישת רכב משומש".
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות דוח בלק"ר/ מאתר דוח בלק"ר)

עלות הפקת דוח בלק"ר היא 149 ₪, כאשר הרוכש מקבל זיכוי על הסכום, המאפשר לו לבדוק את הרכב במכוני בדיקה ברחבי הארץ, כדי לשמור על שקט נפשי מקסימלי. הדוח עצמו נשלח ישירות לתיבת הדוא"ל ומציג באופן ברור וקריא את כל הממצאים החשובים על רכב משומש, לרבות מידע שלא נבדק במכוני הבדיקה. הנתונים המוצגים מבוססים על נתונים רשמיים ועדכניים של הרשויות, בשילוב טכנולוגיית בינה מלאכותית (AI). מדובר בכלי מהפכני ובלעדי בישראל, המאפשר לכם לקבל דוח היסטוריה על הרכב מנוחיות ביתכם, אפילו בלי לראות את הרכב.
אז לפני שלוקחים רכב משומש לבדיקה, מוציאים דוח בלק"ר, חוסכים זמן, כסף ועוגמת נפש - ומרוויחים ביטחון ושקט נפשי.