כ-3,000 בני אדם השתתפו היום (שישי) ב"קבלת השבת השבועית" בסמוך למעון ראש הממשלה שברחוב בלפור בירושלים. ההפגנה החלה בצעדה מבית פרומין, בניין הכנסת הישן, על רחוב קינג ג'ורג' לכיוון מעון ראש הממשלה. במקביל להפגנה בבלפור, עשרות פעילי התנועה לאיכות השלטון הפגינו בסמוך לביתו של ראש הממשלה בקיסריה. ynet העביר את המחאה בשידור חי.
לדברי המוחים בירושלים, הצעדה התקיימה בסימן "מגש הכסף", והדגישה כי הם "לא יתנו לאף אדם להרים את ידו על הדמוקרטיה הישראלית". את הצעדה הובילו ארגוני "אין מצב" ו"מבצר הדמוקרטיה", שמסרו כי הם "אזרחים שומרי חוק, שתרמו למדינה, שירתו במוסדותיה השונים, בנו בה מפעלים ועסקים, חינכו את ילדיהם וכעת קמים להגן עליה ועל קיומה כמדינת חוק דמוקרטית, שיוויונית, נאורה ומשרתת את אזרחיה".
5 צפייה בגלריה
 ההפגנה היום ברחוב בלפור
 ההפגנה היום ברחוב בלפור
ההפגנה היום ברחוב בלפור
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
(צילום: עמית שאבי)
הצעדה החלה בהתכנסות בבית פרומין, בניין הכנסת הישן ברחוב המלך ג'ורג', שם לדברי המוחים "ייסדו דוד בן גוריון ומנחם בגין את הדמוקרטיה הישראלית". לאחר מכן הגיעו המוחים לבית המוסדות הלאומיים, בית הכנסת הגדול "היכל שלמה", כיכר פריז ובסיום למתחם "אין מצב" שבבלפור. הצעדה קיבלה את אישור המשטרה.
תא"ל (במיל') אמיר השכל, לשעבר בכיר בחיל האוויר, אמר בהפגנה: "אנחנו חייבים לעלות מדרגה במאבק הזה, יש לעבור למחאה שקטה, לא אלימה ומתמשכת, שביתת שבת של יומיים-שלושה על מדרכות ירושלים, סביב מעון ראש הממשלה, בלי לזוז, עד שהנאשם ירים ידיים".
לדבריו, "המאבק במגפת הקורונה חשף שהמלך עירום, אין מנהיגות. נתניהו לא מסוגל לקבל החלטות. החלטות שמתקבלות בבוקר משתנות בערב, הגאון הכלכלי התגלה ככישלון, מערכת הבריאות קורסת, היא חיה ונושמת רק בזכות המסירות הבלתי רגילה של הצוותים הרפואיים. המדינה בכאוס. אין מצב שמנהל כושל יהיה ראש ממשלה.
"ב-6 בדצמבר יגיע שוב נתניהו לבית המשפט המחוזי בירושלים, תהיה זאת מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו, הנאשם יתבקש לקום על רגליו ולענות לשאלת השופטים 'מודה או לא מודה'. העיסוק היום-יומי של נתניהו במשפט ובמחאה, השקרים שהוא ודובריו מפיצים, הקריאות נגד המפגינים - 'שמאל קיצוני', 'אנרכיסטים', 'מפיצי מחלות' ו'חייזרים' - מעידים יותר מכול שהוא בלחץ. אין מצב שנאשם בפלילים יהיה ראש ממשלה".
ראש השב"כ לשעבר, כרמי גילון, אמר בהפגנה כי "מפעלם של הורינו, אחינו, אחיותינו וחברינו, שמסרו נפשם להקמת המדינה והגנה עליה, עומד בפני סכנה קיומית. היסודות שעליהם נבנתה מדינת ישראל מנופצים בזה אחר זה על-ידי רשע אחד, שעושה זאת למען שרידותו האישית. מול הרשע והרס הערכים, אנחנו ממשיכים ומרחיבים את משמעות 'מגש הכסף' כמאמר נתן אלתרמן. נתניהו, אנחנו ניצבים כחומה בצורה מולך. נמנע ממך להמשיך ולהזריק את הרעל שלך לעורקים והוורידים של מדינת ישראל".
רונית ארנפרוינד, ממובילי מחאת אין מצב, מסרה כי "אני עומדת כאן היום כנציגת הדור השני לניצולי שואה. רוב משפחתי הושמדה בשואה, וכשרידי שואה הוריי עלו לארץ, להיות עם חופשי בארצנו - כאמרת השלט שאותו נשאנו בחזית הצעדה".
5 צפייה בגלריה
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
(צילום: עמית שאבי)
"אני נרגשת, כואבת, נסערת, מפוחדת ונחושה על עצם הצורך במעמד הזה", הוסיפה. "היום הגיעו לכאן מבכירי ובכירות מערכת החינוך, ההייטק, הרפואה, הדיפלומטיה, המשפט, המחקר המדעי, האקדמיה, החקלאות, תרבות ואומנות, עובדים ועובדות סוציאליות, בכירי מערכת הביטחון לרבדיה ועוד ועוד".
לדבריה, "מעולם, מאז קום המדינה, לא התרחש אירוע כזה שבו התכנסו יחד באותו מקום מיטב המוחות, הכישורים והעשייה מכל מישורי החיים והמגזרים במדינה, כשכולם מאוחדים באמירה אחת. זהו רגע מכונן וייחודי, בנסיבות קשות, בתולדות מדינת ישראל".
לסיום אמרה: "התכנסנו כאן היום כדי להילחם על מימוש מגילת העצמאות. זה המקום וזה הזמן, ואנחנו האנשים שבאנו לומר יחד - מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית. לא יהיה בה שליט יחיד מושחת שמוביל אותנו להרס ולדיקטטורה. באנו לכאן להרים את המסך השחור מעל דפי ההיסטוריה שתיכתב על הרגע הנוכחי".
פורסם לראשונה: 16:14, 11.09.20