5 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
66% מהילדים שנדבקו - בבתים
(צילום: AFP)
הממשלה החליטה הבוקר (יום ד') שמערכת החינוך תיסגר כבר ממחר ולא מיום שישי כפי שתוכנן, היום בו יחל סגר שיימשך שלושה שבועות. הסיבה לכך היא "הזינוק במימדי התחלואה וזיהוי פעילות מערך החינוך כגורם מרכזי לכך".
בבדיקת נתונים שהועברו לשרים עולה כי אחוז קטן של התלמידים נדבק במערכת החינוך הממלכתית והממלכתית דתית. מתחקורים שנערכו ל-4,304 ילדים ונערים בני 3 עד 18 התגלה כי 2% מהם נדבקו בגני ילדים, מעונות או פעוטנים, 5% נדבקו בבתי ספר יסודיים, 1% בלבד בחטיבות ביניים ו-2% בבתי ספר תיכון. כלומר 10% בלבד מההדבקות מתחילת השנה שתוחקרו היו בין כתלי מוסדות החינוך הממלכתיים והממלכתיים דתיים.
5 צפייה בגלריה
נתונים נתוני קורונה הדבקות חולים נשאים משרד הבריאות
נתונים נתוני קורונה הדבקות חולים נשאים משרד הבריאות
נתוני משרד הבריאות
מהנתונים עולה עוד כי 16% מהנדבקים שטרם מלאו להם 18 נדבקו בישיבות – שבהן לומדים נערים. 1% מהנדבקים נדבקו בבית של אחר, ככל הנראה חבר שאליו הגיעו. 2% לא יודעים היכן נדבקו. אבל 66% מהילדים והנערים שנדבקו – נדבקו בבתיהם. כלומר ככל הנראה מבן משפחה אחר שחלה.
בקרב הצוות החינוכי עולה כי 60% מהם נדבקו בבתיהם, 12% בבתי ספר יסודיים, 9% בגני ילדים, פעוטונים או מעונות ו-3% בישיבות. יתר הנדבקים לא יודעים היכן נדבקו.
עם זאת, בנתונים שהציג משרד הבריאות עולה תמונה מדאיגה מאוד של מספר החולים בגילאים אלו. ב-1 בספטמבר היו 730 תלמידים חולים ותוך שבועיים המספר זינק ל-3,895. גם בקרב עובדי ההוראה חל גידול חד מ-338 ל-2,000.
5 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
תור בכניסה לבית הספר. למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: AFP)
במקביל, מנתוני מרכז המידע והידע עולה כי כ-37% מהנדבקים שאובחנו אתמול הם בני פחות מ-19. בימים האחרונים נע אחוז הנדבקים בגילאים אלה בין 35.8% ל-39.4% מכלל הנדבקים. לעומת זאת, מספר החולים קשה מקרב הילדים והנערים הוא נמוך מאוד – ופרט לילדה פלסטינית בת 6 שהגיעה לטיפול בישראל ונפטרה מקורונה – לא גבה הנגיף את חייהם של בני פחות מ-18.
מנגד, יש לציין, החשש של משרד הבריאות הוא מכך שילדים שנדבקו מחוץ לבית הספר יביאו את המחלה למוסד החינוכי, כך שתלמידים רבים עלולים להידבק.

הגנים הפרטיים מאיימים לפתוח כרגיל

בקרב המורים והמנהלים ישנה מחלוקת בדבר הלמידה מרחוק, אך ראשי ארגוני המורים תומכים בה. מנגד, הנהגת ההורים הארצית התנגדה להשבתת מערכת החינוך ותקפה את בקשת משרד הבריאות לסגור את בתי הספר. הנהגת ההורים מתחה ביקורת גם על חוסר ההחלטיות והשינויים בהחלטות חדשות לבקרים. גם בגנים הפרטיים לגיל הרך זועמים על ההחלטה.
חרף החלטת הממשלה, פורום הגנים הפרטיים עדיין עומד על החלטתו לחזור לפעילות כבר ביום שני הקרוב לאחר החג. בהודעה שהוציאו הבוקר הגנים הפרטיים נכתב כי "החלטת הממשלה משוללת כל היגיון בסיסי. אין ויכוח שאחוז התחלואה והדבקה בקרב פעוטות בגילאי לידה עד 3 שואף לאפס, ואפילו פרופ' גמזו גורס שהתחלואה בגילאים האלה נמוכה. אנו שבים ומחדדים: ביום שני ייפתחו כל הגנים הפרטיים בישראל, לטובת המשך החינוך הרציף של הילדים ומתן האפשרות להורים להמשיך לעבוד בעסקים הפרטיים".
5 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
תל אביב
(צילום: AFP)
יו"ר הוועדה לזכויות הילד, חבר הכנסת יוסף ג'בארין, פנה אתמול ליו"ר ועדת החוקה חבר הכנסת יעקב אשר, בבקשה להחריג את מסגרות החינוך לגיל הרך מהסגר המתוכנן. הוועדה בראשות ג'בארין קיבלה פניות רבות מהורים מודאגים, שטענו כי הם וילדיהם עדיין מתמודדים עם קשיי הסתגלות למסגרות לאחר תקופה ארוכה, והסגר צפוי להחזיר אותם לנקודת ההתחלה בעוד כחודש ואולי אף מאוחר מכך.
ג'בארין הסביר במכתבו גם כי הורים שיורשו לעבוד, במסגרת הגדרתם כ"עובדים חיוניים", לא יוכלו לעשות זאת מפני שלא יהיה גורם שייתן מענה לפעוטות בשעות היום. "אני מקבל פניות של הורים רבים שנפגעים מחוסר הוודאות של התנהלות הממשלה. אפשר וצריך לשמור על בריאות ושלום הציבור - וגם לספק פתרונות למאות אלפי הורים וילדים שנפגעים מהמשבר", אמר הבוקר ח"כ ג'בארין.
"מסגרות הגיל הרך אצלנו הם פחות מחצי אחוז מהמוסדות עם תחלואה", אמר שר הרווחה איציק שמולי. "אין הצדקה לסגירת מאות אלפי הורים בהפתעה, דבר שאינו עולה בקנה אחד גם עם הרצון שהמשק יעבוד. אני בספק גם אם יוכלו לעמוד בזה מעשית מעכשיו לעכשיו".
בעקבות הביקורת, יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט, חבר הכנסת רם שפע, שוקל לכנס דיון דחוף בוועדת החינוך על ביטול החלטת הממשלה. לדבריו, "אני מתקשה להבין את ההחלטה על סגירת מערכת החינוך החל ממחר. זה טלטול של המערכת". לטענת ח"כ שפע, "אני רואה ומבין את מה שמציגים בממשלה, אבל עולה השאלה מה קורה בגנים, שם ההדבקה היא מאוד נמוכה. נתוני ההדבקה נמוכים גם בבתי הספר היסודיים".