בשבוע שעבר חזר עריק בן 24 לצפון קוריאה, שלוש שנים אחרי שברח לדרום. חזרתו הביתה מעוררת עניין רב בעקבות הטענה של פיונגיאנג שהוא הראשון במדינה שנדבק בנגיף הקורונה.
העריק חצה את הגבול בשבוע שעבר. בדרום קוריאה מסרו שהצפון קוריאני, ששם משפחתו קים, נמלט מהרשויות אחרי שהואשם בתקיפה מינית. לפי צבא דרום קוריאה הוא הצליח לחמוק מהמערכות המתקדמות בגבול באמצעות זחילה בתעלת ביוב באי קאנגווה, ממערב לסיאול, וב-19 ביולי חצה בשחייה את נהר האן. ככל הנראה הוא היה בצד הצפון קוריאני כמה ימים לפני שנתפס.
5 צפייה בגלריה
תעלת ביוב ב אי גאנגווה ב דרום קוריאה ליד הגבול עם צפון קוריאה
תעלת ביוב ב אי גאנגווה ב דרום קוריאה ליד הגבול עם צפון קוריאה
תעלת הביוב שדרכה לפי החשד ברח העריק לצפון
(צילום: EPA)

מפקד צבא דרום קוריאה, פארק האן-קי, אמר היום לפרלמנט שקים, שגובהו 163 ס"מ ומשקלו 54 ק"מ, חתך את גדורות התיל שהיו בסוף צינור הביוב שנשפך לנהר האן. גורם דרום קוריאני סיפר לרויטרס שקים עשה מסלול דומה כשערק לדרום ב-2017, והרשויות אמרו שהוא בחן את האזור כמה ימים קודם לכן כדי להתכונן לבריחה.
סיפורו של קים מתחיל ומסתיים בקייסונג, עיירת גבול צפון קוריאנית שבה פעל פארק תעשייתי משותף של שתי הקוריאות. הפארק נסגר ב-2016, כתוצאה מהמתיחות בגלל תוכנית הנשק הגרעיני של צפון קוריאה. המצב הכלכלי גרם לקים לנסות שנה לאחר מכן לערוק לדרום. כך הוא סיפר בסרטון יוטיוב שצילם עם עריק נוסף בדרום קוריאה בחודש יוני.
5 צפייה בגלריה
נהר האן מבט על צפון קוריאה מהאי גאנגווה ב דרום קוריאה
נהר האן מבט על צפון קוריאה מהאי גאנגווה ב דרום קוריאה
מבט על צפון קוריאה מהאי שממנו ברח העריק
(צילום: AFP)
במקום לעשות את הדרך לסין, כפי שעושים רוב העריקים הצפון קוריאנים, קים החליט לברוח לדרום קוריאה דרך נהר האן. הוא הגיע לאזור המפורז של שתי הקוריאות - הגבול שנחשב לחמוש ביותר בעולם. "אחרי שעברתי את גדרות התיל נתקלתי בשדות מוקשים. חציתי אותם והגעתי לשדה של קני סוף ליד נהר האן, שם התחבאתי במשך כשלוש שעות", אמר באותו סרטון ביוטיוב, וסיפר שבאותו זמן אכל פירורי לחם בלבד. הוא התחיל לשחות בנהר האן, והתקדם לעבר האורות בגדה הדרום קוריאנית של הנהר. כשסוף סוף הגיע ליבשה הוא זעק לעזרה, ונמצא על ידי יחידה של הצבא הדרום קוריאני.
5 צפייה בגלריה
האי גאנגווה דרום קוריאה גבול צפון קוריאה
האי גאנגווה דרום קוריאה גבול צפון קוריאה
הגדרות באי ממערב לסיאול
(צילום: AFP)
לא ברור ממה קים התפרנס בדרום קוריאה. גורם שבקיא בסיפור חייו אמר לרויטרס שיש לו חוב של 20 מיליון וון (16,800 דולר) לעריק אחד לפחות מקייסונג. "הוא הביע רצון להפוך למרצה לענייני ביטחון, כמו עריקים רבים אחרים, אבל זה מעולם לא קרה, בין השאר בגלל המגפה", אמר אותו גורם.
לפי המשטרה בדרום צעירה שערקה מצפון קוריאה הגישה תלונה נגד העריק ב-12 ביוני, והאשימה אותו בתקיפה מינית בביתה. השוטרים חקרו את קים ב-21 ביוני. הוא הכחיש את ההאשמות נגדו. החקירה צברה תאוצה כשאחד המכרים שלו דיווח למשטרה ב-19 ביולי שהוא איים על האישה ותכנן לברוח לצפון. יומיים לאחר מכן פורסם צו מעצר נגדו, אך לפי התקשורת הממלכתית בצפון קוריאה באותו זמן הוא כבר הגיע למולדתו.
ב-24 ביולי, כמה ימים אחרי הבריחה, הרשויות בצפון קוריאה מצאו את קים בקייסונג, ואמרו שהוא פיתח תסמיני קורונה. מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און הורה להטיל סגר על העיר והכריז על מצב חירום. גורמים במערכת הבריאות בדרום קוריאה אמרו שאין שום סימן שמצביע על כך שהוא נדבק בנגיף לפני שברח צפונה, ולפחות שניים ממקורביו נבדקו ולא אובחנו כחולים בנגיף. לפי חלק מההערכות ייתכן שמדובר בניסיון של הצפון להטיל את האשמה להתפשטות הנגיף על סיאול.