חלב הוא חלק בלתי נפרד מהתזונה של רובנו. הוא מכיל רכיבים תזונתיים חיוניים לפעילות התקינה של הגוף, ביניהם חלבון, סידן, ויטמין B12, מינרליים ו-ויטמינים שונים. בנוסף להם, הוא כולל גם לקטוז, הסוכר הטבעי של החלב.
קרוב לוודאי שיצא לכם לשמוע על רגישות ללקטוז, אך היקף התופעה רחב בהרבה ממה שדמיינתם, ככל הנראה. ממחקר צרכנים של חברת קנטר מאוגוסט 2020 עולה כי כ-30% מהישראלים מציינים שהם מפחיתים בצריכת החלב בעקבות רגישות ללקטוז. על פי הספרות המדעית, רגישות ללקטוז עשויה להיות קיימת אצל עד 70% במוצאים אתניים מסוימים.
עם זאת, רגישות אינה אלרגיה מסכנת חיים, כאשר ההשלכות של צריכת מוצרי חלב עבור רגישים ללקטוז עשויות לכלול אי נעימות במערכת העיכול, כאבי בטן, נפיחויות ותסמינים נוספים. מידת הרגישות נעה על טווח רחב מאוד, החל מאדם שלא יכול לשתות לגימה מכוס חלב מבלי להרגיש רע, ועד אנשים שיכולים לאכול פרוסה עם גבינה ולא להיות מושפעים כלל. עבור מי שסובל מרגישות גבוהה, מומלץ לאתר מוצרי חלב ללא לקטוז, כמו למשל חלב נטול לקטוז.
מה ההבדל בין רגישות לאלרגיה? כיצד מאבחנים רגישות ללקטוז? ומהם הפתרונות הנפוצים עבור רגישים ללקטוז הנמצאים על מדפי המקרר בסופר?

חשוב להבין - רגישות אינה אלרגיה

לפני הכל, חשוב להגיד כי רגישות ללקטוז אינה אלרגיה. אלרגיה לחלב היא מצב נדיר יחסית המזוהה כבר מגיל צעיר מאוד בשלב ההנקה, או כשהפעוט נחשף למזונות מסוימים המעוררים תגובה מיידית. "אלרגיה לחלב היא מצב בו הגוף מגיב לחלבון החלב", מסבירה גלית שניר, דיאטנית קלינית ויועצת תזונה לחברת תנובה. "אלרגיה מסוג זה קיימת באחוזים נמוכים מאוד בקרב תינוקות ולעתים היא חולפת עם השנים. עבור הסובלים מאלרגיה, חשיפה קלה או מגע בלבד עלולים להוביל למצבים מסכני חיים. לכן, לפעוטות עם אלרגיה אסור לשתות חלב או לאכול מזונות המכילים חלב".
1 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות תנובה)

איך מאבחנים רגישות ללקטוז ומהם הפתרונות למצב?

רגישות ללקטוז היא מצב שבו הגוף לא מצליח לעכל את סוכר החלב, הלקטוז, עקב חוסר מלא או חלקי באנזים הלקטאז שנמצא במעי. זו רגישות לסוכר החלב ולא תגובה אלרגית לחלבון, והיא תופעה שעשויה להתפתח עם הגיל. חלב אם מכיל בעצמו לקטוז, ולכן נדיר מאד להיתקל ברגישות ללקטוז בקרב תינוקות או פעוטות. גם בקרב ילדים גדולים יותר רואים אותה פחות, כאשר היא מופיעה, היא מתרחשת לרוב בגילאים מבוגרים יותר. ברוב המקרים התופעות יהיו קשורות למערכת העיכול - כאבי בטן ונפיחויות הם התסמינים הנפוצים. "רגישות לרוב תתבטא בגזים ואי נוחות, לעתים מאוד לא נעימה, תסמינים שאף אחד מאיתנו לא רוצה לסבול", אומרת שניר.
האבחון פשוט למדי, ויכול להיות מבוצע עצמאית. "אפשר לבדוק בצורה חד משמעית על ידי אבחון רפואי, אך לרוב לא מגיעים לכך. ברוב המכריע של המקרים האדם חושד ברגישות בעקבות תגובה שעל פי תחושותיו נובעת מצריכת מזון מסוים", מסבירה שניר. אחרי ההשערה על סוג המזון, מוציאים את המרכיב החשוד מהתפריט, ובודקים לאחר מספר ימים ועד מספר שבועות האם ההרגשה השתפרה. "בכל מקרה, חשוב לדעת שרגישות ללקטוז מאופיינת בטווח רחב, ולא '0 או 1'. לחלק מהרגישים יש רמת רגישות נמוכה, ויש מי שיחוו אי נוחות מיידית אפילו מקצת חלב בקפה".

חדשות טובות לרגישים ללקטוז: יש מוצרי חלב בלי לקטוז בכלל, וגם חלב נטול לקטוז

עבור מי שהגיע למסקנה השגויה על כך שעליו להתנזר ממוצרי חלב באופן מוחלט בתור רגיש ללקטוז, כדאי לדעת שיש מוצרי חלב בלי לקטוז, וגם מוצרים שעברו תהליכים מיוחדים לפירוק הלקטוז. "כדי להבין האם יש במוצר לקטוז, הסתכלו על שורת הפחמימות בטבלה התזונתית", מסבירה שניר. "אם אין תוספת של סוכר למוצר, אז הפחמימות מקורן בעצם בלקטוז, שהוא הסוכר הטבעי של החלב. בגבינה בולגרית מסורתית או צהובה תראו שיש אפס פחמימות או ערך נמוך מאד - כלומר, אין כמעט לקטוז. גם בקוטג' יש יחסית מעט לקטוז". המשמעות היא שגם מי שרגיש ללקטוז לא צריך לוותר על מוצרי חלב בכלל, אלא לבדוק היטב את הרכיבים והסימון התזונתי שלהם.
"יש גם מוצרים שפירקו את הלקטוז בהם באופן מכוון כדי להפוך אותם לנטולי לקטוז", אומרת שניר. "חלב נטול לקטוז עובר פירוק של הלקטוז עוד במחלבה על ידי תוספת של אנזים הלקטאז שבעצם מחקה את הפעולה שנעשית בגוף באופן טבעי. בתהליך זה האנזים מפרק את הלקטוז שהוא דו סוכר לשני חדי סוכרים והתהליך ממשיך עד שכל הלקטוז מפורק לחלוטין. במוצר כזה הפחמימות והסוכרים נשארים במוצר וניתן לראות אותם בסימון התזונתי אולם כבר לא מדובר בלקטוז ולכן אין חשש לרגישים".
יתרון נוסף הוא שעקב הפירוק של סוכר הלקטוז החלב מקבל טעם מתקתק יותר הנוצר באופן טבעי ללא תוספת סוכר. לכן, גם למי שמעוניין להפחית בכמויות הסוכר שהוא מוסיף לקפה מדובר ביתרון נוסף בגזרת הטעם.
המוצרים הנותנים מענה לרגישים ללקטוז רושמים צמיחה ניכרת במקררים בשנים האחרונות, על רקע המודעות ההולכת וגוברת בקרב הציבור לאבחון הרגישות והפחתת צריכה של מוצרים מסוימת כדי להפחית את תופעות הלוואי. בשבועות האחרונים, למשל, השיקה תנובה חלב נטול לקטוז המספק פתרון לרגישים ללקטוז שלא מוכנים לוותר על הטעם והחוויה של צריכת חלב טרי.

פורסם לראשונה: 14:40, 16.12.20