ברקע המינוי המפתיע של פרופ' רוני גמזו, מנהל בית החולים איכילוב, לתפקיד פרויקטור הקורונה והחלטתו של פרופ' גבי ברבש לוותר על המינוי, מתבררים כעת פרטים חדשים על מה שאירע בשבועות ובימים האחרונים סביב מה שכבר כונה "פארסת הפרויקטור", מאז שהכריז שר הבריאות יולי אדלשטיין על התפקיד לפני כשלושה שבועות.
תחילה שאפו במערכת הבריאות למנות איש צבא לתפקיד האיש שלמעשה יתכלל את הטיפול בנושא בין משרדי הממשלה. כזכור, האלופים (מיל') רוני נומה ואמיר אבולעפיה היו המובילים בקרב אנשי הצבא - אך לבסוף ויתרו על התפקיד משום שהתעקשו להיות כפופים ל"קבינט הקורונה" ולא לשר אדלשטיין.
2 צפייה בגלריה
ביקור יולי אדלשטיין במחלקת קורונה
ביקור יולי אדלשטיין במחלקת קורונה
השר יולי אדלשטיין מבקר במחלקת הקורונה
במשרד סברו כי על הפרויקטור להיות כפוף לשר בלבד, ולא לממשלה או לקבינט. בתקופה האחרונה, ולאחר שדבר מינויים של השניים ירד מהפרק, החלו במערכת הבריאות לחשוב על מינוי מקרב אנשי רפואה: מנהלים ומנכ"לים ממערכת הבריאות רואיינו לתפקיד ואף שוחחו עם השר בעניין, אך עם פרופ' גבי ברבש, ששימש בעבר מנכ"ל המשרד בעצמו, הוחלט להתקדם.
העובדה שפרופ' ברבש שימש גם מנהל בית החולים איכילוב ונחשב למוערך ומקובל במערכת הבריאות, סייעה לו מאוד. אלא שאז, על פי גורמים המצויים בפרטים, התנהל ברבש בצורה חשדנית במיוחד. "הוא התעקש לעגן הכול, עד הפרט האחרון, בכתב ובמסמכים", סיפר אחד הגורמים. "הוא חשדן מאוד כלפי משרד הבריאות והתנהל כמו שעורך דין מאשר חוזה, בדקדקנות. לחלק מהדרישות שלו אף נדרשה חקיקה. זה היה לא ריאלי".
2 צפייה בגלריה
רוני גמזו וגבי ברבש
רוני גמזו וגבי ברבש
פרופ' רוני גמזו (מימין) ופרופ' גבי ברבש
(צילום: מירי גטניו, דוברות איכילוב)

ברבש חיפש איך "לרדת מהעץ", אדלשטיין התקשר לגמזו

ככל שחלפו הימים נמשכו גם המגעים - ובשטח המינוי כבר נראה סופי. אתמול נצפה פרופ' ברבש בלשכת הבריאות בתל אביב וכבר קבע פגישות עם גורמי מקצוע; אלא שכתב המינוי לא הגיע גם אז - וסבלנותו, כך נראה, פקעה. כאמור, ברבש ביקש לעגן בכתב את אחריותו על מערך הבדיקות האפידימיולוגיות ועל הקשר עם פיקוד העורף - וסורב.
אמש בסביבות 19:00 פרופ' ברבש כבר חיפש איך "לרדת מהעץ" בצורה מכובדת ושוחח עם השר אדלשטיין בנושא. בניגוד להודעתו של פרופ' גמזו הבוקר על כך ששוחח בטלפון אתמול עם השר והסכים מיד - שיחות כלליות על האפשרות שימונה לתפקיד נערכו עוד קודם לכן.
כפי שאמר לאחרונה בריאיון לאולפן ynet, גמזו היה מעוניין בתפקיד עד מאוד. לאחר שנודע כי ברבש החליט לוותר על המינוי, התקשר אתמול השר לגמזו והציע לו את התפקיד באופן רשמי. גמזו הסכים במקום וההודעה על ההכרזה גובשה שעה שבמערכת הבריאות עוד היו בטוחים שברבש בתמונה.
ואולם, יש לציין כי סמכויותיו של גמזו עד לרגע זה לא הוגדרו באופן רשמי ולא יצאה כל הודעה לגביהן. עם זאת, נראה כי השר אדלשטיין קיבל את מבוקשו: דמות אהודה ובעלת ניסיון במערכת הבריאות – שתהיה כפופה לו ולא ל"קבינט הקורונה". מנגד, נמתחה עליו ביקורת ביממה האחרונה על כך שוויתר בקלות על מועמדותו של ברבש.
רמז לפער בין התפקיד בעל הכותרת המבטיחה - שאף כונה "מפקד הקורונה" - למינוי ולתפקיד הסופי, ניתן היה למצוא בדבריו של השר אדלשטיין היום: בעת ביקור במרכז הרפואי שמיר אסך הרופא. במהלך הסיור ביקר השר במרכז סגול בתאי הלחץ, במחלקות הקורונה ואמר כי הוא "מאוד שמח שאדם כמו פרופ' גמזו יהיה לנו לעזר בכל מה שקשור במאבק בקורונה.
"אנחנו לוקחים את הטובים על מנת להשתלט על העקומה ולעשות כל מה שיכולים כדי להיאבק בנגיף הארור הזה. ברור לגמרי שלמערכת הבריאות יש הרבה מאוד משימות מעבר לקורונה ואנחנו רוצים לאפשר למערכת להמשיך לפעול".
את תגובתו של פרופ' ברבש לא ניתן היה להשיג.