איכות אוויר טובה מאוד נרשמה במהלך יום כיפור ברוב תחנות הניטור של המערך הארצי לניטור אוויר, המפוקח על-ידי המשרד להגנת הסביבה. עם זאת, חלק מהמפעלים עבדו ביום כיפור ולכן הזיהום בסביבה שלהם נותר ברמה רגילה.
השנה, לאור הידוק המגבלות בשל התפשטות נגיף קורונה, חל סגר כבר בערב יום כיפור. עם כניסת החג ירדו ריכוזי תחמוצות החנקן - המהווים סמן לזיהום אוויר מכלי-רכב – ברוב התחנות התחבורתיות בחיפה, בגוש דן ובירושלים. ריכוזי השיא של תחמוצות החנקן ביום כיפור בתחנות התחבורתיות בערים הגדולות עמדו על ערכים שבין 15.4 ל- 84.2 חלקים לביליון (חל"ב) – ערכים נמוכים מאוד ביחס לערך הסביבה החצי-שעתי העומד על 500 חל"ב.
2 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
אין מכוניות. כביש בתל אביב
(צילום: AP)
במשרד להגנת הסביבה מציינים כי השיפור המשמעותי באיכות האוויר בימי הסגר וביום הכיפורים מדגים את ההשפעה של התחבורה כמקור העיקרי לזיהום האוויר במרכזי הערים הגדולות. לשם השוואה, בערב יום כיפור בשעות הבוקר הגיעו ריכוזי השיא ברחוב העצמאות בחיפה תחתית עד ל-63.5 חל"ב, כאשר ביום כיפור הריכוז המרבי שנמדד היה 54.9 חל"ב. לשם השוואה, בשנת 2019 עמדו הריכוזים על 117.7 חל"ב בערב יום הכיפורים לעומת 24.3 חל"ב ביום הכיפורים עצמו.
במרכז ירושלים נרשמו ריכוזי שיא של עד 70.7 חל"ב בערב יום כיפור, ו-34.8 חל"ב ביום כיפור. בשנת 2019 נרשמו בתחנת בר אילן בירושלים 116.7 חל"ב לעומת 10.4 חל"ב ביום כיפור. ובמרכז תל אביב ירדו ריכוזי השיא ירדו מ-34.9 חל"ב בערב יום כיפור ל-15.4 חל"ב ביום כיפור. ריכוזי הבנזן, שמקורם בתחבורה, ירדו בתחנת בר אילן בירושלים מ-0.37 חל"ב ל-0.24 חל"ב (ב-2019 חלה ירידה גדולה יותר מ- 0.35 ל-0.11 ביום כיפור).
יש לציין כי בריכוזי הבנזן לא נרשמה ירידה משמעותית. בתחנת העצמאות בחיפה בערב יום כיפור נרשם 0.24 חל"ב, לעומת שיא של 0.29 חל"ב ביום כיפור (כלומר עלייה). בניידת 5 סמוך למתחם בז"ן נרשמה ירידה חדה עם 0.7 חל"ב בנזן לעומת 0.34 ביום כיפור. ב- 2019 פורסמו נתונים מניידת ניטור 6, ליד משרד הרישוי חיפה בסמוך לבז"ן, אז נרשמו 3.94 חל"ב בער ביום כיפור לעומת 2.26 ביום כיפור עצמו.

2 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
נתיבי איילון ביום כיפור
(צילום: AP)
במשרד מציינים כי תחנות הכוח עובדות ביום כיפור בעומס נמוך מעט מהרגיל, והתעשייה הגדולה בישראל עובדת כרגיל – ולכן בתחנות הסמוכות לתעשייה (כמו למשל בקריית חיים מערבית שבחיפה או באזור התעשייה הצפוני של אשדוד) לא ניכרות השפעות מהותיות בירידת זיהום האוויר בחלק מהמזהמים.
כמו בכל יום כיפור, הירידה חלה רק בתחמוצות חנקן ובמזהמי אוויר הנפלטים מתחבורה. עבור חלקיקים העוברים בדרכי הנשימה, שחלקם ממקור טבעי וגם במזהמים שניוניים, אין בהכרח ירידה ביום הכיפורים.
תחמוצות החנקן גורמות לסימפטומים שונים של מחלות בדרכי הנשימה ולהקטנת עמידות הגוף בפני חיידקים ונגיפים. חשיפה לריכוזים גבוהים מאד של חנקן דו-חמצני, המזהם המזיק לבריאות בתוך תחמוצות החנקן, עלולה לגרום להגברה של תגובות דלקתיות במערכת הנשימה של אנשים בריאים, בקרב חולי מחלת נשימה כרונית COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) וכן בקרב חולי אסתמה ומעלה את תדירות הסימפטומים הנשימתיים (התקפים).
יו"ר איגוד ערים להכנת הסביבה מפרץ חיפה, עו"ד שרית גולן, אמר בעקבות פרסום הנתון : "ניתוח תחנות הניטור במהלך יום הכיפורים מצביע שוב על העובדה כי בעוד בכל הארץ נהנים מאוויר נקי ביום הכיפורים, הרי שבמפרץ חיפה העסקים כרגיל. כך למשל, ביחס לבנזן הנפלט גם מתחבורה וגם מתעשייה, הרי שבניידת 4 הסמוכה לבז״ן ראינו עליות בבנזן לאורך יום הכיפורים. בנוסף, בתחנות ניטור נוספות ראינו עליות בתחמוצות חנקן. עליות אלו מצביעות על החלק המשמעותי של התעשייה בתרומה לזיהום האוויר בייישובים סובבי מפעלי התעשיה במפרץ ובינהם בז"ן. אומנם, המשרד להגנת הסביבה מסביר את העלייה בתחמוצות חנקן בשריפה בעכו, אך עלייה נרשמה דווקא בתחנות הדרומיות למפעלים ולא באלו הקרובות לעכו בהכרח ולכן להערכתי מדובר על פליטות של המפעלים באזור".
כל הנתונים זמינים לציבור בזמן אמת בכל עת באתר: www.svivaaqm.net ובאפליקציה "אוויר בסביבה" של המשרד להגנת הסביבה.