האם יהיה סוף סוף אפשר לנשום לרווחה בעיר העברית הראשונה? המשרד להגנת הסביבה ועיריית תל-אביב הודיעו היום (ב') כי הן יקדמו תוכנית משותפת- "עיר אוויר נקי" לצמצום זיהום אוויר מתחבורה בתל אביב והפיכתה לעיר מופחתת זיהום אוויר (LEZ, Low Emission Zone). לפי הערכות המשרד המהלך צפוי לצאת לדרך תוך כמה חודשים, זאת לאחר צבירת ניסיון בערים ירושלים וחיפה.
3 צפייה בגלריה
צומת עזריאלי בתל אביב. ארכיון
צומת עזריאלי בתל אביב. ארכיון
צומת עזריאלי בתל אביב. ארכיון
(צילום: אורן רייס)
על פי התוכנית, בשלב הראשון תיאסר נסיעת "רכב מזהם" בכל שטחה של תל אביב, אשר תהפוך כולה לאזור מופחת פליטות. המשמעות, כך אמרו במשרד להגנת הסביבה, היא ש-40 אלף כלי הרכב המזהמים ביותר בישראל לא יורשו להיכנס לשטח העיר, כלמר (רכבי דיזל מתחת לתקן יורו 4 – למעט רכב פרטי.
בעלי רכב מזהם שירצו להיכנס לשטח העיר עם רכבם - יוכלו לעשות זאת רק אם יתקינו מסנן. המשרד להגנת הסביבה מציע סבסוד ממשלתי להתקנת המסננים. בשלבים הבאים יקבעו אזורים בעיר שבהם המגבלות יוחמרו ותיאסר גם כניסתם של כלי-רכב ברמת זיהום "רכב רגיל", כלומר קרוב ל-2 מיליון כלי-רכב, כולל כלי-רכב בנזין ודיזל פרטיים שאינם עומדים בתקן זיהום האוויר המתקדם יורו 6. אזורים אלו יהיו אזורים "מופחתי פליטות אולטרה".

3 צפייה בגלריה
פקק
פקק
פקק תנועה ברחוב יגאל אלון בתל אביב
(צילום: שי אורמן)
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה: "החזון שלי הוא שאזרחי מדינת ישראל יחיו באוויר נקי ללא זיהום אוויר. היום אנו עושים צעד נוסף להגשמת החזון עם הסיכום על אזור מופחת פליטות בעיר תל אביב-יפו. אנו נוביל את השינוי המיוחל ברחבי המדינה, כאשר כלל התחבורה תהיה חשמלית או לא ממונעת".
ראש העיר תל-אביב יפו, רון חולדאי, הוסיף: "תל–אביב-יפו שמה למטרה להפוך את פירמידת משתמשי התחבורה ולתת עדיפות להליכה, לאופניים ולתחבורה ציבורית על פני הרכב הפרטי. לאורך העשורים האחרונים אנחנו פועלים ללא לאות ובהצלחה במסגרת סמכויותינו להפחתת זיהום האוויר בעיר, וקידום תכנית 'עיר אויר נקי' אשר במסגרתה העירייה תאכוף באמצעים אלקטרוניים רכבים מזהמים שנכנסים לעיר היא חלק מעשייה זו. אני מברך על שיתוף הפעולה החשוב עם המשרד להגנת הסביבה לקידום הנושא".

ירושלים עוברת לשלב השני

במקביל, החל ממחר יחל השלב השני של תוכנית "אזור מופחת פליטות" (LEZ) בירושלים, ועיר הבירה תהפוך לעיר הראשונה בארץ האוסרת כניסת רכבי דיזל מזהמים לכל השטח המוניציפלי שלה - כפי שנקבע בתיקון לחוק העזר לירושלים (צמצום זיהום אוויר הנובע מתחבורה) (הוראת שעה) – 2018.
האיסור הקיים היום במרכז העיר בלבד, יורחב ויחול על כלל כלי הרכב המונעים בדיזל המסווגים כרכב מזהם ברישיון הרכב, אלא אם הותקן ברכב מסנן חלקיקים. בכל הכניסות לעיר יוצב תמרור ייעודי, שפורסם לאחרונה בלוח התמרורים, האוסר על כניסה לרכב מזהם.

3 צפייה בגלריה
פקק חסימה ירושלים
פקק חסימה ירושלים
שלטים יוצבו בכניסות לירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
תוכנית אזור מופחת פליטות בירושלים, ביוזמת המשרד להגנת הסביבה ובביצוע עיריית ירושלים, החלה בינואר האחרון ובמסגרתה הוגבלה כניסת רכבים מזהמים גדולים וישנים (רכבי דיזל במשקל מעל 3.5 טון ששנת הייצור שלהם לפני שנת 2006), למרכז העיר.
בהובלת המשרד להגנת הסביבה, אזור אוויר נקי מסוג זה כבר פועל באזור המגורים בעיר חיפה, ויישום התכנית הוביל להפחתה של יותר מ 30% בריכוזי חלקיקי הפיח המזהם בעיר. גם בערים אחרות באירופה שבהן פועל אזור מופחת פליטות נרשמה ירידה בזיהום האוויר ועלייה באיכות החיים. לכן, מדובר בצעד חשוב לקידום בריאות תושבי העיר ירושלים.