בעל חוות בקר בסמוך לפארק הירדן שבגולן מצא הבוקר (שבת) בכניסה לשטח המרעה של הפרות שלו מכתב מאיים. ליד המכתב נמצא תיק שבתוכו הונח מטען עם שעון דיגיטלי וחומר נפץ. האירוע הבוקר הוא שיאו של המאבק מול חבורת עבריינים בעלי עדרי בקר מטובא זנגריה שטוענים לבעלות על השטח ששייך למדינה והוחכר לאותו חקלאי. הם סולקו מהשטח בצו בית משפט לפני כשנה.
3 צפייה בגלריה
איום ברצח על שטחי החקלאות בגליל
איום ברצח על שטחי החקלאות בגליל
המכתב ומטען הדמה שאותרו בכניסה לשטח המרעה
בעל החווה טען כי "זה טרור וזו מלחמה שלא תסתיים. המשטרה לצערנו לא עושה מספיק כדי לגרום לזה להיגמר". הוא סיפר כי "בסיור שגרתי בשטחי המרעה הבוקר ב-07:00 הגעתי לשער באחת החלקות וראיתי תיק כחול ומעליו היה פתק בתוך ניילונית, הבנתי שזה מסר שקשור אליי. בפתק ראיתי שכתוב איום מפורש עם שמי שלא אדע שקט. יצאו ממנו חוטים, הבנתי שיש פה משהו חשוד והתקשרתי למשטרה ולחבלן".
ככל הנראה, המטען שהיה מטען דמה, הונח ביום שישי לפנות בוקר. באותו הערב חטפו חקלאים נוספים מנחת זרועם של העבריינים המקומיים. לדברי בעל השטח, "800 מטר גדר של אחד החקלאים השכנים שלנו נקרעה גם היא. לא נשאר ממנה כלום. זה נזק אדיר של כ-40 אלף שקל".
תחילת המלחמה בין קבוצת הפורעים שהשתלטו על שטחי המדינה לפני שנים ופונו מהם בשנה שעברה החלה בחודש פברואר האחרון, כשהם ביצעו ככל הנראה פעולת נקם בעקבות צו הפינוי שהוציאה נגדם המדינה וכרתו מאות עצי מנגו צעירים בני כארבע שנים שהיו שייכים ליישובים קשת ומעלה גמלא. אותם גורמים הניחו גם אז מכתב איום בכניסה למטעים וכתבו: "בוקר חדש. התחילה מלחמה". כמה שבועות לאחר מכן ירו לעבר המקום אלמונים.
3 צפייה בגלריה
מאבק על הקרקע בדרום הגולן
מאבק על הקרקע בדרום הגולן
נזק שנגרם באחד השטחים
בחודש יולי כ-2,000 דונם של שטחי מרעה הוצתו בהמשך לאותו סכסוך. עשרות כוורות גדושות דבש נשרפו אז בשריפה שבערה קרוב ליממה. בעל החווה, שחושש מפרסום שמו, סיפר: "אני בעל השטח בחוזה מן המנהל כדת וכדין ומשלם עליו, הם פולשים לשטח שוב ושוב וטוענים שהוא שייך להם. זו מלחמה על האדמה והם אומרים במפורש שזו האדמה שלהם. המשטרה יודעת היטב במי מדובר. אני חושש מאוד שהמצב הזה יילך ויסלים. פעם אחר פעם הם מאיימים ברצח ומהפעמים האחרונות שדברים כאלו קרו, זה הגיע קרוב לרצח".
בעל עדר הבקר, יהודי תושב הגליל, לא מתכוון לוותר על הקרקע ולהפקיר אותה לידי העבריינים שדורשים את השליטה בה. "זו אדמה בארץ ישראל ונלחמנו עליה בדם", הוא אמר. "כמונו חווים מאבקים כאלו עוד עשרות חקלאים בגליל, גם שכנים שלנו שמוותרים ונוטשים את האדמה שעבדו עליה כל כך הרבה שנים בגלל אותם עבריינים שחוזרים שוב ושוב על אותם טריקים ועושים טרור על מנת שנעוף מהשטח והם יוכלו לעשות מה שהם רוצים ולשלוט באזור. לצערנו הם מצליחים בכך בחלק מהמקרים. עד שמדינת ישראל לא תכיר בכך שיש פה מלחמה על האדמה, שום דבר לא ישתנה. כבר שני עשורים שהם מנצחים ומשתלטים על עוד ועוד שטחים באמצעות טרור".
זו לא הפעם הראשונה שסופגים החקלאים מהלומות על רקע מאבק סביב שטחי המרעה. בסוף השבוע שעבר הוצת מתבן של תושב אחיהוד, אמיר דומן, ונגרמו לו נזקים בסך 150 אלף שקל. הוא סיפר אז כי הוא מכיר היטב את זהות האדם שעומד מאחורי ההצתה. "זה לא פירומן שבא ושורף, הוא רוצה שארים ידיים כדי שיוכל להיכנס לשטח במקומי. אם אני אלך, אף אחד לא יהיה מסוגל לגרש אותו", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
מאבק על הקרקע בדרום הגולן
מאבק על הקרקע בדרום הגולן
מכתב איומים שנשלח לבעל השטח לפני עשרה חודשים
המאבק על שטחי מרעה הוא ככל הנראה גם הסיבה לשריפת המתבן של בני גיטה מהמושב רוויה שבעמק יזרעאל כמה ימים קודם לכן. גם היא, לפי החשד, נגרמה מהצתה. אצל גיטה, הנזקים נאמדים בכ-800 אלף שקלים - 950 חבילות חציר וכמעט 12 טונות של זרעים עלו באש.
עמיחי בלוט, מנהל מרחבים ב"שומר החדש", אמר כי "האירוע הזה הוא עליית מדרגה משמעותית בטרור החקלאי. בשבוע שעבר הציתו שני מתבנים והבוקר איומים ישירים על חקלאי, זריעת פחד ואימה. מי שלא יטפל בהפקרות בשטחים הפתוחים מול החקלאים, יקבל אותה בלב הערים. דרוש מהלך לאומי להשבת המשילות. אחד הכלים הוא הקמת משמר לאומי".
פעילי הארגון מתכננים להגיע מחר ולסייע לחקלאים שנפגעו בהנחת גדרות במקום אלו שניזוקו ולסייע בשמירה על המרחב. לדברי בלוט, "השומר החדש ימשיך ללוות ולעמוד לצידם של כל החקלאים שומרי החוק מול העבריינים, כדי שאף חקלאי לא יישבר וינטוש את הקרקע".
המשטרה מסרה כי נפתחה חקירה בנושא.