2 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)
גרמניה החליטה אתמול (יום ד') לאסור את השימוש במוצרים חד פעמיים העשויים מפלסטיק, כגון סכו"ם, צלחות, מקלות אוזניים, קשיות וכוסות העשויות מקלקר. ההחלטה תכנס לתוקף ב-3 ביולי 2021.
החלטת גרמניה נעשתה כחלק מאימוץ יוזמת האיחוד האירופי להפחית את כמות האשפה שמקורה בפלסטיק, הפוגעת בסביבה.
שרת הסביבה של גרמניה, סבינה שולצה, אמרה כי המהלך הוא כחלק מהמאמצים לסגת מ"תרבות הזריקה". יותר מ-20% מהאשפה שנאספת בפארקים ומקומות ציבוריים אחרים במדינה מכילה פלסטיק חד-פעמי.
פלסטיק היא המצאה ששינתה את פני האנושות ואת פניה של תרבות הצריכה, אך יש לו חסרונות רבים. העיקרי שבהם: נדרשות לו מאות שנים כדי להתכלות. כמו כן, הוא פוגע בבעלי החיים, בטבע, ואפילו מגיע למים שאנחנו שותים.
לפי מידע שפורסם על ידי "צלול", בישראל כ-70% מהפסולת באזורים מסחריים היא פלסטיק חד פעמי וכ-80% מהפסולת בים ובחופים מקורה בכלים חד פעמיים, שאותם המתרחצים מביאים לחוף ומשאירים אחריהם.
2 צפייה בגלריה
זיהום הפלסטיק בפיליפינים
זיהום הפלסטיק בפיליפינים
פלסטיק בתוך הים
(צילום: גרינפיס)
השלכות השימוש בפלסטיק הולכות וגדלות מדי שנה. רוב הפלסטיק אינו עובר למיחזור, שריפה או הטמנה, אלא נצבר ומתפרק לאורך שנים בים, בקרקע ובמקורות המים שלנו, ומגיע למזון, לשתייה, ובסופו של דבר לגופנו. לפי מחקרים שנערכו עבור האיחוד האירופי, פלסטיק מהווה כ־85% מהפסולת הימית. כ-10 מיליון טון פלסטיק - שהם כמו מיליון וחצי משאיות זבל - מוצאים את דרכם לאוקיינוס מדי שנה.
המשרד להגנת הסביבה והרשויות המקומיות בישראל השקיעו לאורך השנים מיליוני שקלים לטובת קמפיינים הסברתיים שונים ומבצעי אכיפה וניקיון, אך לאמצעים האלו יש תועלת מוגבלת ביותר, ואין בכוחם לצמצם באופן משמעותי את זיהום הפלסטיק.