יומיים לפני תחילת הסגר, ויום לפני השבתת מערכת החינוך, שר הבריאות יולי אדלשטיין התראיין הבוקר (רביעי) לאולפן ynet. השר, ששוהה בבידוד, סיפר על ההחלטה להקדים את סגירת בתי הספר, על משך זמן ההגבלות הצפוי - והתמודדות המשטרה בנושא האכיפה. צפו בריאיון המלא.
6 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
(צילום: שחר גולדשטיין)
- מה הייתה הדחיפות לסגור את מערכת החינוך החל ממחר? "אגיד בפשטות - המציאות בשטח. כמה מאות בתי ספר ומספר עוד יותר גדול של גני ילדים נסגרו בעקבות התפרצות המחלה. כמה ראשי רשויות דיברו איתי ושאלו אם אני לא חושב שאנחנו 'משחקים בכאילו'. יש מקומות שבהם חצי ממערכת החינוך סגורה, וחמור מכך - המורים נכנסו לבידוד. במצב המספרים הזה חשבנו שאפילו יום אחד יחסוך כמה אלפי נדבקים".
- יש לכם נתונים ולא רק הערכות על התחלואה במערכת החינוך? "מדובר בעשרות אלפי אנשים ששוהים בבידוד, ואלפי חולים ומוסדות שנסגרו".

- השר שמולי טוען שבפעוטונים יש פחות מחצי אחוז הידבקויות. יש לזה הצדקה? "אנחנו הפעם לא מפתיעים. אתמול בערב פורסם שזאת ההחלטה של השרים, גם כאשר שר החינוך התנגד, אבל אנחנו לא מפתיעים. נתנו התראה ויש עוד 24 שעות להיערך. כולם ידעו שהסגר מגיע".
6 צפייה בגלריה
"מאות בתי ספר סגורים, מורים בבידוד"
"מאות בתי ספר סגורים, מורים בבידוד"
"מאות בתי ספר סגורים, מורים בבידוד"
(צילום: EPA)
- המהלך מתנגש עם הרצון שלך שהמשק יעבוד. "אין לי רצון כזה, הרצון שלי הוא שהמשק יפסיד במינימום, אבל צריך - אם אתה מרוויח בכוח אתה גם מפסיד בכוח. במצב הנוכחי של הסגר, כל מי שחושב שבתוך שבועיים או שלושה המספרים יירדו לאותם 500 או 1,000 מאובחנים ביום, לא יודע מה הוא שח. לא רק שלא נלך להקלות, אלא נצטרך להדק".
- ייתכן שהסגר הזה לא סגר כי מקומות העבודה פתוחים? "אנחנו מאוד מודאגים. לאחר התייעצות עם אנשי מקצוע, עם כל ההחרגות שלפיהן המגזר הפרטי עובד והמגזר הציבורי פועל בתפוסה של 50% עובדים, בוודאי שכל המפעלים החיוניים וכל שר בא אליי, אלף ואחת דרישות. הרושם שלי הוא שאנחנו חיים עם קורונה והמדינה לא חושבת שיש נגיף שמשתולל, אז אני מודאג מזה. אני אומר ביושר - כל מי שחושב שהמצב יהיה מעודד עוד שבועיים הוא טועה. נתמודד עם ההגבלות האלה לאורך זמן, וכמו שאמרתי אולי אף נהדק אותן".
שר הבריאות התייחס למתווה התפילות בבתי הכנסת: "השיח הפופולרי הוא 'נכנענו לחרדים', אבל צריך להסביר שבאזורים החרדיים מספר המתפללים בשבת רגילה ובראש השנה הוא אותו מספר. זו המציאות, מאות אלפים או אפילו מיליוני אנשים רוצים לשמוע את קול השופר ולכן קבענו שיהיו המון מניינים קטנים שיפוזרו בקהילות".
- למה מספר המתפללים ומספר האנשים בבתי קפה לא זהה? "אם יש מסעדות שרוצות להיפתח ביום הכיפורים אולי נשמע אותן, אבל המתווה הזה נועד לראש השנה ויום כיפורים. האנטישמיות החבויה במדינה הזאת פשוט עולה לי על העצבים. אני הייתי תמים, חשבתי שהיות שמדובר במיליוני יהודים שמגיעים לבתי הכנסת, אני לא אשמע את השיח הזה. אני מדבר על אנשי מקצוע שמודאגים מכמה עשרות מתפללים בבתי כנסת, ואני גם מודאג עוד יותר לפתוח עוד ועוד".
- למה אפשר להגיע לחוף הים אבל אי אפשר להיכנס למים? "מי שהתמזל מזלו והוא גר כמה מאות מטר מהים, באמת יכול לרוץ וללכת לחוף, אבל ברגע שבמצב של סגר אנחנו נפתח את חופי הרחצה - אנחנו נראה מאות אלפים זורמים לשם עם המכוניות ומבלים שם כל היום. זה לא מצב שאנחנו רוצים בו. כדי למנוע תמונות של שוטרים רצים, פתחנו את הספורט בים, ספורט יחידני. במצב של סגר, אדם שיוצא לרוץ בבגדי ספורט לא צריך למדוד את המרחק".

- אתה לא מרגיש הפסד, כי המתווה הסופי רחוק ממה שאתה היית רוצה? "היינו יכולים לעשות את זה הרבה יותר מהודק, לתקופה קצרה יותר או לתקופה ארוכה יותר, הממשלה בחרה במסלול הארוך ואני מקווה שהוא לא יהיה ארוך יותר. זה תלוי רק בגורם הציבורי. אם כל אחד יחפש פרצה אז אפשר למצוא המון פרצות. אם כולם יבינו שעליהם להישאר בבתים עם המשפחה הגרעינית, ולא לצאת אלא בשל צרכים חיוניים כמו עבודה והצטיידות בתרופות ומזון - אז נהיה במספרים נמוכים".
על תוכנית הרמזור של פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר אדלשטיין: "התוכנית לא נועדה להורדת התחלואה, אלא לניהול המשבר. כרגע אנחנו עסוקים בהורדת התחלואה".
- מה המשמעות של ניהול נכון? "אם הציבור יתנהל בהתאם ונצא מן הסגר במספרים אחרים, באמצעות תוכנית הרמזור נוכל לזהות אזורי התפרצות ולפעול נגד שרשרות ההדבקה. כרגע עושים יותר מ-2,000 חקירות ביום ויעשו עוד יותר".

"לא יבוא פקח או שוטר לכל מקום"

שר הבריאות נשאל על אמצעי האכיפה והגברתה בימי הסגר, שצפוי להימשך שלושה שבועות לפחות. "אני מתעקש על זה שלושה חודשים, ולעקשנות שלי לא היו תוצאות. לא יבוא פקח או שוטר לכל מקום עבודה, לא יהיה מצב שבו יעצרו כל מכונית בכביש ויתשאלו את הנוסעים", אמר אדלשטיין. "אם בציבור לא תהיה הבנה שלא מדובר בענישה ובחוסר היגיון, אלא בפעולה רפואית של מיטב המומחים בארץ, אז לא נצטרך אכיפה. אכיפה לא יכולה להיות על מיליוני אנשים.
"אני יוצא מנקודת הנחה שרוב אזרחי ישראל הם שומרי חוק, לא כמו אלה ברשתות החברתיות שקוראים למרד. אני מקווה ששר האוצר יעביר את כל הפיצויים ושאנשים ייצאו מהבית רק לעבודה".
6 צפייה בגלריה
חוף הסלע בת ים
חוף הסלע בת ים
"הפעם לא נראה שוטרים רצים בים"
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
אכיפה לבישת מסכה
אכיפה לבישת מסכה
"אי אפשר לאכוף מיליוני אנשים". דו"ח על אי-עטיית מסכה, ארכיון
- אנחנו יודעים איך לצאת מזה עכשיו, לא להיגרר לסגר שלישי? "כשאמרתי שאנחנו נוכל לבצע עשרות אלפי בדיקות ביום, ראיתי הרבה חיוכים מתנשאים שאמרו 'הבחור פופוליסט'. אתמול נעשו יותר מ-50 אלף בדיקות".
- אין מספיק מעבדות לקלוט את הבדיקות האלה. "אני מתכוון לתוצאות לבדיקות שנעשו, ולכן אני לא מקל ראש. אנחנו צריכים להרחיב עוד יותר את הפוטנציאל ויש אפשרות להרחיב. ראיתם כמוני את מצוקת עובדי המעבדות, אבל עוד 3-4 שבועות נהיה ערוכים כהוגן. לפחות מצידנו אנחנו נעשה את הכול".

אדלשטיין התייחס להגדלת תקני הצוותים הרפואיים בבתי החולים, ואמר: "זה משתנה מבית חולים לבית חולים. המצב מבחינת האחיות יותר מעודד מאשר מצב הרופאים, אבל זה תהליך שנמשך". הוא ציין כי "אני יכול להביא כמה שיותר פעימות, אבל אין רופאים. אנחנו הצענו שכל אזרחי ישראלי שיש לו רישיון בתוקף לעסוק ברפואה ייקלט. הבעיה היא שהיו צריכים לחשוב על זה לפני 15 שנים".
שר הבריאות נשאל על עמדתו בנוגע להצעה של ח"כ סמוטריץ', שקורא להקים ועדת חקירה לבדיקת ניגודי עניינים של שופטי העליון: "אני לא מתנגד לבדיקה, זה לא תחום העניין שלי אבל האירוע שבו ניסו למנות מבקר פנים לפרקליטות הדליק אצלי נורה אדומה. אני לא ממהר להקים ועדות חקירה, אבל כן לעשות בדיקה עצמאית".